طرح این مباحث در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر درحالی است که برخی ناظران، دلیل رکود تولید در سینما را جوگیر شدن برخی هنرمندان در اغتشاشات اخیر، افتادن در مسیر اقدامات ضدهنری و همچنین بهانهجویی جهت تضعیف این جشنواره مهم سینمایی میدانند. اواخر هفته گذشته عباس رافعی، کارگردان سینمای کشورمان در گفتگو با برخی رسانهها […]
طرح این مباحث در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر درحالی است که برخی ناظران، دلیل رکود تولید در سینما را جوگیر شدن برخی هنرمندان در اغتشاشات اخیر، افتادن در مسیر اقدامات ضدهنری و همچنین بهانهجویی جهت تضعیف این جشنواره مهم سینمایی میدانند.
اواخر هفته گذشته عباس رافعی، کارگردان سینمای کشورمان در گفتگو با برخی رسانهها مدعی شد با وجود گذشت چهار ماه از طرح درخواست وی جهت دریافت پروانه ساخت برای فیلمنامهای به نام «سلوک»، به این دلیل که یکی از فیلمهایش موفق به گرفتن پروانه نمایش نشده، سازمان سینمایی به او اعلام کرده فعلاً اجازه ساخت فیلم جدید را ندارد! این کارگردان سینما گفته بود: «من با آقای خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) صحبت کردم و [او]گفت قانونی وجود دارد که براساس آن کارگردانهایی که فیلمشان دچار مشکل نظارتی است تا وقتی آن مشکل را برطرف نکنند اجازه ساخت فیلم جدید ندارند!»
نکته جالبتر اینکه رسول صدرعاملی، سخنگوی هیئت مدیره خانه سینما چند روز پس از این اظهارات عجیب عباس رافعی در گفتوگویی که با سایت خانه سینما انجام داده بود، مدعی شد کمکاری سینماگران و افت تولیدات سینمایی کشورمان هیچ ربطی به اغتشاشات اخیر ندارد، بلکه علت اصلی آن رویکرد وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در مواجهه با هنرمندان و سختگیریهای بدون دلیل در اعطای مجوز ساخت آثار جدید است!سخنگوی هیئت مدیره خانه سینما در این گفتگو درباره علل بیکاری هنرمندان میگوید: مشکل بیکاری اعضای خانه سینما از سال قبل شروع شده و ربطی به ناآرامیهای اخیر ندارد و توسط سینماگران در ابتدای امسال گوشزد شده بود. توقف تولید در ابتدای سال و سختگیری در مجوزها باعث شد سینماگران کار نکنند.
وی همچنین درباره همکاری خانه سینما با برگزاری جشنواره فجر اظهار میدارد: در حال حاضر جامعه بر اثر برخوردهای این روزها در اوضاع مناسبی به سر نمیبرد و حال و هوای سینما را ندارد. به هر حال جشنواره فجر باید با تغییر رویکرد، خودش را برای برگزاری آماده کند، وگرنه سینماگران چندان رغبتی برای مشارکت نخواهند داشت [؟!]هرچند این اظهارات صدرعاملی چند روز پس از مدعای یک کارگردان سینما را میتوان به نوعی جانبداری و حمایت از یک همکار و همصنف تعبیر کرد، اما واقعیت و ریشه بیکاری بسیاری از اهالی هنر و سینما این است که برخی هنرمندان به جای انجام فعالیتهای صنفی، هنری و حرفهایشان مشغول استوری گذاشتن در فضای مجازی به نفع اغتشاشاگران و آشوبگرانی بودند که اقداماتشان باعث وارد آمدن ضررهای هنگفت اقتصادی و مختل شدن جریان عادی زندگی مردم شد!حبیب ایلبیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، یک روز پس بعد از طرح این مباحث در رابطه با مدعاهای صدرعاملی و رافعی میگوید: به نظر میرسد این موضوع به درستی منتقل نشده و اینکه هر کسی که فیلم توقیف شده دارد، نمیتواند فیلم بسازد، اشتباه است.
ایلبیگی با تأکید بر اینکه رافعی منعی برای ساخت اثر ندارد، تأکید میکند: نکته قابل اشاره درباره فیلم این است که وقتی کسی پروانه ساخت میگیرد باید طبق فیلمنامهای که مصوب شده، فیلم خود را بسازد. اگر فیلمنامه را در موقع ساخت تغییر دهند و این تغییرات بیش از حد معقول باشد که تغییر ماهوی زیادی صورت گیرد، تخلف خواهد بود. ضمن اینکه آقای رافعی، اما معمولاً میگوییم مسئله قبلی را حل کنند.یک بام و چند هوا بازی مسئولان خانه سینما و طرح چنین موضوعات غیرواقعی در حالی است که سینماگران و صنوف مختلف فعال در آن باید همه تمرکز و تلاش خود را برای برپایی هرچه باشکوهتر جشن بزرگ سینمای کشورمان، یعنی جشنواره بینالمللی فیلم فجر مصروف کنند، نه نق زدنهایی که نه تنها مبنای واقعی ندارد، بلکه بوی سنگاندازی و کارشکنی در مسیر جشنواره فجر نیز از آن استشمام میشود.
۲۳۳۰۲
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.