به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هفتمین کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده اتحادیه بینالمللی راهآهنها امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، دبیرکل اتحادیه بینالمللی راهآهنها، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، و جمعی از دست اندرکاران حمل و نقل ریلی کشور و چندین کشور در تهران دنیا آغاز شد.
در این مراسم مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امروز تصور وجود و اداره شهرهای بزرگ توسعه یافته بدون نظام هماهنگ ریلی مانند تصور آسمانخراشهای بدون آسانسور و تصویری دور از ذهن است.
سعید رسولی افزود:در عصر حاضر شهرسازیها مبتنی بر حمل و نقل همگانی در کشورهای پیشرفته بر پایه حمل و نقل ریلی بنا شدهاند و توسعه شهرها با رویکرد توسعه پایدار انجام میشود.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: ایستگاههای راهآهن ایفا کننده نقش اصلی این توسعه هستند و نمیتوان آنها را صرفا به عنوان محلی برای سوار و پیاده شدن مسافر در نظر گرفت. ایستگاهها به عنوان نقاط مهم شهری در محل تلاقی شهر و ریل بوده و بسیاری از خدمات علاوه بر دسترسی به حمل و نقل بر آنها ارائه میشود که همین امر ایستگاههای راهآهن دنیا را به نقاط مهم جاذب سفرهای شهری و دروازه ارائه فرهنگ شهرها تبدیل کرده است.
رسولی گفت:تجربهها نشان میدهد تنها راه حل برون رفت از مشکلات تردد مردم در کلانشهرها ترافیک و آلودگیهای زیست محیطی، ایجاد نظام شهرنشینی بر پایه حمل و نقل ریلی است تا حمل و نقل برون و درون شهری بر اساس شبکه ریلی کشور برنامهریزی شود.
وی ادامه داد:ایستگاههای راهآهن به عنوان دروازه ارتباط بین شهر و ریل باید با ظاهر و طراحی مناسب این دو بخش را مرتبط کند ضمنا حفظ ایمنی،آسایش و امنیت مسافر را تضمین کند و ارائه خدمات نوین نظیر حمل و نقل درب تا درب،تجاری سازی فضاها از طریق توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال برای ساکنان محدوده ایستگاه داشته باشد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: شهرسازی مبتنی بر ریل یک نقشه دستیابی برای مراکز مسکونی، تجاری و چند کاربره به مرکزیت اطراف ایستگاه حمل و نقل با توجه به استراتژی رشد هوشمند است.
رسولی افزود:بدون شک دولتی که در صنعت حمل و نقل ریلی از توانمندیهای سرمایهگذاری لازم برخوردار نیست و برای تحقق کامل اهداف فوق تشویق سرمایهگذاران بخش خصوصی ضروری است تا این بخش با انجام سرمایهگذاریهای مورد نیاز دسترسی آسان مردم به حمل و نقل ریلی را فراهم کند.
وی گفت:عموما کاهش حجم ترافیک شهری افزایش کیفیت هوا،هزینه حمل و نقل و در نتیجه افزایش کیفیت زندگی اثرات مثبت سرمایهگذاری در حمل و نقل ریلی است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد:راهآهن جمهوری اسلامی ایران در مجامع بینالمللی در زمینههای مختلف حمل و نقل ریلی همواره فعال است و همچنان دست همکاری خود را به سوی راهآهنهای سراسر دنیا و مجامع فعال در توسعه این صنعت دراز میکند.
رسولی گفت: امید است تجارب حاصل شده از این کنفرانس با اهمیت در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در کشور ارتقاء فرهنگ استفاده از حمل و نقل ریلی و بهبود دیدگاههای نهادهای مدیریتی و حاکمیتی مؤثر باشد.
بانک قرضالحسنه مهر ایران در سال ۱۴۰۳ با پرداخت حدود ۵۰ هزار فقره وام ازدواج و فرزندآوری، نقش بسزایی در حمایت از خانوادههای ایرانی ایفا کرد.
شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا به عنوان بازوی اجرایی بانک ملی ایران در راستای سیاستهای خروج از بنگاهداری، در سالهای اخیر با شتاب بیشتری به واگذاری سهام شرکتهای تابعه پرداخته و در فاصله سالهای 1402 تا 1403 موفق به واگذاری داراییهایی به ارزش 50 هزار میلیارد ریال شده است که بزرگترین واگذاریهای تاریخ فعالیت خود را رقم زده است.
رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی و ۳.۴ درصدی تشکیل سرمایه ثابت در ۹ ماهه سال ۱۴۰۳اقتصاد کشور در 9 ماهه 1403 به قیمت بازار معادل 3.7 درصد و بر حسب عوامل تولید "با احتساب نفت" 3.1 و "بدون احتساب نفت" 2.9 درصد (به قيمتهاي ثابت سال 1400) رشد کرد. همچنین "تشکيل سرمايه ثابت ناخالص" در سه ماهه سوم سال 1403 رشد 4.4 درصدي نسبت به دوره مشابه سال قبل و رشد 3.4 درصدی در نُه ماهه سال 1403 داشته است
فروش "اوراق ودیعه بانک مرکزی" با نرخ سود ۲۷.۵ درصد در شعب بانک رفاه کارگران آغاز شده و تا روز سهشنبه ۲۸ اسفند ماه سال جاری ادامه دارد.