در آستانه فصلِ سختِ آنفلوانزا

متخصصان می گویند امسال احتمالا آمار ابتلا به آنفلوانزا بیش از دو سال گذشته خواهد بود اما تزریق واکسن آنفلوانزا می‌تواند از شیوع این بیماری پیشگیری کند.

ماجرانیوز – زهرا خلجی: متخصصان می گویند امسال احتمالا آمار ابتلا به آنفلوانزا بیش از دو سال گذشته خواهد بود اما تزریق واکسن آنفلوانزا می تواند از شیوع بیماری پیشگیری کند

 

افزایش چشمگیر آمار مبتلایان به آنفلوانزا در مناطقی که با پاییز زودرس روبرو هستند، واکنش متخصصان را نسبت به شیوع این بیماری که می تواند به اندازه کووید-۱۹ نگران کننده باشد، برانگیخته است. به گزارش هیل،‌ در کشوری مانند استرالیا که سال گذشته ۶۰۰ مورد آنفلوانزا ثبت شده توسط آزمایشگاه ها داشته است. این رقم در سال جاری به بیش از ۲۱۷۰۰۰ مورد افزایش یافته که نشان از فصل سخت درگیری با آنفلوانزا دارد. مقامات بهداشت عمومی استرالیا اواخر ماه گذشته گفتند که انتظار دارند آمار نهایی مشابه سال ۲۰۱۹ باشد که تعداد مبتلایان به این بیماری رکورد زد. به گفته متخصصان دریافت به موقع واکسن آنفلوانزا می تواند دور تند این بیماری را کنترل کند.

چرا افراد بیشتری در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند؟

دو دلیل اصلی وجود دارد که افراد ممکن است امسال نسبت به آنفلوانزا آسیب‌ پذیرتر شوند. یک اینکه مردم امسال به دلیل اقدامات احتیاطی ایمنی کووید-۱۹، احتمال بیشتری برای مواجهه با آنفلوانزا دارند. علاوه بر این، افراد به دلیل نرخ پایین انتقال آنفلوانزا در دو سال گذشته، کمتر آنتی بادی مقابله با این بیماری را دارند. ریچارد وبی، ویروس شناس بخش بیماری های عفونی بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود، تاکید کرد در دو فصل گذشته آنفلوانزا، سطح انتقال بیماری حتی از سطح عادی هم کمتر بوده است. وبی گفت: ایمنی جمعی همه کشورها در برابر آنفلوانزا کمی کاهش یافته است. زمانی که ویروس بازگردد، احتمالا فضای بیشتری برای انتشار و ایجاد بیماری دارد.

به طور معمول، قرار گرفتن در معرض کلی جمعیت با ویروس آنفلوانزا باعث ایجاد مصونیت در جامعه می شود. تقریبا ۱۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت یک کشور در یک فصل عادی در معرض بیماری قرار می گیرند. با این حال، در سال‌ های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، افراد زیادی در معرض این بیماری قرار نگرفتند که همین منجر به کاهش ایمنی طبیعی جمعیت شد. به عنوان مثال، به طور معمول سال های قبل از همه گیری کووید-۱۹ بیش از ۱۰۰ مرگ و میر آنفلوانزای کودکان در سال وجود داشت. طی دو فصل گذشته آنفلوانزا، کمتر از ۴۰ مورد مرگ ناشی از این بیماری در کودکان گزارش شده است که تنها یک مورد مرگ کودکان در سال ۲۰۲۰ تایید شده است. وبی افزود که سطح پایین ‌تر ایمنی جمعی، مردم را در معرض خطر بالاتر ابتلا به آنفلوانزا در سال جاری قرار می‌ دهد.

امش آدالجا، محقق ارشد در مرکز جانز هاپکینز گفت که در دو سال گذشته تقریبا فصلی با عنوان فصل آنفلوانزا وجود نداشته است ولی این الگو با پایان یافتن فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی ناشی از شیوع کووید-۱۹ پایان می یابد. به گفته آدالجا در نهایت، افزایش انتقال آنفلوانزا نشان از بازگشت مردم به شکل عادی زندگی پیش از کووید است.

تشویق متخصصان به واکسیناسیون

وبی و آدالجا همچنین درباره احتمال ابتلای دوگانه به کووید و آنفلوانزا ابراز تردید کردند. وبی گفت: من فکر نمی ‌کنم که این دو ویروس همزمان با هم در یک فرد ظاهر شوند. با این حال، مقامات بهداشتی کشورهایی که در آستانه فصل آنفلوانزا هستند به مردم توصیه می کند که هم واکسن های تقویت کننده کووید-۱۹ و هم واکسن های آنفلوانزای خود را به طور همزمان دریافت کنند تا از افزایش انتشار این ویروس ها جلوگیری شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گفته است که از اواخر شهریور تا اواخر مهر زمان ایده آلی برای دریافت واکسن آنفلوانزاست.

با توجه به اینکه برخی از افراد احتمالا هنوز واکسن های تقویت کننده کووید خود را دریافت نکرده اند، این سؤال را مطرح کرده اند که آیا اواخر شهریور و اوایل مهر، برای ایمنی سازی در برابر آنفلوانزا زود است و یا بهتر است این واکسن را دریافت کنند و بعد به سراغ دوز تقویت کننده کووید بروند. به گفته آدالجا، مهم است که واکسن آنفلوانزا در زمان مناسب دریافت تزریق شود تا مطمئن شوید که در تمام فصل این بیماری موثر است. او گفت: اگر خیلی زود آن را دریافت کنید، شواهد واضحی وجود دارد که تا پایان فصل ایمنی حاصل از آن از بین می رود. بنابراین اگر اکنون از اواسط شهریور واکسن آنفلوانزا دریافت می کنید، نمی توانید انتظار داشته باشید که در پایان فصل آنفلوانزا همچنان موثر باقی بماند.

دریافت واکسن در فصل آنفلوانز

برخی دیگر از کارشناسان می گویند تزریق این واکسن ها به صورت همزمان هیچ خطری ندارد. دکتر جفری کوپین، پزشک ارشد مرکز پزشکی نورث وسترن گفت: اگر کسی بخواهد واکسن آنفلوانزا را به تعویق بیندازد و تا اواخر آبان و اوایل آذر صبر کند، استراتژی بدی نیست در حال حاضر هنوز در همه دنیا فصل آنفلوانزا فرا نرسیده است. اما باید به یاد داشته باشید که به هر حال این واکسن آنفلوانزا را دریافت کنید.

دکتر آشیش آجا، متخصص بیماری های عفونتی گفت: تزریق همزمان دو واکسن آنفلوانزا و کووید-۱۹ هیچ ایرادی ندارد. من واقعا معتقدم که به همین دلیل است که خدا به ما دو بازو داد یکی برای واکسن آنفلوانزا و دیگری برای واکسن کووید.

در نهایت کارشناسان مردم را تشویق می کنند که واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند، زیرا انتظار می رود فصل آنفلوانزای سختی در پیش باشد. موارد آنفلوانزا در طول همه گیری به لطف استفاده از ماسک ها، فاصله گذاری اجتماعی و سایر اقدامات احتیاطی به شدت کاهش یافت که منجر به قرار گرفتن در معرض بیماری و در نتیجه ایمنی طبیعی کمتری شد.