جواد مرشدی: بالاخره پس از ماهها حرفو حدیث روزگذشته وزیر صمت از کرسی صدارت پایین آمد و معاون وی سرپرستی عریض و طویلترین وزارتخانه کابینه سیزدهم را برعهده گرفت. هنوز لَختی از این ماجرا نگذشته بود که زمزمههای وزیر شدن مجدد فاطمی امین آن هم در وزارتخانهای که تازه لایحه تشکیل آن بهمجلس ارائه شده، […]
جواد مرشدی: بالاخره پس از ماهها حرفو حدیث روزگذشته وزیر صمت از کرسی صدارت پایین آمد و معاون وی سرپرستی عریض و طویلترین وزارتخانه کابینه سیزدهم را برعهده گرفت. هنوز لَختی از این ماجرا نگذشته بود که زمزمههای وزیر شدن مجدد فاطمی امین آن هم در وزارتخانهای که تازه لایحه تشکیل آن بهمجلس ارائه شده، یعنی وزارت بازرگانی بهگوش رسید؛ موضوعی که پس از دفاع تمام قد رئیسی از وی نمایانگر میزان علاقه رئیس جمهور بهحضور فاطمی امین در کنار خود است. همچنین با شنیدن این خبر، نمایندگان استیضاحکننده که خواهان برکناری چند وزیر دیگر نیز هستند، از تقابل خود با رئیسی در صورت معرفی ایشان گفتند. «ماجرانیوز» در گفتوگو با سید احمد رسولینژاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این موضوع و حواشی فضای مجلس در روز استیضاح پرداخته است.
در زمان استیضاح وزیر صمت فضای مجلس چگونه بود؟
دولتها معمولا بهفردی در کابینه علاقه خاصی دارند و با تمام وجود از وی دفاع میکنند، دراین دولت این فرد آقای فاطمیامین بود و بههمین دلیل استیضاح ایشان، استیضاح سختی بود و خود آقای رئیس جمهور وارد عمل شدند و به مجلس آمدند، رسانههای دولت هم از دوهفته گذشته، فشار سنگینی را روی نمایندگان استیضاح کننده وارد کردند. خصوصا بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در روز عید فطر این هجمه بیشتر شد و تعداد انگشتشماری از نمایندگان مجلس با برداشت نادرست از فرمایشات مقام معظم رهبری استیضاح را تقابل دولت و مجلس برشمردند.
منظورتان همان فرمایش ایشان در مورد همگرایی است که طی آن ۲۲ نماینده درخواست پس گرفتن امضای خود را داشتند؟
بله، البته آقای رئیس جمهور با تاخیر موضعگیری کردند. درنهایت دیدید مباحثی که در مجلس، نمایندگان استیضاح کننده از جمله بنده مطرح کردیم، مستند و متقن بود. وزیر نیز با پرداختن بهحاشیه و مسائلی نظیر واگذاری خودرو که اصلا ربطی به استیضاح نداشت، با حرفهای سبک و سخیف سعی داشتند بههمراه نمایندگان محالف استیضاح از حرفهای آقای بیگی سواستفاده کنند. استیضاح ایشان ۲۹ بند داشت و برای هربند موارد متعدد مطرح شد و آقای فاطمیامین مطالب کلیشهای و تکراری مطرح کردند. همچنین ایشان مجددا آمارهای غیرواقعی دادند و متاسفانه این موضوع دارد تکرار میشود؛ یعنی آقای رئیس جمهور نزد مقام معظم رهبری هم همین آمارها را مطرح کردند و ما نمایندگانی که در آن جلسه حضور داشتیم، گفتیم این آمارها متعلق به کدام کشور است. رئیس جمهور باید این آمارها را راستیآزمایی کنند.
شما در ابتدای مصاحبه به لابیگری دولت اشاره داشتید، دیروز با توجه بهطولانی شدن جلسه استیضاح شرایط چگونه بود؟
بله ،در حالیکه آقای قالیباف از ابتدا حضور نمایندههای دولت را در نزدیکی صندلی نمایندگان منع کردند، تعدادی انگشتشمار از نمایندگان مجلس وظیفه لابیگری را انجام دادند. درست است که دولت و مجلس با یک مشی سیاسی در یک جبهه قراردارند، اما این موضوع نمیتواند مانع از این شود که ما به وظایف قانونی خود نپردازیم.
کمیسون اصل نود در ساعات اولیه صبح و قبل از صحن جلسهای را با نمایندگان گذاشتند، این جلسه در جهت ابقا وزیر بود؟
بله، آقای پژمانفر از حامیان سرسخت آقای فاطمی امین بود و بههمین خاطر این جلسه بهمنظور حمایت از نامبرده گذاشته شد، در حالیکه فراکسیون انقلاب اسلامی که تنها فراکسیون مجلس است، جلسهای نگذاشت و اختیار را به خود نمایندگان واگذار کرد. در مجموع بهنظر من اینکه گروهی در کمیسیونی بنشینند و بخواهند برای کل مجلس تصمیم بگیرند کار قشنگی نبود.
