خریداران از بازار خودرو فرار کردند/ موتمنی: این خودرو ۱۰۰ میلیون تومان گران شد

مریم فکری: بازار خودرو تحت‌تاثیر افزایش قیمت ارز، همچنان می‌تازد گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بازه اول مهر تاکنون قیمت خودروهای داخلی بین ۴ تا ۷۰ میلیون تومان گران شده و این گرانی از نگاه فعالان بازار، خریداران را فراری داده است. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بازار خودرو در این مدت از […]

مریم فکری: بازار خودرو تحت‌تاثیر افزایش قیمت ارز، همچنان می‌تازد گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بازه اول مهر تاکنون قیمت خودروهای داخلی بین ۴ تا ۷۰ میلیون تومان گران شده و این گرانی از نگاه فعالان بازار، خریداران را فراری داده است.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که بازار خودرو در این مدت از افزایش ۴ میلیون تومانی قیمت پراید ۱۱۱ تا ۵۱ میلیون تومانی پژو۲۰۷ دنده‌ای و ۷۰ میلیون تومانی دناپلاس اتوماتیک توربو مواجه شده است.

با وجود این افزایش قیمت‌ها، بازار خودرو با شوک تورم همراه با رکود شدید مواجه است، این در حالی است که بعد از پس از سقف‌شکنی دلار و جهش قیمت خودرو، پیش‌بینی می‌شد که شوک جدیدی به بازار وارد شود و ورق برای این بازار رکودی برگردد.

با این وجود، متقاضیان خودرو به دلیل نوسان قیمت دلار و بلاتکلیفی در بحث واردات خودرو به کشور، دست به عصا حرکت می‌کنند.

فعالان بازار عنوان می‌کنند که حجم معاملات بسیار پایین است و این وضعیت در معاملات خودروهای خارجی شدیدتر است.

در حال حاضر در بازار خودو، پراید ۱۱۱ در قیمت ۲۰۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد و پراید ۱۳۱ به نرخ ۱۸۳ میلیون تومان عرضه می‌شود. پژو ۲۰۷ اتومات نیز در سطح ۶۳۰ میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین دنا معمولی در قیمت ۴۲۰ میلیون تومان در بازار عرضه شد و پژو پارس اتوماتیک در حدود ۴۹۶ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. قیمت تارا اتوماتیک هم به حدود ۶۱۰ میلیون تومان رسید.

بیشتر بخوانید:

پژو ۲۰۶ زیر ۳۰۰ میلیون تومان پیدا نمی‌شود/ آخرین قیمت تیبا، دنا، رانا و پژو

جدیدترین قیمت پراید، تیبا، پژو ۲۰۷ و تارا/ پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده + جدول

عقب‌نشینی فروشندگان خودرو

در این شرایط، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار خودرو تحت تاثیر نوسان‌های افزایشی نرخ ارز طی دو هفته اخیر، از استمرار رکود حاکم بر بازار و البته عقب‌نشینی فروشندگان خودرو در این بازار خبر داد.

سعید موتمنی اظهار کرد: خودرو یک کالای سرمایه‌ای است و از همین روی کوچکترین نوسان نرخ ارز، تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت که علت اصلی آن نیز محدودیت‌های ارز مضاف بر اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. طبق روالی که در گذشته نیز شاهد بودیم، فاصله قیمت محصولات از کارخانه تا بازار که زیاد شد، نوسان افزایشی نرخ ارز منجر به افزایش قیمت خودروها اعم از داخلی‌های پرتیراژ، مونتاژی و وارداتی شد.

وی تصریح کرد: این افزایش قیمت قابل توجه نیز بوده است. بطور مثال پرتیراژهای خودروسازان داخلی همچون پژوها و سمند طی نسبت به یک ماه گذشته، ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان گران‌تر شده‌اند یا دناپلاس اتوماتیک نسبت به یکماه گذشته، بالغ بر ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. در محصولات سایپا نیز محصولاتی همچون تیبا و کوییک پنج تا ۱۰ میلیون تومان هم افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. در محصولات مونتاژی نیز نظیر هایما قریب به ۱۰۰ میلیون افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: در حقیقت بازار خودرو روندی صعودی طی کرده است؛ ضمن اینکه یکی از مشکلات اساسی این است که اکنون هفت ماه از سال گذشته است، در این مدت چه تعداد خودرو فاکتور شده است؟ آمار نشان می‌دهد که تعداد خودروهای فاکتور شده متناسب با میزان تقاضا نبوده و نسبت به تقاضای بازار بسیار کمتر بوده است. همین موضوع تاثیرگذار بر روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو بوده است. ضمن اینکه ثابت نگه داشتن قیمت محصولات درب کارخانه طی یکسال گذاشته منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار که نشده، بلکه افزایش را هم رقم زده است و عرضه پاسخگوی تقاضا نبوده است.

موتمنی به ایسنا تاکید کرد: همچنین طی دو هفته اخیر، تاثیر روانی افزایش نرخ ارز را موثر بر بازار خودرو دیده‌ایم و فروشندگان به‌نوعی عقب‌نشینی کرده و چندان راغب به فروش نیستند. البته که بخشی از پول‌هایی که از بورس خارج شد و افراد سرمایه‌های خود را بیرون آوردند، خواه‌ناخواه به سمت بازار خودرو وارد شد و تاثیر خود را گذاشت. همه این موارد دست به دست هم داد تا روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو، اوج گیرد.

۲۲۳۲۲۵