این کاهش مخاطب ماهوارهها به دلیل تولید سریالهای مخاطبپسند در این پلتفرمها بوده و این موضوع خود یک دستاورد برای حوزه فرهنگ به حساب میآید، هر چند مسئولان فرهنگی ناخواسته به این دستاورد دست پیدا کردهاند، اما همین که حدود ۴۰درصد از مخاطبان شبکههای ماهوارههای کاسته شده است، نشان میدهد که باید این راه را […]
این کاهش مخاطب ماهوارهها به دلیل تولید سریالهای مخاطبپسند در این پلتفرمها بوده و این موضوع خود یک دستاورد برای حوزه فرهنگ به حساب میآید، هر چند مسئولان فرهنگی ناخواسته به این دستاورد دست پیدا کردهاند، اما همین که حدود ۴۰درصد از مخاطبان شبکههای ماهوارههای کاسته شده است، نشان میدهد که باید این راه را ادامه داد.
پخش مینی سریال پرحاشیه «سقوط» از شامگاه پنجشنبه ۱۵ دی ماه در یکی از پلتفرمهای داخلی (فیلمیو) آغاز شد.این تصمیم انجام یک فعل درست، در این وانفسای فرهنگی بود. امروز باید به عنوان فعالان حوزه فرهنگ به این درک رسیده باشیم که اگر با کسانی که هنرمندان، سینما، تلویزیون و پلتفرمها را تحریم کردهاند، همنوا شویم و نگذاریم که همین چند سریال هم از پلتفرمها پخش شود، بیدرایتی خود در شرایط موجود را نمایان کردهایم.
قطعا برخی سریالها در محتوا مشکلاتی داشتهاند، اما نباید به دلیل برخی مشکلات محتوایی ساخت و پخش سریال در این پلتفرمها را تعطیل کرد و مردم را دوباره به سمت ماهوارهها سوق داد.
به قول معروف «به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشید»، به دلیل حضور یک بازیگر و حرفهای او یک پروژه را نابود نکنید.
مسئولان و دلسوزان سینما و سریالسازی باید هر چه زودتر و سریعتر به سینماگران کمک کنند تا سریالهای بیشتری برای پلتفرمها بسازند که چرخه تولید در این حوزه متوقف نشود. توقف در تولید فیلمهای سینمایی و سریالها در تلویزیون و پلتفرمها آگاهانه یا ناآگاهانه مخاطبان را به سمت شبکههای ماهوارهای سوق میدهد.
نباید به جای کمک به تولید در این حوزه چوب لای چرخ سینماگرانی گذاشت که در این اوضاع به تولید فیلمهای سینمایی و سریال برای پلتفرمها و تلویزیون مشغول هستند، بلکه باید در حد امکان سنگ از جلوی پای این سینماگران برداشت.
میتوان تمهیدی اندیشید تا در مسیر حل کردن مشکلات مابین ساترا و وزارت ارشاد و پلتفرمها، بزرگان و معتمدان سینما و تلویزیون پادرمیانی کنند تا این حاشیهها برای همیشه به پایان برسد و دیگر کارگردان و یا تهیهکنندهای ترس حضور در سریالهای شبکه نمایش خانگی را نداشته باشد.
البته مشکلاتی هم وجود دارد، مثلا زمانی که فقط درباره یک بازه زمانی تاریخی سه سریال ساخته میشود، این موضوع باید از طرف دستاندرکاران و مسئولان مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد، اما میتوان با همین سریالها مخاطبان را جذب پلتفرمهای داخلی کرد و از تماشای ماهوارهها و شبکههایی که قطعا برای ضربه زدن به فرهنگ کشور فعالیت میکنند، جلوگیری کرد.
باید فضایی را تصویر کرد تا بازیگران و دیگر عوامل فیلم بدانند که مثلا به دلیل فلان حرف یا مهاجرت فلان بازیگر یا کارگردان کل پروژه متوقف نخواهد شد و این سینما و سریالسازی در جمهوری اسلامی ایران است که پیش میرود.
اینکه یک بازیگر دستمزد خود را به صورت تمام و کمال دریافت کرده و بعد از پایان فیلمبرداری تصمیم گرفته که مهاجرت و به نظام توهین کند، طبیعتا هیچ ربطی به کل پروژه ندارد و نباید به دلیل تصمیم شخصی یا حتی خودخواهی یک شخص کل پروژه آسیب ببینند.
بر همگان مسلم است که بیشتر پروژههای سینمایی و سریالهای ما با سرمایه دولتی و بیتالمال ساخته میشوند، پس نمیتوان به دلیل خطای یک نفر یک پروژه را که از بیتالمال و برای اعتلای سینما و سریالسازی در ایران ساخته شده است، به کل حذف کرد.
قطعا بازیگرانی که از ایران مهاجرت کرده و شروع به فعالیت سیاسی کردهاند، آیندهای ندارند و این بیکاری و سیاه شدن آینده هنری در اشخاص دیگر هم تجربه شده است، اما نمیتوان تاریخ سینما و سریالهای بعد از انقلاب را به دلیل حضور چند نفر کلا نادیده گرفت و دیگر فیلمهایی که آنها ساخته یا بازی کردهاند پخش و اکران نکرد.
در اینجا رسانههای داخلی و مدیران فرهنگی باید نقش درستی را ایفا کنند و با شبکههایی که فقط میخواهند موجب تحریم بیشتر در حوزه فرهنگ باشند، همصدا و همنوا نشوند. همصدایی با مخالفان ادامه فعالیتهای هنری و سینمایی در شرایط موجود آب به آسیاب دشمن ریختن است.
قطعا اگر رسانههای داخلی به این افراد که میخواهند خودشان را مردمی نشان دهند، اهمیتی ندهند، این افراد خود به خود مانند دیگر همکاران سابقشان که مهاجرت کرده بودند، حذف و نامشان و حرفهایشان فراموش خواهد شد.
باید بدانیم که چوب لای چرخ فرهنگ و هنر این کشور بسیار است که اگر نبود مقام معظم رهبری بارها و بارها به این حوزه و کمکاری در آن اشاره نمیکردند. به واقع در حوزه فرهنگ و سینما اصلا چرخی باقی نمانده که کسی بخواهد چوب لای آن بگذارد، پس در جای درست حمایت و در جای درست نقد کنید تا بتوانیم در این مسیر سخت و دشوار پیشرفت داشته باشیم.
در این دوران نگاهها و عملها باید هنری، فرهنگی و انقلابی باشد، نه حرفها و شعارها. به فرموده پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله: «المُؤمِنُ کَیِّسٌ فَطِنٌ حَذِرٌ. مؤمن زیرک و باهوش محتاط است». اگر اینگونه شود و مسئولان و تصمیم گیرندگان در عمل زیرک و باهوش باشند، قطعا آینده روشن و بهتری در انتظار فرهنگ، سینما و تئاتر کشور خواهد بود وگرنه از حوزه فرهنگ و سینما و… در آینده جز یک خاطره باقی نخواهد ماند.
احمدرضا معراجی
۵۷۵۷
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.