در آیین نکوداشت شبیه خوانان در تماشاخانه سنگلج مطرح شد؛ آیین نکوداشت شبیهخوانان با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ، کاظم نظری مدیر کل اداره هنرهای نمایشی و جمعی از مدیران هنری و شبیهخوانان عرصه تعزیه روز گذشته (شنبه نوزدهم شهریور) […]
در آیین نکوداشت شبیه خوانان در تماشاخانه سنگلج مطرح شد؛
آیین نکوداشت شبیهخوانان با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ، کاظم نظری مدیر کل اداره هنرهای نمایشی و جمعی از مدیران هنری و شبیهخوانان عرصه تعزیه روز گذشته (شنبه نوزدهم شهریور) از ساعت ۱۸ در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، محمود فرهنگ، دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بینالمللی «صاحبدلان» ضمن تسلیت اربعین حسینی در سخنانی گفت: امسال از شبیهخوانان شهر تهران برای اجرا به مدت ده شب در فضای تئاتر شهر دعوت کردیم و اجراهای خوبی دیدیم که اتفاق قابل تاملی برای شبیهخوانی کشور ماست.او ادامه داد: بسیار خوشحالم از اینکه در استمرار ۶ ماهه تئاتر «صاحبدلان» تعزیه هم فرصتی برای توجه جدی پیدا کرد.
دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بینالمللی «صاحبدلان» افزود: ما تلاشمان این است که تعزیه مانند دیگر هنرهای ایرانی به موزه سپرده نشود. بزرگان تعزیه به رحمت خدا میروند و همه تخصص و تجربهشان را به همراه خود میبرند.
فرهنگ با پیشنهاد تاسیس یک دانشکده تعزیه برای علمی شدن این هنر گفت: اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینهها آماده شود و با وزیر علوم صحبت شود به دلیل وجود توانایی و حضور دوستانی که در زمینه تعزیه پژوهش کردهاند، این هنر برای نسلهای بعد به یادگار میماند.
او ادامه داد: تعزیه باید جهانی شود. کشورهای مختلف به دلیل ساختار بسیارغنی این نمایش تمام عیار، خیلی دوستدار آن هستند. امیدوارم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پیشنهاد جهانی شدن تعزیه را مدنظر قرار دهند. ما هم به دنبال آن هستیم که به صورت جدی برای حضور نسل جدید به تعزیه تلاش کنیم.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر آیین نکوداشت شبیهخوان درباره تعزیه، گفت: تعزیه از هنرهای دینی و اصیل کشور است و نقطهای از ایران عزیز وجود ندارد که در طول سال رنگ هنر تعزیه به خود نبیند، از این جهت هنر تعزیه، رویدادی کم نظیر در عرصه فرهنگ و هنر به شمار میرود.
او ادامه داد: هر ساله در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، در کنار دستههای عزاداری، هنر تعزیه به عنوان فصلی جداگانه از عزاداری به حیات خود ادامه داده است و با وجود تغییر نسلها و ذائقهها و وجود روشهای نوین نمایشی، همچنان به عنوان هنر اصیل در روح و جان مردم عزیز ایران نفوذ کرده است که این مسئله از گره خوردن این هنر دینی با نام مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا سرچشمه میگیرد.
اسماعیلی با بیان این که هنر تعزیه برای مردم یک نمایش عادی محسوب نمیشود، گفت: مردم به قصد تقرب و تبرک در مراسم شبیهخوانی حضور پیدا میکنند. از این منظر هنر تعزیه ابزاری برای عزاداری در رثای اهل بیت (ع) و دعا برای برآورده شدن حاجات است.
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.