مبلغ آرژانتینی در کربلا گفت: علاوه بر نوه نلسون ماندلا و نوه مهاتما گاندی، پدر محمد الدوره نیز امسال به دعوت ما در آیین اربعین در عراق حضور یافته است تا از این طریق پیام ما به سایر جهانیان، برسد. محمد الدوره کودک فلسطینی است که چند سال پیش در حالی که به همراه پدرش […]
مبلغ آرژانتینی در کربلا گفت: علاوه بر نوه نلسون ماندلا و نوه مهاتما گاندی، پدر محمد الدوره نیز امسال به دعوت ما در آیین اربعین در عراق حضور یافته است تا از این طریق پیام ما به سایر جهانیان، برسد.
محمد الدوره کودک فلسطینی است که چند سال پیش در حالی که به همراه پدرش در کنار دیوار پناه گرفته بودند، با شلیک مستقیم سربازان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. به گزارش خبرنگار اعزامی ماجرانیوز، سهل اسعد، مبلغ آرژانتینی جهان اسلام که برای شرکت در نشست بینالمللی «اربعین و مقاومت اسلامی» در کربلای معلی حضور یافته است، علاوه بر مطلب بالا در سخنانی با اشاره به اینکه اربعین از آن دسته مسائلی است که در غرب به شدت پیگیری و با آن مقابله میشود، گفت: آنها میخواهند صدای اربعین به گوش جهانیان نرسد. ما نیز وظیفه داریم استقامت کنیم تا این صدا به گوش همه دنیا برسد. وی با اشاره به اینکه ما در حوزه رسانهای تولید بسیار داریم، اما در زمینه توزیع رسانهای با ضعف جدی مواجهایم، پیشنهادی را برای برونرفت از این وضعیت ارائه کرد.
این فعال فرهنگی مذهبی از کشور آرژانتین در ادامه گفت: یک همایش بینالمللی در کشورهای مختلف آمریکای جنوبی برگزار میشود که حاضران در آن به عنوان آزادگان جهان معرفی شدهاند. خوب است که یک سال این همایش در کربلا میزبانی شود.
اسعد همچنین افزود: ظرفیت خبرنگاران آزاد که برای رسانه خاصی کار نمیکنند از راههای استفاده از قدرت رسانه ای قابل اکتساب در عرصه بینالمللی است.
او تأکید کرد: راه دیگر، استفاده از گردشگران دائمی است که تعقیبکنندگان زیادی در شبکههای اجتماعی هم دارند.
این مبلغ آرژانتینی در پایان استفاده از شخصیتهای مؤثر بینالمللی را برای بازتاب دادن صدای اربعین پیشنهاد کرد و گفت: برای مثال امسال از نوه نلسون ماندلا، نوه مهاتما گاندی و پدر محمد الدوره دعوت کردیم که در این کنگره جهانی شرکت کنند و در بازگشت، صدای آن را به دیگر نقاط جهان برسانند. علاوهبر اینها استفاده از توان و ظرفیتهای مستندسازان آزاد بینالمللی از دیگر راههای اصلاح وضعیت توزیع رسانهای به نفع آیین اربعین است.
حجت الاسلام عارفی، رییس همایش اربعین و مقاومت اسلامی نیز با اشاره به جنگ نرم عصر معاصر، به ویژگیهای این جنگ نسبت به جنگ سخت اشاره کرد و گفت: جنگ نرم، پدیده جدیدی نیست. در صدر اسلام هم امویان از جنگ نرم علیه اهل بیت عصمت طهارت استفاده میکردند. ۴۰ سال از این شیوه علیه ائمه(ع) و پیامبر(ص) استفاده کردند تا افکار عمومی را آماده جنگ سخت در مقابل سیدالشهدا(ع) کنند. آنها میدانستند که ضرورت دارد جامعه آن زمان را آماده کنند. آنها هم از جنگ نرم استفاده کردند و نگاه مردم به اهل بیت را منفی کردند.
وی با اشاره به استفاده از ابزارهای این جنگ نرم مانند شایعهپراکنی، دروغ و… درباره ویژگیهای دیگر این جنگ گفت: جنگ نرم آرام و تدریجی و زیر سطحی است. در جنگ نرم یک تصویر از جامعه شکست خورده به مردم نشان میدهند تا مردم را مأیوس و ناامید کنند. جنگ نرم با دوام است، در حالی که جنگ سخت و نظامی این طور نیست. جنگ نظامی هزینه زیادی دارد و دوام چندانی نخواهد داشت.
