سید مهدی جوادی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در اختتامیه دومین رویداد بزرگ جلوههای بصری ضمن اشاره به جایگاه این فناوری در سینمای امروز، اظهار کرد: در سالهای گذشته هم صحبتهایی مبنی بر برگزاری چنین رخدادی بود تا اینکه توفیق شد امسال رویداد جلوههای بصری را با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انجمن […]
سید مهدی جوادی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در اختتامیه دومین رویداد بزرگ جلوههای بصری ضمن اشاره به جایگاه این فناوری در سینمای امروز، اظهار کرد: در سالهای گذشته هم صحبتهایی مبنی بر برگزاری چنین رخدادی بود تا اینکه توفیق شد امسال رویداد جلوههای بصری را با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انجمن جلوههای بصری سینما و مرکز نوآوری رایمون به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار کنیم. امیدوارم که این رویداد، مبداء خوبی برای اتفاقات مهم و تاثیرگذار جلوههای بصری در سینمای ایران باشد.
او با بیان اینکه جلوههای بصری ابزار بسیار مهم و کارآمدی برای توسعه و رشد عنصر خیال در سینماست، ادامه داد: یکی از کمبودهای امروز سینمای ما نبود پیوند و ارتباط موثر بین فیلمنامهنویسان و کارگردانان سینما با فعالان حوزه جلوههای بصری و آگاهی آنها از ظرفیتها و توانمندیهای این عرصه است.
جوادی با بیان اینکه هنوز نتوانستیم بضاعت و کارآمدی جلوههای بصری را به اهالی سینما آنچنان که باید بشناسانیم و آنان نیز از گستره ویژگیهای آن غافل هستند، گفت: ما در حوزه جلوههای بصری به یکی از کشورهای صادر کننده نیروی انسانی تبدیل شدهایم که این موضوع از این منظر باعث خوشحالی است که کیفیت کار فعالان و جوانان ما در حوزه جلوههای بصری را به رخ میکشد و نشان میدهد از کیفیتی بینالملی برخوردار هستند. اما از طرفی هم جای تاسف دارد که تولیدات سینمایی ما نتوانستند ظرفیت جذب این نیروها را فراهم کنند، موضوعی که باید برای آن تدبیری شود.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: در برخی مواقع و در صحبت و برخورد با کارگردانها و تهیه کنندگان با تصور غلطی مواجه میشویم که فکر میکنند جلوههای بصری سبب افزایش هزینه برای آنان میشود، اما واقعیت این است که این هنر-صنعت باعث میشود تا در قالب تصاویری رئال، ناممکنها را ممکن کنیم و بهواسطهاش عنصر خیال را توسعه دهیم.
دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با بیان اینکه ما در سینمای کودک و نوجوان با فقر فیلمهای فانتزی مواجه هستیم، تاکید کرد: یکی از ژانرهای محبوب فیلمهای کودک و نوجوان ژانر فانتزی است که ما خود را از آن محروم کردهایم، محرومیتی که بخشی از آن به فقر آگاهی از ابزار و ظرفیتهای جلوههای بصری بازمیگردد. درحالیکه میتوان از جلوههای بصری استفاده کرد و به تولید فیلم در گستره تمامناشدنی خیال پرداخت.
او افزود: چنین رویدادهایی میتواند به پیوند و قرابت سینماگران و فعالان حوزه جلوههای بصری، شرکتها و استارتاپها و ظرفیتهای که در این حوزه وجود دارد، بیانجامد. استمرار این نوع رویدادها میتواند مفید فایده باشد و به همین دلیل انجمن جلوههای بصری در همکاری با بنیاد سینمایی فارابی نشستها و کارگاههای مختلفی را در طول سال برگزار خواهد کرد.
