به گزارش ماجرانیوز، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارشی از وضعیت صنعت حملونقل دریایی جهان، کل تعداد کشتیهای تجاری اعم از نفتکش ها، کشتیهای کانتینری و کشتیهای فله بر در پایان سال ۲۰۲۱ را ۹۹ هزار و ۸۰۰ فروند اعلام کرد. ظرفیت حمل بار این کشتیها بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۳۴ میلیون […]
به گزارش ماجرانیوز، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارشی از وضعیت صنعت حملونقل دریایی جهان، کل تعداد کشتیهای تجاری اعم از نفتکش ها، کشتیهای کانتینری و کشتیهای فله بر در پایان سال ۲۰۲۱ را ۹۹ هزار و ۸۰۰ فروند اعلام کرد.
ظرفیت حمل بار این کشتیها بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۳۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن برآورد شده است که این رقم نسبت به سال قبل رشد ۳ درصدی داشته است. در سال پیش از آن ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی دنیا ۲ میلیارد و ۷۱ میلیون و ۶۳۸ هزار تن برآورد شده بود.
اضافه شدن ۸ فروند کشتی به ناوگان کشتیرانی ایران
آنکتاد در بخش دیگری از گزارش خود کل کشتیهای ایران را ۲۵۴ فروند اعلام کرد. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۸ فروند کشتی جدید به ناوگان تجارت دریایی ایران افزوده شده است. در سال پیش از آن تعداد کشتیهای ایران ۲۴۶ فروند اعلام شده بود.
به همین ترتیب ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۵.۵ درصد افزایش یافته است و به ۱۹ میلیون و ۲۵۱ هزار تن رسیده است. در سال ۲۰۲۰ ظرفیت حمل بار کشتیهای ایران ۱۸ میلیون و ۲۴۵ هزار تن محاسبه شده بود.
ناوگان کشتیرانی ایران بزرگتر از ۳ عضو گروه هفت
مقایسه ایران با سایر کشورها نشان میدهد این کشور از نظر ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه ۲۲ جهان قرار دارد. رتبه ایران نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران حتی از سه عضو گروه هفت کشور صنعتی یعنی فرانسه، ایتالیا و کانادا بیشتر است. کشورهایی مثل هلند، عربستان، برزیل، سوئد، ویتنام، عمان، مالزی، قطر و نیجریه نیز ناوگان کشتیرانی کوچکتری نسبت به ایران دارند.
برخورداری از یک ناوگان دریایی بزرگ و متنوع یکی از نقاط قوت ایران در مقابله با تحریمهای آمریکا بوده است و ایران با بهرهگیری از این ناوگان بزرگ توانسته است تحریمهای اقتصادی علیه خود را تا حد زیادی خنثی کند.
بزرگترین ناوگان کشتیرانی جهان در اختیار یونان است
بر اساس گزارش آنکتاد، یونان بزرگترین ناوگان دریایی جهان از نظر ظرفیت حمل بار را داراست. ظرفیت حمل بار کل کشتیهای یونانی ۳۷۳ میلیون و ۴۱۷ هزار تن اعلام شده است. تعداد کل کشتیهای یونان ۴۷۰۵ فروند برآورد شده است.
چین با ناوگانی با ظرفیت حمل بار ۲۴۴ میلیون و ۵۵۵ هزار تن در رتبه دوم و ژاپن با ۲۴۱ میلیون و ۸۴۸ هزار تن در رتبه سوم از این نظر قرار گرفتهاند. کشورهای سنگاپور، هنگکنگ، آلمان، کره جنوبی، نروژ، برمودا و انگلیس به ترتیب رتبههای چهارم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص دادهاند.
آمریکا با ناوگان ۱۸۱۰ فروندی و ظرفیت حمل بار ۵۴ میلیون و ۹۷۱ هزار تنی در رتبه یازدهم جهان قرار گرفته است. سهم ایران از کل ظرفیت حمل بار دریایی جهان ۰.۹۱ درصد برآورد شده است.
صندوق کارآفرینی امید در شش ماه نخست سال جاری، ۲۱ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال خرد، کوچک و متوسط در سراسر کشور پرداخت کرده که بخشی از این تسهیلات برای بازگشت به چرخه اقتصادی کسب و کارهای راکد و نیمه فعال صرف شده است.
تنها بانک ایرانی حاضردر بین 500 برند بانکی برتر جهان، محبوبترین برند صنعت بانکی کشور برای چهارمین بار شد.
«بانکیما»، سکوی بانکداری باز بانک ملت در مراسمی با حضور مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره به صورت رسمی رونمایی شد.
علیرغم تاکیدات و حتی انتصابات مستقیم مسئولان وزارت اقتصاد در دولت قبل، کارنامه بانکهای زیانده خصوصی حاکی از ضرورت تغییر سریعتر رویکردها و مدیران این مجموعهها است. مسعود پزشکیان رییس جمهور کشورمان در همایش روز ملی صادرات، بار دیگر موضوع بانکهای ناتراز و دغدغه های مسئولان ارشد اجرایی برای رفع این معضل را در رسانه ها و افکار عمومی زنده کرد
دیدگاه بسته شده است.