حسین دارابی کارگردان فیلم کوتاه «علمک» با موضوع محوری یک «عمامه» که سالها بعد از ساخت، بهتازگی در فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی بار دیگر در حال بازنشر و دیده شدن است، درباره این تجربه گفت: ایده اولیه این فیلم کوتاه زمانی به ذهنم رسید که هنگام خروج از ایستگاه مترو، متوجه علمک گازی شدم […]
حسین دارابی کارگردان فیلم کوتاه «علمک» با موضوع محوری یک «عمامه» که سالها بعد از ساخت، بهتازگی در فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی بار دیگر در حال بازنشر و دیده شدن است، درباره این تجربه گفت: ایده اولیه این فیلم کوتاه زمانی به ذهنم رسید که هنگام خروج از ایستگاه مترو، متوجه علمک گازی شدم که با ابر آن را پوشانده بودند، همان جا ایدهای در ذهنم شکل گرفت و آرامآرام آن را پرورش دادم تا به فیلمنامه «علمک» رسید.
وی ادامه داد: جالب است که هیچگاه فکر هم نمیکردم که این فیلم این میزان بازخورد داشته باشد و در جشنوارهها موردتوجه قرار بگیرد. واقعیت این است که من هیچکدام از فیلمهایم را با هدف حضور در جشنوارهها نساختهام، حتی آنها که بعدها در جشنوارهها جوایزی را هم گرفتهاند. درباره «علمک» هم فکر نمیکردم زمانی در جشنوارهها دیده شود و بهخصوص مخاطب خارج از کشور اینگونه با آن ارتباط برقرار کند. این معجزه زبان هنر است که میتواند فراتر از زمان و جغرافیا، دیده و شنیده شود.
این کارگردان جوان که سال گذشته فیلم «هناس» را روی پرده سینماهای کشور داشت، افزود: البته ادعایی ندارم که «علمک» از این جنس است اما بالاخره هنر چنین ظرفیتی را دارد. «علمک» هم تا به امروز در کشورهای مختلفی حضور داشته و در بیش از ۱۰ کشور مخاطبان با آن ارتباط برقرار کردهاند. برای خود من این اتفاق خیلی جذاب بود چراکه فکر میکردم این فیلم با موضوع یک عمامه، خیلی سوژه داخلی دارد اما بازخوردهای خوبی در میان مخاطبان خارج از کشور هم داشت.
دارابی درباره فراگیر شدن پخش «علمک» در فضای رسانهای و ارتباط آن با برخی اتفاقات اجتماعی اخیر درباره جایگاه روحانیت و پوشش عمامه در کشور هم گفت: قطعاً که بیارتباط نیست و شاید از نگاه برخی این فیلم نگاه میتواند نگاه متفاوتی به عمامه و پوشش روحانیت را به تصویر بکشد. هر چند خودم در زمان ساخت، فکر نمیکردم این فیلم تا این اندازه بتواند کارکرد داشته باشد. نکته اصلی همین است که گاهی به شاگردان حاضر در کارگاههایآموزشی هم یادآوری میکنم و آن اینکه آنچه از اعمال دل بربیاید و زبان خوبی هم داشته باشد، روحی پیدا میکند که آن را ماندگار میکند. برای خود من بازپخش این اثر در تلویزیون و شبکههای اجتماعی، بعد از این همه سال، اتفاق جذابی است.
فیلم «مصحلت» همچنان بلاتکلیف است
کارگردان فیلم سینمایی «مصحلت» درباره آخرین وضعیت نمایش این فیلم سینمایی هم گفت: با توجه به صحبتهایی که آقای شفاه بهعنوان تهیهکننده فیلم داشتند، قرار بود مشکل اکران این فیلم حل شود و تا مراحل خوبی هم پیش رفتیم اما وضعیت این فیلم هنوز نامشخص است براساس شنیدهها حساسیتهایی از سوی برخی مسئولان قضایی درباره «مصلحت» وجود دارد ولی در حال رایزنی و برگزاری جلساتی با قوه قضاییه هستیم که امیدوارم مساله فیلم به زودی حل شود.
وی در پایان درباره فعالیتهای اخیر خود مطرح کرد: در این مدت چند پیشنهاد کار برای کارگردانی داشتم که متن فیلمنامهها خیلی برایم جذاب نبود و ذهنم را درگیر نکرد. ذهنم بیشتر درگیر سوژهای است که بهنظر موضوع خاصی محسوب میشود و فضای خاصی هم دارد و فعلاً در حال اتود زدن برای نگارش فیلمنامه آن هستم و نمیدانم نتیجه موفقی خواهد داشت یا نه.
۵۵۲۴۷
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.