دیپلماسی اقتصادی یکی از سیاستهای کارآمد و راهبردی دولت سیزدهم قلمداد میشود. در ذیل این سیاست، سازمان بنادر و دریانوردی یکی از ارگانهای بسیار محوری در حوزه توسعه همکاریهای تجاری در منطقه به شمار میرود و در همین راستا، دولت نیز فعالیتهای ذاتی و حاکمیتی خود را پیش میبرد. سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه […]
دیپلماسی اقتصادی یکی از سیاستهای کارآمد و راهبردی دولت سیزدهم قلمداد میشود. در ذیل این سیاست، سازمان بنادر و دریانوردی یکی از ارگانهای بسیار محوری در حوزه توسعه همکاریهای تجاری در منطقه به شمار میرود و در همین راستا، دولت نیز فعالیتهای ذاتی و حاکمیتی خود را پیش میبرد.
سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دیپلماسی دریایی – همزمان با توسعه سایر زیرساختها – فعالیتهای مؤثر و مثبتی را آغاز کرده است. چندانکه با فراهم شدن شرایط جدید و ظرفیتسازیهای مثبت در حوزههای مختلف توسعه اقتصادی و بازرگانی، پیشبینی میشود سرمایهگذاران خارجی برای حضور در بنادر و پسکرانههای بندری علاقهمندی نشان دهند. از سوی دیگر، سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه بازدارندگی و در پاسخ به اقدامات شرورانه دشمنان در دریاها علیه منافع جمهوری اسلامی، نیز اقدامات بسیار مهم و تعیینکننده داشته است.
در بخش دریایی، طیفی از مدیران و کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی با مجاهدتهای بسیار زیاد توانستهاند بخش اعظمی از نگرانیهای اولیه را برطرف کنند که نمونههای آن را امروز در حوزههای دریایی، دفاعی، نظامی شاهد هستیم.
موضوع ترانزیت و کریدورهای جدید نیز بخش مهمی از برنامه اقتصادی دولت سیزدهم محسوب میشود. در حوزه ترانزیت، بهواسطه اینکه بندر شهید رجایی به راهآهن سراسری متصل و ظرفیتهای پایانهای آن کامل است، این بندر میتواند بهعنوان پایگاه اصلی ترانزیت کشور در کنار سایر کشورها مطرح باشد.
این مجتمع بندری با بهرهمندی از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و ورودی خلیج فارس به دلیل فاصله کوتاه از مسیر کشتیها در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، قرار گرفته است و مهمترین دروازه صادرات، واردات و ترانزیت کالا در کشور محسوب شده و بهتنهایی بیش از نیمی از حجم مبادلات کالای غیرنفتی در حوزه ترانزیت، واردات، صادرات و ترانزیت را بر عهده دارد.
از جمله قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال – جنوب و برقراری ارتباط ترانزیتی با کشورهای آسیای میانه و قفقاز و کشورهای جنوب آسیا و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله مزایای این بندر است. از دیگر مزیتهای ترانزیتی بندر شهید رجایی، کوتاه شدن مسیر ترانزیت و کاهش هزینههای ترانزیت و افزایش کیفیت خدمات به دلیل وجود زیرساختهای مناسب بندری، جادهای و ریلی است.
در همین رابطه و با اتخاذ توسعه همکاریها با کشورهای همسایه، تحت عنوان سیاست خارجی توسعهگرای دولت سیزدهم، سازمان بنادر نیز به عنوان مرجع دریایی کشور، با تشکیل کمیتههای دریایی و بندری مشترک با کشورهای همسایه و منطقه، موفق شده است در سال جاری رشد ۴۴ درصدی ترانزیت از بنادر بازرگانی را ثبت کند.
بسط و توسعه ترانزیت برای کشورهایی که از نظر جغرافیایی در مسیرهای ترانزیت بینالمللی قرار دارند از پیششرطهای اساسی برای کسب درآمدهای ارزی و رشد اقتصاد یک کشور است و این در حالی است که ناوگان دریایی بنادر هرمزگان بهعنوان پایتخت سفرهای دریایی نیز نیازمند تغییر است و در این بخش باید در تمامی حوزهها اعم از زیرساخت، سرمایهگذاری و ساماندهی مدل کسبوکار، یک تغییر اساسی صورت بگیرد و با یک ارتباط هوشمندانه با سایر سازمانهای درگیر با موضوع کالاهای تجاری میتوان پاسخگویی مناسبی به خدمت گیرندگان در بندر شهید رجایی را شاهد باشیم.
بانک توسعه صادرات ایران به عنوان یک نهاد توسعه ای - تخصصی و پیشرو در حنایت از شرکت های دانش بنیان در بیش از سه دهه از فعالیت خود، هم گام با سیاست های کلان اقتصادی کشور گام برداشته است.
شبکه بانکی کشور از ابتدای سال تا پایان دی ماه ۲۹۴.۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد افزایش داشته است.
بانک مسکن از ابتدای دولت چهاردهم تا پایان دی ماه ۱۴۰۳، با انعقاد ۲۸ هزار و ۳۸ فقره قرارداد به ارزش ۱۵۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال، به هموطنان برای خرید ۲۷ هزار و ۷۸۳ واحد مسکونی، تسهیلات اعطا کرد.
در جلسه مشترک و تعاملی رئیسکل بانک مرکزی با روسا و اعضای هیأت رئیسه اتاقهای مشترک همکاریهای اقتصادی و بازرگانی بخش خصوصی ایران با اسپانیا، آلمان، چین، هند، ارمنستان، استرالیا، کره جنوبی، امارات متحده عربی، آفریقا، یونان عراق و ترکمنستان،دکتر فرزین گفت:تسهیل ارتباطات بانکی و پولی بینالمللی برای بازرگانان و تجار با کشورهای مقصد را دنبال میکنیم
دیدگاه بسته شده است.