به گزارش خبرنگار اقتصادی ماجرانیوز، با وجود رکود سنگین بازار خودرو در هفتهها و ماههای گذشته و بلاتکلیفی بازار، اما قیمت خودروهای مونتاژی در سایتها و فضای مجازی همچنان بالا اعلام میشود و فروشندگان قیمتهای بالایی برای این دسته از خودروها مطالبه میکنند. این مساله در وهله نخست ناشی از قیمتهای بالای کارخانهای این خودروهاست. […]
به گزارش خبرنگار اقتصادی ماجرانیوز، با وجود رکود سنگین بازار خودرو در هفتهها و ماههای گذشته و بلاتکلیفی بازار، اما قیمت خودروهای مونتاژی در سایتها و فضای مجازی همچنان بالا اعلام میشود و فروشندگان قیمتهای بالایی برای این دسته از خودروها مطالبه میکنند. این مساله در وهله نخست ناشی از قیمتهای بالای کارخانهای این خودروهاست.
این در حالی است که مقایسه قیمتهای جهانی این خودروها با قیمتهای داخلی، حکایت از اختلافی عمیق و زیاد دارد که گاه به ۲ برابر میرسد، گویی به قول کارشناسان با دلار ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی به دست مصرفکنندگان میرسد.
بررسی قیمتهای جهانی خودروهایی همچون دیگنیتی، فیدیلیتی، هایما، جک، لاماری، تیگو و غیره، حاکی است همه این خودروها در رده قیمتی زیر ۲۰ هزار دلاری هستند، اما قیمتهای کارخانهای آنها با دلار ۳۰ هزار تومانی، بیش از ۳۰ هزار دلار است.
تیگو ۷ پرو خودرویی است که در ماههای گذشته بحث و اظهار نظر و اعتراض در خصوص قیمت ۱.۸ میلیارد تومانی آن بالا گرفت و با در نظر گرفتن متوسط نرخ دلار (حدود ۳۰ هزار تومان)، به معنای یک خودروی ۶۰ هزار دلاری است!
کارشناسان از ضعف در نظارت بر قیمتگذاری این خودروها گلایه دارند و میگویند: از آنجایی که واردات خودرو در سالهای گذشته ممنوع بوده و این ممنوعیت همچنان ادامه دارد، سوءاستفادههای زیادی در این زمینه شاهد هستیم.
حتی پیش از این «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در گفتوگویی اعلام کرد: مقایسه قیمت یک خودرو در بازار کشوری مثل چین با بازار داخل درست نیست، اما میزان سودی که مونتاژکارها در نظر میگیرند ناعادلانه است.
در این زمینه، رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت به ماجرانیوز گفت: باید سازمان، نهاد یا شورایی بر قیمتگذاریها نظارت داشته باشد.
«سعید موتمنی» بیان داشت: هر خودرو یک قیمت تمام شده دارد و باید با سود معقولی به دست مصرفکننده برسد، نه اینکه واردکنندگان و مونتاژکاران با هر نرخی که خواستند به مردم بفروشند.
وی افزود: این در شرایطی است که شرکتهای مونتاژکار، به صورت یکجا و در تیراژ بالا اقدام به خرید قطعات سی. کی. دی کرده و به صورت اعتباری خرید میکنند، اما با قیمتی گزاف در مدت زمانی کوتاه به مشتریان داخلی میفروشند.
این مقام صنفی تاکید کرد: باید یک بار برای همیشه موضوعات قیمت جهانی خودروها، نرخ تعرفهها، هزینههای مترتب، هزینههای اسقاط و غیره شفافسازی شود تا مشتریان راحتتر قادر به هضم قیمتها باشند.
مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: موفقیتهای بانک صادرات ایران در مسیر بازگشت به جایگاه شایسته خود در اقتصاد کشور سرعت بیشتری به خود گرفته و امروز دستاوردهای آن با تلاش تمامی کارکنان بانک و شرکتهای تابعه، قابل دفاع است. ضمن اینکه باید از مسیر فعالیتهای سالهای گذشته و زحمات مدیران و کارکنان و پیشکسوتان بانک نیز دفاع کرد.
بانک تجارت که پیش از آغاز سال 1404 با ثبت افزایش 340 درصدی سرمایه، به بزرگترین بانک بورسی ایران تبدیل شد، حالا با افزایش 65 درصدی درآمدهای کارمزدی، رتبه نخست این حوزه را در میان شبکه بانکی به دست آورد.
هیات عالی بانک مرکزی افزایش سقف کلی و فردی تسهیلات کمک ودیعه مسکن مستاجرین کم درآمد تحت پوشش نهادهای حمایتی و سایر مستاجرین از محل منابع بانکی موضوع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن و نیز تسهيلات ارزان قیمت طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت را تصویب کرد.
بانک صادرات ایران با همکاری وزارت آموزش و پرورش، کانال راهنمای «سپاس کارت معلم» را در پیامرسان شاد راهاندازی کرد.
دیدگاه بسته شده است.