شاعر شعر عاشقی ایران در گذشت

آقای حمید احمدزاده از اساتید برجسته ادبیات استان البرز طی گفتگو با خبرنگار ماجرانیوز گفت: استاد درویشعلی بهروان (اینانلو) در سال ۱۳۰۲ در روستای “خرم اوبا ” از توابع شهر ادب پرور بویین زهرا به دنیا آمد و در شهر کرج درگذشت . وی افزود: پدر استاد بهروان فیض الله (خان بزرگ ایل اینانلو ) […]

آقای حمید احمدزاده از اساتید برجسته ادبیات استان البرز طی گفتگو با خبرنگار ماجرانیوز گفت: استاد درویشعلی بهروان (اینانلو) در سال ۱۳۰۲ در روستای “خرم اوبا ” از توابع شهر ادب پرور بویین زهرا به دنیا آمد و در شهر کرج درگذشت .
وی افزود: پدر استاد بهروان فیض الله (خان بزرگ ایل اینانلو ) بود و از طرف شاهان قاجار به درجه “یاوری” نایل شده بود.استاد بهروان (اینانلو) در خانواده ای که مهد شعر، ساز و صنعت بود به دنیا آمد و روح درویشعلی بهروان از همان زمان با شعر و ساز عاشقی عجین گشت، از استاد بهروان ۹ جلد کتاب به ادبیات ایران به ارمغان مانده است .

نخستین کتاب شعر استاد بهروان در رثای استاد شهریار بود که به ترتیب عبارتند از؛
۱- هرشاعر شهریار اولماز
۲- سوُنمز ائللرین اوجاغی
۳- آنایوردوم بویین زهرا
۴- شاعرین ائل گوُروشو
۵- یاشا کندیم ، یاشا کندیم
۶- اینانلی لارین دیوانی
۷- پناه علی ایله آسیانین حکایتی
۸- کلیات اشعار تورکی بهروان
۹ – دده یاور
و بیش از ۲۰۰ نوار کاست صوتی به ارمغان مانده است. از روی شعرهای بهروان چندین فیلم توسط مسیح الله رضایی ساخته شده است. نام استاد بهروان از مرزهای ایران گذشته و در اکثر کشورهای همسایه اشعار بهروان در ساز عاشقها خوانده میشود.
احمد زاده ادامه داد.

به پاس خدمتهای ادبی استاد بهروان به شهر خودش و عشق او به زادگاهش بویبن زهرا در تاریخ ۱۳۹۴ از طرف اداره ارشاد شهر بویین زهرا از فرزند لایقش تجلیل بعمل آمد، شور و اشتیاق و استقبال از طرف مردم در این استقبال آنقدر زیاد و عاشقهای ایران از این شاعر مردمی آنقدر بود که تا آن تاریخ در ایران کم نظیر بود . در آن مراسم جا برای سوزن انداختن نبود بطوریکه پس ازآن از طرف شورای شهربویین زهرا در تاریخ ۱۳۹۶ دوباره از استاد بهروان تجلیل بعمل آمد و مجسمه استاد بهروان در شهر بویین زهرا نصب شد ، همزمان از یک خیابان به نام خیابان استاد درویشعلی بهروان و یک فرهنگسرا بنام اوستاد بهروان در شهر ادب پرور بویین زهرا گشایش یافت ، استاد بهروان در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ در ۹۸ سالگی بخاطر کهولت سنی به لقاالله پیوست ایشان بیش از ۴۰ سال در کرج محله باغستان کرج ساکن بوده ولی طبق وصیت خویش روز ۲۳ مرداد ماه سال ۱۴۰۱ در بویبن زهرا در پای مجسمه خویش یه خاک رفت. مردم ادب پرور بویین زهرا در ایران ثابت کردند که در قید حیات نیز می شود از بزرگان ادبی تجلیل کرد.