نتایج یک مطالعه جدید نشان داد

رابطه معنادار بین ازدواج اشتباه و بیماری‌های قلبی

نتایج تحقیقات جدید نشان داد که رابطه معناداری بین ازدواج اشتباه و زمان بهبودی افراد پس از حمله قلبی وجود دارد.

ماجرانیوز – زهرا خلجی: بر اساس یک مطالعه جدید، ممکن است بین یک ازدواج پرتنش و حمله قلبی برای افراد زیر ۵۵ سال یک ارتباط مستقیم وجود داشته باشد.

 

به گزارش ماجرانیوز به نقل از فاکس نیوز،‌ سینجینگ ژو، نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده گفت: یافته‌های ما تأیید می‌کند که استرس تجربه شده در زندگی روزمره، مانند استرس زناشویی، ممکن است بر زمان بهبودی افراد پس از حمله قلبی تأثیر بگذارد. اعلام نتایج تحقیقات اولیه قرار است در نشست‌های علمی انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۲۲ ارائه شود، که به‌صورت حضوری در شیکاگو و همچنین به‌طور مجازی از ۵ تا ۷ نوامبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.

ژو در این بیانیه اضافه کرد که عوامل استرس زای بیشتر فراتر از استرس زناشویی، مانند فشار مالی یا استرس کاری، ممکن است در روند بهبودی این افراد نیز نقش داشته باشند و تعامل بین این عوامل نیازمند تحقیقات بیشتر است. در این مطالعه ۱۵۹۳ جوان ۱۸ تا ۵۵ ساله که به دنبال حمله قلبی در یکی از ۱۰۳ بیمارستان واقع در ۳۰ ایالت تحت درمان قرار گرفتند، مورد بررسی قرار گرفت. این افراد به طور همزمان در مطالعه ای به نام “VIRGO” یا “تغییر در بهبودی: نقش جنسیت بر نتایج بیماران، ثبت نام کردند.

نتایج تحقیقات نشان داد که تمام افراد شرکت‌کننده در این مطالعه زمانی که دچار حمله قلبی شده‌اند یا متاهل بوده‌اند یا در یک رابطه متعهد بوده‌اند. بیش از ۶۶ درصد از افراد شرکت‌کننده در مطالعه نیز زن بوده‌اند. یک ماه پس از حمله قلبی، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه‌ای را با عنوان «مقیاس استرس زناشویی استکهلم» پر کنند و طبق پاسخ، به آنها نمره داده شد. شرکت کنندگان سپس به مدت یک سال پس از حمله قلبی مورد مطالعه قرار گرفتند. ژو و همکارانش دریافتند افرادی که دارای سطوح استرس شدید بودند در مقایسه با افرادی که سطح استرس خفیف داشتند، ۱٫۶ امتیاز در سلامت جسمانی و ۲٫۶ امتیاز کمتر در سلامت روانی در مقیاس ۱۲ ماده ای کسب کردند.

گروه محققان در ادامه بیانیه خود نوشتند: «شرکت‌کنندگانی که سطوح استرس شدید را گزارش کردند تقریباً ۵ امتیاز در کیفیت کلی زندگی و ۸ امتیاز در کیفیت کمتر زندگی هنگامی که توسط مقیاسی که مخصوص بیماران قلبی طراحی شده بود اندازه‌گیری می‌شدند.»

در این مطالعه مشخص شد که استرس زناشویی نیز با درد قفسه سینه و بستری مجدد در بیمارستان طی یک سال پس از حمله قلبی اولیه مرتبط بود. احتمال بستری مجدد در بیمارستان به هر دلیلی در افرادی که سطح استرس شدید داشتند، در مقایسه با افرادی که استرس زناشویی نداشتند، تقریباً ۵۰ درصد بیشتر بود. بر اساس این انتشار، پیامدهای سلامتی ضعیف تری حتی زمانی که برای جنسیت، سن، نژاد و قومیت شرکت کننده کنترل می شد، وجود داشت.

مردی حدود ۸۰ ساله که دچار فیبریلاسیون دهلیزی مکرر قلب شده است، معتقد است تحقیقات ییل برای او کاملا منطقی است: او دریافته است که شاد بودن و آرامش در ازدواجش بر سلامت قلب او تأثیر مثبتی گذاشته است. او به فاکس نیوز گفت: «می‌دانم سنم از بیماران حاضر در این مطالعه بیشتر است، اما حمایت عاطفی و ذهنی روزانه همسرم بدون شک به من کمک کرده است که مشکلات قلبی ام درمان شود.» ژو گفت که در آینده، متخصصان پزشکی “باید بیماران را از نظر استرس روزمره در طول ویزیت های بعدی غربالگری کنند تا به شناسایی بهتر افراد در معرض خطر بالا برای بهبود فیزیکی/روانی کم یا بستری شدن اضافی در بیمارستان کمک کنند.” او گفت: «یک مدل مراقبت جامع که بر اساس عوامل بالینی و جنبه‌های روانی-اجتماعی ساخته شده است، ممکن است مفید باشد، به ویژه برای افراد بزرگسال بعد از حمله قلبی». بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در جهان است: بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها هر ۳۴ ثانیه یک نفر بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می دهد.