جوادی با اشاره لزوم نیروسازی در این حوزه و توجه به جوانان گفت: در نظر داریم از دانشجویان و علاقهمندانی که در این رویداد شرکت کردهاند در قالب یک باشگاهی استفاده کرده و آنها را با صنعت تولید فیلم بهواسطه پروژههای در دست تولید بیشتر آشنا کنیم تا فعالان این عرصه، کاربردیتر با پروژههای سینمایی ارتباط برقرار کنند. او ضمن لزوم مستمر بودن چنین رویدادهایی برای حصول نتیجه گفت: دبیرخانه رویداد جلوههای بصری به صورت دائم در بنیاد سینمایی فارابی فعال خواهد بود تا شرایط و زیرساختها برای گسترش این هنر-صنعت در آثار سینمایی بیش از پیش شود. از امروز دبیرخانه دومین رویداد جلوههای بصری شروع به کار خواهد کرد و امیدوارم این رویداد در سال آتی به یک رویداد بین المللی تبدیل شود.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: بزودی همانگونه که آقای کرمی دبیر محترم ستاد صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قول دادند با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق صنایع خلاق به زودی شاهد بهره برداری خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران خواهیم بود.
او با بیان اینکه امیدواریم سالی یک فیلم سینمایی در قالب به عنوان R&D در حوزه توسعه جلوههای بصری داشته باشیم، گفت: از سبد تولیدات مورد حمایت فارابی سالی یک پروژه را به حوزه نوآوری و با محوریت توسعه بصری اختصاص خواهیم داد.
جوادی در پایان اذعان کرد: ما این ظرفیت را در بنیاد سینمایی فارابی فراهم کردیم و امیدواریم تا در سال آینده و همزمان با برگزاری دومین دوره رویداد بزرگ جلوههای بصری بتوانیم از این پروژه رونمایی کنیم.
خانه خلاق برای منزوج شدن سینما با فناوریهای روز تاسیس شده است
در ادامه آیین اختتامیه رویداد جلوههای بصری، پرویز کرمی سرپرست حوزه ریاست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، گفت: ارتباط با هنر در ذات و فرهنگ ایرانیان است. بچههای ایران وقتی متولد میشوند و از وقتی روی قالی راه میروند رنگ و تصویر را درک میکنند. اما در دانشگاهها ارتباط منطقی بین داشتههای تمدنی و فرهنگی و داشتههای بومی با فناوریهای روز وجود ندارد.
او با بیان اینکه سینمای ایران در دنیا دارای جایگاه ویژهای بوده و توانسته جوایز زیادی را از جشنوارههای جهانی دریافت کند، افزود: ما در انتقال مفاهیم و تجربهها نتوانستهایم مثل جشنوارههای جهانی اعتبار کسب کنیم. کاری که معاونت علمی با مرکز اصلی این کار یعنی بنیاد سینمایی فارابی و وزارت ارشاد آغاز کرده، ایجاد یک مرکز نوآوری در قالب خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران است تا بهواسطه آن بتوانیم داشتههای خودمان در حوزه فرهنگ و هنر را از طریق هنری، چون سینما جهانی کنیم.
کرمی با تاکید بر اینکه نمیشود بدون مرکز نوآوری، سینمای به روزی داشت، ادامه داد: خانه خلاق و نوآوری سینمای ایران برای منزوج شدن هنر-صنعت سینما با فناوریهای روز که یکی از آنها جلوههای بصری بهشمار میرود، تأسیس شده است.
رونمایی از پوستر رویداد جلوههای بصری ۲۰۲۳
در پایان مراسم اختتامیه نخستین رویداد جلوههای بصری، ضمن معرفی علیرضا حقیقی به عنوان دبیر رویداد جلوههای بصری ۲۰۲۳، با حضور سید مهدی جوادی، پرویز کرمی، دکتر مهدی سادات نایب رئیس هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، سیروس مقدم کارگردان، و امیررضا معتمدی دبیر انجمن جلوههای بصری از پوستر و لوگوی آینده این رویداد رونمایی شد.
همچنین در ابتدای این مراسم بعد از ارائه گزارشی از عملکرد این رخداد دو روزه توسط علیرضا حقیقی دبیر رویداد جلوههای بصری، پنلی نیز با حضور سیروس مقدم و امیررضا معتمدی برگزار شد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
شرکت کرمان موتور از آغاز واگذاری تاکسی های برقی خود به صورت نقد و اقساط خبر داد.
دیدگاه بسته شده است.