بر اساس مطالعات جدید

غذا خوردن بی موقع شما را افسرده می‌کند

مطالعات جدید نشان می دهد که زمان‌بندی غذا خوردن ممکن است بر سلامت روان و ایجاد افسردگی و اضطراب تاثیرگذار باشد.

ماجرانیوز – زهرا خلجی: یک مطالعه جدید نشان می دهد که زمان‌بندی غذا خوردن ممکن است بر سلامت روان و ایجاد افسردگی و اضطراب تاثیر گذار باشد.

به گزارش نوروساینس،‌ محققان بیمارستان زنان بریگهام،‌ مطالعه ای را طراحی کردند که کار شبانه را شبیه سازی کرد و سپس تاثیرات غذا خوردن در طول روز و شب را در مقابل غذا خوردن فقط در روز مورد آزمایش قرار داد. این تیم دریافت که در گروهی که روز و شب غذا خورده بودند میزان افسردگی ۲۶ درصد و رفتارهای شبه اضطراب تا ۱۶ درصد افزایش یافت. ولی در گروهی که فقط در طول روز غذا خورده بودند، این افزایش مشاهده نشد؛ در نتیجه زمانِ غذا خوردن ممکن است بر آسیب پذیری خلق و خوی افراد تاثیرگذار باشد.

فران شیر، مدیر برنامه کرونوبیولوژی پزشکی در این باره گفت: یافته‌های ما شواهدی را برای زمان‌بندی مصرف غذا به‌عنوان یک استراتژی جدید برای به حداقل رساندن آسیب‌پذیری خلقی در افرادی که دچار ناهماهنگی شبانه‌روزی هستند، مانند افرادی که در شیفت کاری، تجربه جت لگ یا اختلالات ریتم شبانه‌روزی دارند، ارائه می‌کند. مطالعات آتی باید روی کارمندان شیفتی و جمعیت‌های بالینی مورد نیاز انجام شود تا مشخص شود که آیا تغییرات در زمان‌بندی وعده‌های غذایی می‌تواند از افزایش آسیب‌پذیری خلق و خوی آنها جلوگیری کند یا خیر.

فران شیر در ادامه گفت: تا آن زمان، مطالعه ما یک مورد جدید را روی میز گذاشته است: زمان مصرف غذا برای خلق و خوی ما اهمیت دارد. کارگران شیفتی تا ۲۰ درصد از نیروی کار در جوامع صنعتی را تشکیل می دهند و به طور مستقیم مسئول بسیاری از خدمات بیمارستانی، کار در کارخانه و سایر خدمات ضروری هستند. کارگران شیفتی اغلب یک ناهماهنگی بین ساعت شبانه روزی مرکزی خود در مغز و رفتارهای روزانه مانند چرخه خواب و بیداری و صرف غذا را تجربه می کنند. نکته مهم این است که آنها همچنین ۲۵ تا ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند.

سارا ال چلاپا، دیگر نویسنده این مقاله، که کار بر روی این پروژه را در بریگهام به پایان رسانده است، گفت: کارگران شیفتی و همچنین افرادی که اختلالات شبانه روزی، از جمله جت لگ را تجربه می کنند ممکن است از نتایج زمان بندی وعده های غذایی این پژوهش بهره مند شوند. چلاپا اکنون در گروه پزشکی هسته ای دانشگاه کلن آلمان مشغول به کار است. او ادامه داد: یافته‌های ما راه را برای یک استراتژی جدید خواب-رفتاری شبانه‌روزی باز می‌کند که ممکن است برای افرادی که اختلالات سلامت روان را تجربه می‌کنند نیز مفید باشد. مطالعه ما به شواهد رو به رشدی اشاره دارد که استراتژی های خواب و ریتم خواب و غذا در شبانه روز را بهینه می کنند. نتایج این پژوهش قطعاً به ارتقای سلامت روان جامعه کمک خواهد کرد.

برای انجام این مطالعه، چلاپا و شیر و سایر همکارانشان ۱۹ شرکت کننده از جمله ۱۲ مرد و ۷ زن را برای یک مطالعه تصادفی کنترل شده ثبت نام کردند. شرکت‌کنندگان تحت یک پروتکل اجباری در نور کم قرار گرفتند، به طوری که در روز چهارم، چرخه ‌های رفتاری آنها ۱۲ ساعت معکوس شد و کار شبانه را شبیه‌سازی کرد و باعث ناهماهنگی شبانه‌روزی شد. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به یکی از دو گروه زمان‌بندی غذا تقسیم شدند: گروه کنترل وعده‌های غذایی در روز و شب، که وعده‌های غذایی را طبق یک چرخه ۲۸ ساعته می‌خوردند (غذا خوردن در طول شب و روز، که در بین کارگران شب معمول است) و به گروه وابسته فقط در طول روز و در یک چرخه ۲۴ ساعته وعده های غذایی داده می شد (یک وعده در طول روز). این تیم تحقیقاتی در گروهی که در طول شبانه روز وعده های غذایی خود را مصرف می کردند، در هر ساعت سرفتارهای مختلف شبیه افسردگی و اضطراب را ارزیابی کردند.