عارفی با تأکید بر اینکه مرزهای جنگ نرم مغز انسانهاست، افزود: انسانها خودشان را هزینه این جنگ میکنند. نیازی نیست مهاجم هزینه بکند. جنگ نرم خلق ارزشهای جدید میکند. الگوها و اسطورههای جدیدی میسازد. آدمهای سطحی را الگو میکند، نه قهرمانان واقعی را. جنگ نرم تضادآفرین و تردید آفرین است. تضادها را ایجاد میکنند تا باعث اختلاف بیت ملتها و مذاهب شوند.
رئیس همایش «اربعین و مقاومت اسلامی» با بیان این نکته که برای مبارزه با جنگ نرم، ضروری است از قدرت نرم استفاده شود، افزود: خصوصیات قدرت نرم، همخوان بودن با جنگ نرم و به همراه بودن است. اربعین و پیادهروی آن، قدرت نرمی است که میتواند به مقابله با جنگ نرم دشمن بپردازد. نکته مهم اینجاست که فقط در یک روز اربعین تمام دسیسههای چند ساله دشمن نقش بر آب میشود. اربعین از قدرتمندترین قدرتهای نرم مسلمانان است. هیچ راهپیمایی در دنیا نمیتوان به این بزرگی پیدا کرد. از فرهنگ ها و ادیان مختلف در این راهپیمایی شرکت میکنند. به همین دلیل هم اثرگذاری این قدرت نرم، بسیار بیشتر از جنگ نرم دشمن است. قدرت نرم راهپیمایی اربعین
سخنران بعدی نشست «اربعین و مقاومت اسلامی» راهب ابوتقا از الحشد شعبی بود. او با اشاره به کتاب «جانشین وزیر دفاع آمریکا» که در آن بر قدرت نرم به عنوان قدرت کنشگر امروز تاکید شده است گفت: جهان به این نتیجه رسیده که آنچه میتوان اثر بخش و پایدار باشد و هویتهای امتها را دگرگون کند، قدرت کنشگر شبکههای اجتماعی و اینترنتی است. البته یکی از ادوات قدرت نرم، این است که ابتدا فرد را جذب میکند، بعد اقناع انجام میشود و در نهایت طرف را همراه میسازد.
وی با اشاره به اینکه سلطهجویان تمایل دارند این سلاح جدید قدرت نرم را کامل در دست خود داشته باشند، افزود: آنها به کسی اجازه نمیدهند که سلاحهای موجود در فضای شبکههای اجتماعی را فرد دیگری در دست بگیرد.
ابوتقا با اشاره به اینکه جوانان عراقی روزانه حداقل ۶ ساعت در شبکههای اجتماعی حضور دارند، به شناسایی مولفههای قدرت نرم توسط الحشد شعبی اشاره کرد و گفت: حضرت آیتالله سیستانی هویت جدیدی به قدرت نرم ما داده است. دومین قدرت نرم ما، زیارت اربعین است. زیارت اربعین گنج گرانقدری است که میتواند قدرت نرم بسیار بزرگی در اختیار امت اسلام قرار دهد. در نهایت هم شهیدان و رهبران محور مقاومت هستند که با سلوکشان، ارزشهای الگوسازی را ترسیم کردهاند.
منظری توکلی، رئیس دانشگاه آزاد کرمان به عنوان سخنران بعدی این نشست بینالمللی گفت که اربعین یاد حقیقت را در برابر توفان امپراطوری رسانهای استکبار جهانی زنده نگه داشته است. این ما هستیم که باید در این حوزه استقامت کنیم.
او با اشاره به اینکه منابع شناخت شخصیتهایی چون ابومهدی المهندس، توصیفات مقام معظم رهبری، وصیتنامه شهید، اظهارات خانواده و همرزمان و آثار رسانهای عمومی است گفت: ما باید چنین شخصیتهایی را بشناسیم و بشناسانیم. ما به شدت نیاز داریم سواد رسانهای فرزندانمان را بالا ببریم؛ چراکه گرفتاری عظیم ما بیسوادی یا کمسوادی رسانهای شایع در جامعه است که به این نتیجه منجر شده که سلبریتیهای بیهویت و فاقد صلاحیت به عنوان الگو معرفی شوند.
