مهسا بهادری: جنجال و پرسش درباره قیمت بلیت سینما موضوعی بحث برانگیزی است که پیش از نوروز هم درباره آن بسیار صحبت شد و البته به نتیجه چندانی هم نرسید و قیمت بلیت ۶۰ هزارتومان را هم تجربه کرد. دو روز پیش بود که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آمار فروش فیلمهای ایام […]
مهسا بهادری: جنجال و پرسش درباره قیمت بلیت سینما موضوعی بحث برانگیزی است که پیش از نوروز هم درباره آن بسیار صحبت شد و البته به نتیجه چندانی هم نرسید و قیمت بلیت ۶۰ هزارتومان را هم تجربه کرد. دو روز پیش بود که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آمار فروش فیلمهای ایام نوروز و اینکه آیا گیشه با استقبال مخاطب روبهرو شده است، گفت: «آماری که دوستان درباره اکران نوروزی در سازمان سینمایی اعلام کردهاند نشاندهنده آن است که رشد خوبی داشته و هر چقدر هم جلو برویم مخصوصاً با فیلمهایی که در نوبت نمایش قرار دارند و اضافه میشوند، اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و انشاءالله این روند که روند خوبی هم هست، ادامهدار خواهد بود. در همه برنامههای هنری و همه بخشها با افزایش بسیار خوبی مواجه بودهایم. فضای فرهنگی و هنری در حال حاضر الحمدالله با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و حتماً این روند ادامه پیدا میکند.»
وی درباره قیمتگذاری بلیت سینما و اینکه گفته میشود قیمتی که عنوان میشود گران است، گفت: «اهالی سینما هم دچار مشکل هستند، انشاءالله دوستان تلاش میکنند این مسئله شناور شود تا مشکلات حل شود.»
درباره وضعیت قیمتگذاری بلیت سینما به گفتوگو با جواد نوروز بیگی تهیهکننده سینما پرداختیم که معتقد بود آقای سرتیپی به وضوح و بسیار درست قیمت بلیت سینما را اعلام کردند، آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان، قیمت نهایی تمام شده برای تماشای یک فیلم سینمایی است. در ادامه میتوانید متن کامل این مصاحبه را بخوانید.
مگر کیفیت فیلمهای ما جهانی است که بخواهیم قیمت بلیتهایمان را با عرصه جهانی مقایسه کنیم؟
من به عنوان یک تهیهکننده خودخواه هستم و میگویم بله هست.
اگر هست میتوانیم فیلمهایی را که تا کنون در سینمای ایران ساخته شدند فرضا با «بربادرفته» یا «میان ستارهای» مقایسه کرد؟
من به عنوان تهیهکننده میگویم که در آن استاندارد فیلم میسازم و هزینه میکنم؛ اما اگر در آن استاندارد پخش نمیشود، دیگر مقصر من نیستم. درباره ساخت صحبت میکنم و فکر میکنم بله با استانداردهای جهانی مطابقت دارد. مگر فیلمهای ایرانی کم در دنیا اکران میشود؟ اینطرف ماجرا، سینمادار هزینه چه چیزی را پرداخت میکند؟ هزینه دلاری میپردازد؟ بلیت سینما هم مانند یارانه مردم شده است، تغییری ندارد. در صورتی که سینما هزینه دارد، آن سیستمها یک آسیب کوچک میبیند باید هزینه دلاری برای آن بپردازد، چه کسی آن را پرداخت میکند؟ دولت؟ خیر، خود سینمادار باید هزینه آن را تامین کند. این بخش باید درست جا بیفتد.
پایه حقوق برای امسال ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، یک خانواده ۳ یا ۴ نفره، با بلیت ۳۰۰ هزارتومانی بخواهد به سینما برود، دستکم باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند که یک هفتم حقوق است، به نظر شما این مسئله منطقی است؟
طبیعتا آن فرد به سینما نمیرود و این وضعیت تاسفبار است. اصلا به این ماجرا نگاه کنیم که با این میزان از حقوق میتوان تا آخر ماه شکم خانواده را سیر کرد؟ سینما که هیچی، با این وضعیت ما اصلا خجالت میکشیم که از آن آدم پول سینما بگیریم و متاسفانه این وضعیت تاسفبار است. حقوق مردم حتی با این بلیت ۴۵ هزارتومانی هم جور در نمیآید. با همین هزینه یک خانواده ۴ نفره با پول رفتو آمد و هزینه خورد و خوراک دستکم باید یک میلیون تومان هزینه کند.
