“امید قالیباف” در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ماجرانیوز افزود: صنایع دریایی کشور ظرفیت ساخت ۱۵۰ هزار تن شناور و ۲۳۵هزار تن سازه دریایی را دارد، اما بهدلیل آنکه سفارش خرید بهجای تولید داخل به شکل واردات است، شاهدیم فقط ۱۰ درصد ظرفیت این صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.وی، متقاضیان عمده محصولات صنایع دریایی کشور را […]
“امید قالیباف” در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ماجرانیوز افزود: صنایع دریایی کشور ظرفیت ساخت ۱۵۰ هزار تن شناور و ۲۳۵هزار تن سازه دریایی را دارد، اما بهدلیل آنکه سفارش خرید بهجای تولید داخل به شکل واردات است، شاهدیم فقط ۱۰ درصد ظرفیت این صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.وی، متقاضیان عمده محصولات صنایع دریایی کشور را فعالان بخش خصوصی، شرکتهای کشتیرانی و صنعت نفت ذکر کرد و گفت: بهعنوان نمونه شرکتهای نفتی برای خدمترسانی به سکوهای نفت و گاز و تاسیسات موجود در جزایر، در حال حاضر از ۱۲۰ شناور استفاده میکنند که ۷۰ شناور وارداتی هستند و بهراحتی قابلیت ساخت داخل دارند.سخنگوی وزارت صمت بیانداشت: یکی از بهانههای نخریدن محصولات صنایع دریایی کشور، عدم تامین فوری است، یعنی با علم به اینکه میدانند ساخت تجهیزات و شناور دریایی زمانبر است، با تاخیر زیاد سفارش را با قید تحویل فوری به سازنده داخلی می دهند و در نهایت اقدام به واردات میکنند.قالیباف با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر کشتیهای مورد نیاز را میتوان در داخل ساخت، ادامهداد: ۵۳ شرکت ساخت شناور در کشور وجود دارد که کشتیهایی با ظرفیت از ۲ هزار تن تا بیش از ۱۰۰ هزار تن را میتوانند بسازند و تعمیرات اساسی کنند، اما اشتیاق واردات باعث رکود این صنعت شده است.وی به نقش مهم بانکها در خارج شدن صنعت دریایی از رکود اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از انگیزههای واردات شناور این است که در سایر کشورها بانکها تا ۹۵ درصد مبلغ سفارش را به خریدار یا سازنده وام میدهند، اما در کشور ما خریدار باید مبلغ سفارش را با منابع مالی خود پرداخت کند که با توجه به گران بودن شناور فشار زیادی به سفارشدهنده وارد میشود.سخنگوی وزارت صمت با اشاره به داشتن پنجهزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و موقعیت ویژه ایران به لحاظ دسترسی به شریانهای حیاتی تجارت جهانی، تاکید کرد: صنایع دریایی برای جمهوری اسلامی ایران یکی از راهبردیترین صنایع است که باید با نگاهی جدید به آن، نه تنها از این ظرفیت برای رفع نیاز کشور، بلکه ورود به بازارهای منطقه بهره برداری کرد.قالیباف اظهارداشت: انتظار میرود در نخستین جلسه شورای عالی صنایع دریایی کشور به ریاست رییس جمهور، نسبت به سازوکارهای حمایتی برای خروج صنایع دریایی از رکود تصمیمگیری شود.
بانک دی در گزارش میاندورهای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۴، از تداوم روند روبهرشد عملکرد مالی خود و تحقق سود خالص ۷۹ هزار میلیارد ریالی خبر داد؛ دستاوردی که بازگشت این بانک به سوددهی و رشد ۲۰۸ درصدی سود خالص نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان میدهد.
همزمان با نوزدهمین جلسه شورای ملی تامین مالی در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی، نخستین قرارداد "واگذاری مطالبات" با عاملیت بانک رفاه کارگران در سامانه فکتورینگ این وزارتخانه ثبت و رونمایی شد
رئیس قوه قضاییه در رابطه با بانک آینده گفت: ۷ سال است هیات مدیره و مدیرعامل بانک آینده با نظر بانک مرکزی عزل و نصب میشود، اما باز هم زیان انباشته بانک چند برابر بیشتر شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی از تحقق افزایش سرمایه بانک ملی در راستای اصلاح نظام بانکی خبر داد و اعلام کرد: این اقدام بهزودی برای چند بانک دیگر نیز اجرایی می شود
دیدگاه بسته شده است.