روسای مشترک جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه که در آنتالیا برگزار میشود معتقدند زلزله ۷.۸ ریشتری که اخیراً مرز ترکیه و سوریه را لرزاند و به مرگبارترین فاجعه در تاریخ مدرن منطقه بدل شد، در جشنواره فیلم برلین بازتاب قابل توجهی نداشته است. احمت بویاجیاوغلو رییس جشنواره آنتالیا میگوید مراسم افتتاحیه برلیناله با اوکراین شروع […]
روسای مشترک جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه که در آنتالیا برگزار میشود معتقدند زلزله ۷.۸ ریشتری که اخیراً مرز ترکیه و سوریه را لرزاند و به مرگبارترین فاجعه در تاریخ مدرن منطقه بدل شد، در جشنواره فیلم برلین بازتاب قابل توجهی نداشته است.
احمت بویاجیاوغلو رییس جشنواره آنتالیا میگوید مراسم افتتاحیه برلیناله با اوکراین شروع شد و با اوکراین به پایان رسید و ایران را هم مورد توجه قرار داد، اما هرگز به ترکیه و این فاجعه انسانی توجهی نکرد.
باشاک امره مدیر هنری جشنواره آنتالیا نیز تاکید میکند: وقتی در برلیناله هستم و میبینم بدون اشارهای به زلزله دارد پیش میرود احساس افسردگی میکنم و متاسفانه دارد همین طور پیش میرود و در شبکههای اجتماعی هم شاهد حمایتی نیستیم.
برلیناله در پاسخ میگوید در دعوتی که برای مراسم افتتاحیه انجام داده درخواست کتبی برای ارایه کمکهای مالی به زلزلهزدگان ترکیه به سازمان پزشکان بدون مرز انجام داده است.
و حالا جامعه فیلمسازان ترکیه معتقد است نه تنها از برلیناله بلکه از دیگر جشنوارههای سینمایی اروپایی هم محبت زیادی دریافت نکرده و این امر حتی پیش از زلزله ویرانگری که بیش از ۴۳ هزار نفر را کشت و دهها هزار نفر را بیخانمان کرد هم وجود داشت.
بویاجی اوغلو گفت: صادقانه بگویم اروپا در حال حاضر علاقه چندانی به ترکیه ندارد. ما به نوعی خارجی محسوب میشویم و در برلیناله تنها یک فیلم از ترکیه وجود دارد که نامش هم انگار در این شرایط کنایهآمیز است: «اشکال فراموشی» ساخته کارگردان تجربی بوراک چِویک. حتی یک عضو هیات داوران برلیناله نیز از ترکیه انتخاب نشد.
به گفته بویاجیاوغلو در همین حال تولید سینمایی و تلویزیونی در ترکیه عملاً متوقف شده زیرا شرکتهای اصلی تولید تمام کاروانها و تجهیزات روشنایی خود را به محل زلزله فرستادهاند که منطقه وسیعی شامل ۱۰ شهر در جنوب شرقی این کشور را دربرمیگیرد.
وی همچنین اشاره کرد که در حالی که بودجه دولتی برای تولید از قبل هم در عمل وجود نداشت، حالا وضعیت بدتر هم شده و به همین دلیل در آینده عملاً هیچ فرصتی برای تولیدات مشترک وجود نخواهد داشت.
با همه اینها بویاجی اوغلو و امره امید زیاید دارند تا بتوانند جشنواره آنتالیا را در ماه اکتبر برگزار کنند و درآمد حاصل از فروش بلیت این جشنواره را به زلزلهزدگان اختصاص دهند.
از سوی دیگر در سوریه نیز وضع بهتر نیست و طلال دِرکی سازنده «از پدران و پسران» و هبا خالد که با هم مستند جدیدی به نام «زیر آسمان دمشق» را ساختهاند و برای اولین بار در برلین نمایش داده میشود نیز به یاد میآورند که چگونه وقتی علی وجیه دیگر کارگردان فیلم با آنها تلفنی تماس گرفت زمانی بود که خانهاش در پایتخت سوریه که ۲۵۰ مایل دورتر از مرکز زمینلرزه در ترکیه بود، به لرزه درآمده بود.
این ۲ تلاش کردهاند به جمعآوری کمکهای مالی بپردازند و درباره تلفات ویرانگر زلزله در کشوری که پس از بیش از یک دهه جنگ داخلی، تصاویر مرگ و ویرانی در آن متأسفانه عادی شده، اطلاعرسانی کنند.
دِرکی گفت در میان سوریهایی که عمیقاً دچار اختلاف شدهاند حالا یک چیز؛ حتی اگر فاجعه باشد، آنها را متحد کرده است. وی تاکید کرد: نمیگویم یک چیز مثبت است، اما چیزی است که به ما یادآوری میکند که همهمان سوری هستیم.
در همین حال در سمیناری که با عنوان «مسیرهای انصاف و دربرگیری» در بازار فیلم اروپایی برگزار شد بیانیهای خوانده شد که طی آن خواسته شد با فیلمسازان ترکیه همکاری شود و از آنها در این شرایط حمایت شود.
منبع: ورایتی
۵۷۲۴۷
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
شرکت کرمان موتور از آغاز واگذاری تاکسی های برقی خود به صورت نقد و اقساط خبر داد.
دیدگاه بسته شده است.