پیشنهاد شما برای این ماجرا که نه سیخ بسوزد نه کباب، یعنی نه مردم آسیب ببینند، نه سینما دار و مردم دستکم سالی دوبار به سینما بروند.
پیشنهادات زیادی ارائه شده، یکی از آنها این است که بگویند قیمت بلیت ایکس تومان است، دولت فلان قدر به ما کمک میکند به سینما بروید، بازهم مردم به سینما نمیروند. روزهایی که قیمت بلیت نیم بها است، تعداد مردمی که به سینما میآیند بیشتر است، چون مردم پول ندارند.
پیشنهاد قیمت شما چیست؟
همان حرف آقای سرتیپی خیلی کارشناسی شده و درست بود. اگر هزینه را ۱۰۰ هزار تومان درنظر بگیریم قطعا پاسخگو خواهد بود و از این میزان، ۳۰ یا ۴۰ هزارتومان یه تهیهکننده میرسد، ۱۰ درصد هم به پخش میرسد و باقی را سینمادار بر میدارد.
سال گذشته مجموع مخاطبان سینما چیزی حدود ۱۵ بلیت در کل سال بود و قیمت بلیت به طور میانگین ۳۰ هزارتومان بود، حالا قیمت افزایش پیدا کند وضعیت ریزش دوباره مخاطبان سینما چه میشود؟
ابتدا ریزش داریم، اما بعدا سینما خودش را ترمیم میکند، ما باید به فکر این صنعت هم باشیم، پس تکلیف صنعت سینما چه میشود؟ سینما هزینه میکند ولی نمیتوانیم جلوی تولیدش را بگیریم، ما در حال حاضر فیلم زیر ۱۰ میلیارد تومان نداریم.
لازم نیست که الان دولت وارد کار شود؟
لازم است، اما الان آمادگیش را دارد؟ توانایی دارد؟ اصلا اولویتش هست؟ از طرفی هم یک تناقض داریم و فکر میکنیم فرضا اگر ۲۰۰ میلیارد تومان به سینما تزریق شود، اتفاق ویژهای رخ میدهد، اما اتفاقی رخ نمیدهد.
یک نظر متفاوت دیگر هم در این میان وجود دارد و آن هم این است که قیمت بلیت سینما باید با توان اجتماعی مردم سازگاری داشته باشد و علی ملاقلیپور، کارگردان سینما درباره این موضوع نظری کاملا متمایز از جواد نوروزبیگی دارد.
فکر میکنید قیمت بلیت سینما باید چند هزارتومان باشد؟
به عقیده من قیمت بلیت باید با توان زندگی کارگر همخوانی داشته باشد. یعنی اگر قرار است سینما یک موضوع عامه باشد، قیمت بلیت باید در حد توان کارگر باشد و آن هم ده هزارتومان است، بیشتر از این میزان اجحاف در حق تعداد زیادی از طبقات جامعه است و اینگونه سینما تبدیل به یک کالای لوکس میشود، متاسفانه ما سالیان سال است که طبقات مختلف جامعه را از این موضوع حذف میکنیم.
پس تکلیف سینمادار چه میشود؟
ببینید نکته این است کسی که بلیت ۱۰۰ هزارتومان شود، سالن سینمای خالی به چه دردی میخورد؟ این قیمت ده هزارتومان هم سرباز را به سینما میبرد هم دانشجو و اینگونه سانسهای مرده احیا میشود چون در حال حاضر مسئله سینمای ما صندلیهای خالی است نه قیمت بلیت سینما. کافی است که چند سینمادار با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام کند که به مدت شش ماه قیمت را ده هزارتومان میکند آن وقت میبیند که نه تنها ضرر نکرده بلکه سود هم میکند.
۵۷۲۴۵
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.