افزایش اقبال مردم به سفر/ تغییر شرایط مدیریت ترافیک

رییس پلیس راهور فراجا گفت: رشدسفرها، وسائط نقلیه و اقبال مردم به تردد سبب شده تا شرایط مدیریت ترافیک تغییر کند به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر در اولین نشست تخصصی روسای پلیس راه راهور فراجا و مدیران کل راهداری سراسر کشور که در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: این نشست می‌تواند سبب همدلی […]

رییس پلیس راهور فراجا گفت: رشدسفرها، وسائط نقلیه و اقبال مردم به تردد سبب شده تا شرایط مدیریت ترافیک تغییر کند

به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر در اولین نشست تخصصی روسای پلیس راه راهور فراجا و مدیران کل راهداری سراسر کشور که در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: این نشست می‌تواند سبب همدلی و هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌هایی که در ایمنی یا امدادرسانی و پیشگیری حوادث مشارکت دارند، شود. باید نشستی سراسری تر و وسیع تر با اورژانس، هلال احمر و … برگزار شود. 
وی ادامه داد: یکی از مسائلی مهم است، مدیریت صحیح ترافیک است. شرایط متفاوت شده است. ما سالانه نیم تا یک و نیم درصد افزایش جمعیت داریم. همچنین ۵۴ میلیون گواهینامه در کشور وجود دارد و ۳۸ میلیون وسیله نقلیه داریم. البته پلیس راهور در حدود ۷۰۰ شهر کشور حضور ندارد. 

وی افزود: تردد و اقبال مردم به سفرها بیش از گذشته شده است‌. تاثیر کرونا بحثی جداست و عوامل دیگری نیز وجود دارد.رشد جمعیت، رشد وسائط و رشد ترددها شرایطی ایجاد می‌کند که باید ساختار و روش مناسبی در کشور اخذ شود تا بتوانیم ترافیک را به طور صحیح مدیریت و ترددها را تسهیل کنیم. ما باید ایمنی را در راه‌ها ایجاد کنیم و در کنار خدمات مطلوب سوانح ترافیکی و تثادفات فوتی را کاهش دهیم. چیزی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده این است که سالی یک و نیم میلیون وسیله نقلیه به ناوگان ۳۸ میلیونی اضافه می شود اما ر چهارسال تنها کمتر از هفت هزار نقلیه فرسوده از ناوگان خارج شده است. 

رییس پلیس راهور فراجا ادامه داد: انسداد مسیر و تراکمی که ایجاد شده سبب شد تا برخی از خیابان‌های ما تبدیل به پارکینگ شود. این اتفاق در استان‌های دیگر و در مناسبت‌ها نیز رخ می‌دهد. وقتی جمعیت، وسائط نقلیه و دارندگان گواهینامه اضافه می‌شوند، باید زیرساخت‌ها نیز متناسب با آن مورد توجه قرار گیرند.

هادیان فر تاکید کرد: امروز تمام مردم کشور ما کاربر حوزه ترافیک هستند و یا راننده اند ، یا سرنشین اند یا عابر پیاده هستند. این نکته قابل تامل است که کرونا در دوره ای باعث مرگ مردم شد؛ اما تصادفات همواره وجود دارند و این تهدیدی است که به طور جد در کل دنیا وجود دارد. در دنیا هر ساله یک میلیون و سیصد هزار نفر در تصادفات می‌میرند.

رییس پلیس راهور فراجا با اشاره به عوامل موثر در مدیریت ترافیک گفت: حل مشکل ترافیک مستلزم توجه به پنج عامل اصلی است. مورد اول مدیریت است. در تمام دنیا به این بحث نگاه جدی می‌شود. در کشورهای اروپایی طرحی با چشم انداز تصادف فوتی صفر اجرا شده و بسیاری از کشورها نیز به آن دست پیدا کرده اند و این طرح فراتر از حرف و کلام بوده است‌. این کشورها در ۱۰۰ هزار نفر ضریب را از ۱۸.۵ به یک و نیم رساندند و امیدوارند آن را به صفر برسانند و راهبردهای صحیحی برای آن پیش بینی کرده اند.

وی گفت: در برنامه های پنج ساله توسعه، شاخص‌های گوناگونی وجود دارد و یکی از آن‌ها کاهش جانباختگان است که در برنامه ششم معین شده که جانباختگان ۳۱ درصد کمتر شوند. چرا این موضوع محقق نشده است. در ماده ۱۰۸ قانون به صراحت گفته شده که دولت‌ها مسئول تأمین ایمنی مردم در راستای کاهش تصادف هستند. مدیریتی که شورای عالی ترافیک و کمیسیون ایمنی ایجاد کرده است می تواند کارساز باشد. من به رییس جمهور نیز گفتم که اراده شما برای مدیریت این موضوع و ابلاغ تکلیف قانونی ۵۰ درصد مسئله را حل خواهد کرد.

هادیانفر تصریح کرد: امروز ۵۱ درصد فوتی‌های ما در لحظه اولیه، ۶ درصد در حین انتقال و ۴۳ درصد در بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد. این ۴۳ درصد از ۱۷ هزار جانباخته که در بیمارستان‌ها هستند باید با ایجاد امکانات کاهش پیدا کنند. در ۵۱ درصدی که پلیس نیز مسئول آن است، ۳۲ دستگاه سهیم هستند و باید در پیشگیری، حین و بعد تصادف نقش خود را ایفا کنند.باید در این اعداد شاخصی تعیین کنیم و آنرا کاهش دهیم.

تامین منابع مالی اصلی ترین مشکل برای کاهش نقاط حادثه خیز

رییس پلیس راهور فراجا گفت: مشکل اصلی برای کاهش نقاط حادثه خیز، تامین منابع مالی است.

سردار سیدکمال هادیانفر همچنین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بحث کاهش سوانح و تصادفات ۳۲ دستگاه مسئول هستند. برای کاهش نقاط حادثه خیز اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ اما چیزی که حائز اهمیت است این است که ۳۴ درصد تصادفات در جاده‌ها رخ می‌دهد اما ۷۰ درصد فوتی‌های ما در این تصادفات است. ما تاکید می‌کنیم که اراده و تخصص وجود دارد اما مشکل تامین منابع مالی است.

وی ادامه داد: برخی از نقاط حادثه‌خیز غیرثابت هستند. همچنین در برخی موارد بر اساس تحلیل یک ساله یا دوساله تازه برخی از نقاط حادثه خیز که زیربنای آن در گذشته احداث شده شناسایی می‌شوند. ما در کل ۳۰۰ هزار نقطه حادثه خیز داریم که ۳۲۰۰ نقطه آن مربوط به وزارت راه است و ۵۰۰ نقطه تا کنون اصلاح شده است. همچنین برخی از آن‌ها پرهزینه بوده و برخی نیز با آشکار سازی علائم اتفاق افتاده است.

ادامه دارد…