صحبتهای آقای علیرضا بیگی در مورد خودروهای شاسی بلند بهنفع وزیر صمت شد یا به ضرر ایشان؟
بهنظر من بهنفع وزیر شد، چرا که این داستان اصلا ربطی به استیضاح نداشت و طرح این موضوع تا اندازهای بهضرر مجلس و استیضاح کنندگان شد.
زمزمههایی در مورد معرفی فاطمی امین بهعنوان وزیر بازرگانی به مجلس شنیده میشود، این درحالی است که قبلا استیضاح کنندگان خواستار این بودند که اگر صمت دو وزارتخانه شد، آقای فاطمیامین در هیچ کدام نباشد. شما در جریان این ماجرا هستید؟
قرار شد لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را دولت به مجلس بدهد، اما آنها پیشنهاد سازمان بازرگانی را دادند که در مجلس رد شد.
از این جهت سازمان که دولت پاسخگوی عملکرد سازمان به مجلس نیست؟
نه دولت، بلکه رئیس سازمان پاسخگو نباشد. چون اگر سازمان شود، زیر نظر رئیس جمهور میرود و مجلس هر وقت توضیح بخواهد، باید به سراغ رئیس جمهور برود و این شدنی نیست هر وقت نیاز باشد بخواهیم از رئیس جمهور سوال کنیم. از ابتدا قرار ما با دولت بر تشکیل وزارت بازرگانی بود. بهنظر من آقای فاطمیامین برای هیچ یک از این دو وزارتخانه مناسب نیست و حتما اگر خدای ناکرده توسط رئیس جمهور برای تصدی این وزارتخانه معرفی شود، حتما با همه توان خواهیم ایستاد و همه تلاشمان را میکنیم ایشان رای نیاورد. ما آقای فاطمیامین را برای مسئولیتهای اینچنینی فردی ضعیف و ناکارآمد میدانیم. البته آقای رئیس جمهور میتواند در مجموعههای دیگری که در اختیار دارد، از ایشان استفاده کند. من از همین فرصت استفاده میکنم و به آقای رئیس جمهور عرض میکنم ما در ابتدای شروع بهکار دولت سیزدهم تقریبا به همه وزرا برای اینکه دولت پایدار شکل بگیرد، رای دادیم، اما الآن اعتقادمان این است که ۷ یا ۸ وزیر ضعیف هستند که بخشی از آنها توسط دولت یا استیضاح برکنار شدند و من فکر میکنم جا دارد ۳ تا ۴ وزیر دیگر هم یا توسط آقای رئیس جمهور عزل شوند یا خودشان استعفا دهند و یا ما آنها را استیضاح کنیم.
آقای خاندوزی هم مد نظر شما هستند؟
اجازه دهید الآن اسم نبرم. در نهایت فکر میکنم استیضاح وزیر صمت، راه را هموار کرد، من فکر نمیکنم آقای رئیسی بخواهد برای هیچ وزیر دیگری به اندازه فاطمیامین توان بگذارد.
بیشتر بخوانید:
۲۱۶۲۱۲
مدیرعامل و نایبرئیس هیئتمدیره بیمه دانا، میزان پرداخت خسارت به بیمهگذاران وزارت آموزش و پرورش را بیش از ۲۶ میلیون مورد خسارت اعلام کرد و با بیان اینکه بهطور متوسط هر فرد حدود هفت مرتبه از خدمات مختلف این شرکت استفاده کرده است، این رقم را در تاریخ صنعت بیمه بیسابقه و از جمله افتخارات شرکت بیمه دانا برشمرد.
پس از چند روز مذاكرات فشرده و پيگيري كانون عالي كارگران بازنشسته تامين اجتماعي كشور قراداد بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان تامین اجتماعی با شركت آتیه سازان حافظ منعقد شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ گفت: کمیسیون تلفیق ۱۲ هزار میلیارد تومان به عنوان حق بیمه محصولات کشاورزی و حق بیمه دولت به این صندوق ۱۲ را تصویب کرد که این منابع کمک بسیار بزرگی به بخش کشاورزی خواهد کرد.
کانون عالی کارگران بازنشسته کشور علیرغم اعلام مناقصه در روزنامه های رسمی کشور و نامه به شرکت های بیمه گرو برندهای برتر جهت انعقاد قرارداد بیمه تکمیل درمان شرکت بیمه گری بجز شرکت آتیه سازان حافظ اعلام آمادگی ننموده است.
دیدگاه بسته شده است.