زینب(ع) سرود مقاومت سر داد
محمد الغنی الیمنی، یکی دیگر از سخنرانان این نشست بینالمللی با تأکید بر ضرورت مهرورزی به خاندان رسول اکرم(ص) گفت: اربعین محوری است که میتواند وحدت امت اسلام را رقم بزند و به انسان و مجموعه جامع بشری کرامت انسانی را اعطا کند.
او با تاکید بر اینکه برای رسیدن به اهداف بزرگ، اگر جهادی لازم است باید انجام گیرد، افزود: این درس بزرگ امام حسین(ع) به امت اسلام بوده است. اصل اربعین مبدأیی برای اصلاح امت اسلام بوده که به عنوان پایه مهندسی فکری و تمدنی برای ما به یادگار مانده است.
سخنران بعدی این همایش، صدیقه رستمی، استاد دانشگاه بود. او با اشاره به نقش زنان در قیام امام حسین(ع) گفت: علاوه بر اموهب، مادر مسیحی که تنها شهید زن کربلاست و بانویی که به مسلمابنعقیل پناه داد، دختر سعد تمام ثروت خود را برای تبلیغ نهضت امام حسین(ع) صرف کرد. در واقع نقش موثر زنان در بیان حوادث کربلا بوده است.
او به رسالت خطیر حضرت زینب بعد از واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگوار با خطبههای خود سرود مقاومت سر داد و یزید را رسوا کرد. اثر ایشان در شام از شهادت امام حسین(ع) در کربلا کمتر نبود. این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اصل مسئله اربعین به اسارت بانوان پس از عاشورا اختصاص دارد، تصریح کرد: زنان امروز در دو بعد فردی و اجتماعی نسبت به قیام امام حسین(ع) وظیفه دارند. بعد فردی؛ اعتقاد و عبادت است و بعد اجتماعی؛ شرکت پررنگ در راهپیمایی اربعین. ۱۰ هزار داوطلب برای ارائه خدمات درمانی در اربعین اکبریفرد، رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان به موضوع «اربعین و اقتصاد» در این نشست بینالمللی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی را ما در ایران شروع کردیم که مردمی بودن، درونزا بودن و دانشبنیان بودن از ویژگیهای آن است. اربعین هم در حوزه اقتصاد مقاومتی شباهتهای زیادی با اقتصاد مقاومتی ما دارد.
او با اشاره به جنبههای اقتصادی، تولید و خدماترسانی در آیین پیادهروی اربعین گفت: اقتصاد در این گردهمایی از دو جنبه اقتصاد خانواده و اقتصاد تولید قابل بررسی است. ما باید سهم شرکتهای کشورهای مشارکتکننده در این رویداد را استخراج و به عنوان یک بانک آماری ثبت کنیم تا تحلیل و برنامهریزیهای آتی با الگوهای علمی، ممکن و ثمربخش شود.
این استاد دانشگاه در پایان به امکان استفاده از ظرفیتهای علمی در این زمینهها با حضور نخبگان دانشگاهی تأکید کرد. احمدینژاد، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، یکی دیگر از سخنرانان این نشست بینالمللی بود. او با اشاره به اینکه محور مقاومت از ایثار، جهاد و شهادت ایجاد شده است، گفت: حضرت زینب به ما نقشه راهی نشان میدهد که روشن و واضح است. از جمله درسآموختههای آن، الگویی است برای فعالیت در حوزه سلامت.
وی با اشاره به خدماترسانی کادر درمان در مراسم راهپیمایی اربعین امسال افزود: امسال ۱۶۳ موکب ایرانی به عنوان ارائه دهنده خدمات سلامت در آیین اربعین فعال بودند که ۱۴۰ موکب در خاک عراق قرار داشت. برای این منظور بیش از ۱۰ هزار داوطلب خدماترسانی پزشکی داشتیم که با قید قرعه ۵ هزار نفر آنها به کار گرفته شدند.
انتهای پیام
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
شرکت کرمان موتور از آغاز واگذاری تاکسی های برقی خود به صورت نقد و اقساط خبر داد.
دیدگاه بسته شده است.