به گزارش خبرنگار سینمایی ماجرانیوز، سینمای ایران در بهار ۱۴۰۱، فراز و فرودهای بسیاری را به خود دید. ابتدا یک اکران نوروزی متلاطم را پشتسر گذاشت که بهواسطه حذف ۲ فیلم از این اکران و جایگزینی ۲ فیلم دیگر، موجی از حواشی را تجربه کرد. اکران بهار در ۱۴ فروردین، با ماه رمضان مقارن شد […]
به گزارش خبرنگار سینمایی ماجرانیوز، سینمای ایران در بهار ۱۴۰۱، فراز و فرودهای بسیاری را به خود دید. ابتدا یک اکران نوروزی متلاطم را پشتسر گذاشت که بهواسطه حذف ۲ فیلم از این اکران و جایگزینی ۲ فیلم دیگر، موجی از حواشی را تجربه کرد. اکران بهار در ۱۴ فروردین، با ماه رمضان مقارن شد و فروش خوب نوروز به یکباره، افت قابلتوجهی را به چشم دید.
در اکران فطر، ۲ فیلم جدید به روی پرده رفتند و توانستند تاحدودی، رونق را به سینماها بازگردانند. پس از تعطیلات میانههای خرداد نیز ۵ فیلم به چرخه اکران افزوده شدند تا تعداد فیلمهای نمایشدادهشده در فصل بهار سینماهای کشور به ۲۰ فیلم برسد.
سینماهای کشور در بهار ۱۴۰۱، ۱۲۹ میلیارد تومان فروش داشتند. ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار نفر در ۱۷۷ هزار سانس به تماشای فیلمها نشستند
البته که به جز ۲ فیلم اکران عیدفطر، دو بسته نوروز و اکران خرداد، واکنشهای متفاوتی را به خود دید. منتقدان بر این باور بودند که میشد با انتخابهایی بهتر برای این دو بازه طلایی، رونق بیشتری را متوجه سینماهای کشور کرد.
از سوی دیگر، در این فصل، یکبار شورای صنفی نمایش به شکلی غیررسمی منحل شد و شورای راهبردی اکران به جای آن، فیلمهای سینماها را انتخاب کرد. در آخرین روزهای خردادماه نیز شورای صنفی جدید با افرادی دیگر شکل گرفت تا تمامی توجهات، به انتخابهای این شورا برای اکران تابستان باشد.
با این حال اما قطعا میتوان نتیجه گرفت که اکران طلایی بهار ۱۴۰۱، میتوانست در صورت نداشتن حواشی میان سینماگران و دولتمردان سینمایی، به انتخابهای بهتری بر روی پرده و نتیجه طلاییتری در گیشه سینماها دست یابد.
در فصل بهار، ۱۰ فیلم اجتماعی، ۶ کمدی، ۳ فیلم کودک و نوجوان و ۱ فیلم دفاع مقدس به روی پرده رفت. البته که این ترکیب خود نشاندهنده انتخابهایی غیرتخصصی برای ۳ ماه خوب اکران است. در این فصل، اکران نوروز، اکران عیدفطر و اکران بعد از تعطیلات نیمهخرداد، فرصتهای مناسبی برای نمایش فیلمهای کمدی بود اما در کمال تعجب، طی ۳ ماه، تنها ۶ فیلم کمدی نمایش داده شد تا گیشه سینماها، از آن رونق اصیل چنین فصلی عقب بماند. ضمن آنکه نیمی از این کمدیها، صلاحیت نمایش در اکران طلایی بهار را نداشتند و میشد با انتخاب آثار کمدی شایستهتر، گیشه بهاری سینماها را با رونق بیشتری مواجه کرد.
اکران طلایی بهار ۱۴۰۱، میتوانست در صورت نداشتن حواشی میان سینماگران و دولتمردان سینمایی، به انتخابهای بهتری بر روی پرده و نتیجه طلاییتری در گیشه سینماها دست یابد
با این حال، سینماهای کشور در بهار ۱۴۰۱، ۱۲۹ میلیارد تومان فروش داشتند. ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار نفر در ۱۷۷ هزار سانس به تماشای فیلمها نشستند. در فروردینماه، ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار به تماشای فیلم نشستند و گیشه ۵۳ میلیارد تومانی را رقم زدند. تعداد مخاطبان سینما در اردیبهشتماه، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که گیشه ۴۰ میلیاردی را محقق کردند و در خردادماه نیز ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به تماشای فیلم نشستند و گیشه سینماها نیز برای این ماه، ۳۶ میلیارد تومان بود.
گیشه ۱۲۹ میلیاردی فصل بهار که با مخاطب حدودا ۴ میلیون نفری محقق شده، میتوانست در بهترین حالت، تنها در فروردینماه محقق شود. تعدد فیلمهای آماده اکران، این بستر را فراهم کرده تا دست شورای صنفی نمایش در انتخاب فیلمهای شایسته و متناسب با فضای اکران، به خوبی باز باشد اما برخی سیاسیکارها که به متلاطم شدن فضا میان هنرمندان و دولتمردان سینمایی کشور انجامید، سبب بروز حواشی در این زمینه و تاثیرات این حواشی بر مقوله اکران شد. فیلمهای نهچندان مطلوبی به پرده راه یافتند و چنین اقتصادی را برای بهار سینماهای کشور رقم زدند.
حالا و با استقرار شورای صنفی نمایش جدید، این امید وجود دارد که فیلمهای خوبی طی حدود ۴۰ روز باقیمانده تا آغاز محرم به روی پرده رفته و در دوماه محرم و صفر که مقارن با دوماه پایانی تابستان امسال است نیز فیلمهای خوبی مهندسی شود تا اکران تابستان، با تجربه از اکران بهار، یک اکران سوخته لقب نگیرد. اتفاقی که در صورت یک مدیریت درست و بدون حاشیه میتواند اتفاقهای خوبی را برای اکران سه فصل دیگر امسال رقم بزند.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
شرکت کرمان موتور از آغاز واگذاری تاکسی های برقی خود به صورت نقد و اقساط خبر داد.
دیدگاه بسته شده است.