نشست تخصصی «سینما چگونه به کمک آموزش میآید؟ نقش تدوین محتوای کتابهای درسی در کمک به تولید محتوای آموزشی نمایشی» با حضور کارشناسان آموزشی و مؤلفان کتابهای درسی در محل دبیرخانه دائمی جشنواره بینالمللی فیلم رشد برگزار شد. تربیت و یادگیری یک «بسته» است احمد احمدی، رئیس گروه علوم دفتر تألیف کتابهای ابتدایی و متوسطه […]
نشست تخصصی «سینما چگونه به کمک آموزش میآید؟ نقش تدوین محتوای کتابهای درسی در کمک به تولید محتوای آموزشی نمایشی» با حضور کارشناسان آموزشی و مؤلفان کتابهای درسی در محل دبیرخانه دائمی جشنواره بینالمللی فیلم رشد برگزار شد.
تربیت و یادگیری یک «بسته» است
احمد احمدی، رئیس گروه علوم دفتر تألیف کتابهای ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه جشنوارهها بخشی قابل توجهی از انرژی و امکانات سازمان پژوهش را به خود معطوف میکنند، عنوان کرد: کارشناسان و مسئولان دفتر تالیف کتابهای درسی به صورت جزئی با جشنواره درگیر میشوند و این موضوع تا حدی دلیل مشاهده نشدن اثر جشنواره در متون درسی است.
وی با تأکید بر تحول در شیوه برگزاری جشنواره، اضافه کرد: برنامههای درسی کارآمد یک «بسته تربیت و یادگیری» است و با وجود تمام تحولات در ابزارهای آموزشی، فیلم هرگز جایگاه خود را از دست نداده است.
احمدی ضرورت تغییر در جشنواره فیلم رشد را گوشزد کرد و ادامه داد: کارویژه جشنواره فیلم رشد باید در جهت تامین محتوای بستههای تربیت و یادگیری تعریف شود تا بتوان از خروجی آن برای تهیه بستههای آموزشی بهروز استفاده کرد.
نقش مهم دبیر جشنواره
روحالله خلیلی، رئیس گروه کار و فناوری دفتر تألیف نیز با تأکید بر کارآمدی فیلم در تمام گونههای خود در انتقال مفاهیم آموزشی، خاطرنشان کرد: با استفاده از فیلم میتوان ابزارهایی مثل بازیگر، تصویر و قصه را به کار گرفت و مفاهیم را به خوبی منتقل کرد.
وی نقش دبیر جشنواره در بالا بردن بازدهی جشنواره را یادآور شد و ادامه داد: دبیر جشنواره باید به آموزش و نیازهای کودکان و نوجوانان آگاه بوده و در ساخت فیلمهای آموزشی صاحب تجربه باشد.
نقش فیلم در زبانآموزی
رضا خیرآبادی، رئیس گروه زبانهای خارجی دفتر تألیف کتابهای ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم استفاده از رسانه و تولیدات رسانهای به دلیل نیاز به تربیت مترجم در زبانهای مختلف محسوس بود، عنوان کرد: آموزش زبانهای خارجی همواره در بهکارگیری ابزارها و روشهای نوین آموزشی پیشقدم بوده است، همان طور که روشهای آموزش شنیداری به صورت گسترده در آموزش زبان رواج پیدا کرد و امروز نیز یکی از عرصهها که به صورت گسترده از ظرفیت فیلم برای آموزش استفاده میکند، حوزه آموزش زبان خارجی است.
وی دسترسی به دادههای دارای اصالت را در زبانآموزی مهم توصیف کرد و افزود: ارائه دروندادهای دارای اصالت که از سوی یک گویشور اصیل زبان ارائه شده باشد، در آموزش زبان بسیار مهم است، این موضوع در دنیای امروز به خوبی مورد توجه قرار گرفته و در تولیدات رسانهای خارجی نمونههای زیادی پیدا کرده است.
کتاب درسی به تنهایی نمیتواند مفاهیم درسی را منتقل کند
احمد احمدی، رئیس گروه علوم دفتر تالیف کتابهای درسی با اشاره به این که فیلم میتواند به صورت مستقیم نگرشهای مورد نظر مولفان کتابهای درسی را به دانشآموزان منتقل کند اظهار کرد: مسئله گرفتاری جامعه به «شبهعلم» بسیار جدی است و در صورتی که ارتباط مستقیم صاحبان دانش با مخاطبان شکل گیرد، تا حد زیادی میتوان از آن فاصله گرفت.
وی با تاکید به این که کتابهای درسی نمیتوانند به تنهایی مفاهیم درسی را منتقل کنند، اضافه کرد: در بسیاری نقاط کشور وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای آزمایشهای فنی وجود ندارد، ولی با فیلم میتوان بدون نیاز به این تجهیزات، مفاهیم را به دانشآموزان آموزش داد.
ضرورت تربیت سینماگر آموزشی
روحالله خلیلی رئیس گروه کار و فناوری دفتر تألیف کتابهای درسی با اشاره به اینکه ساخت یک فیلم آموزشی کاری تخصصی و فنی محسوب میشود، بیان کرد: کارشناسان دفتر تالیف فیلمنامهنویس یا فیلمساز نیستند و برای جبران این خلأ باید از دانشگاه کمک گرفت.
وی پیشنهاد تربیت فیلمنامهنویس و فیلمساز آموزشی را مطرح کرد و گفت: معلمان و مولفان میتوانند با فیلمسازان و فیلمنامهنویسان ارتباط برقرار کنند و به آنان متناسب با نیاز خود، سفارش محصول ارائه دهند.
وی هدایت تحصیلی و شغلی، محیط زیست و نقش طبیعت در مدرسه، رفتار دانشآموزان در منزل و مدرسه، برگزاری اردو، نقش هنر در فرایند آموزشی، حذف برخی دروس از برنامه درسی، استفاده از وسایل دورریز و زبالهها، کارآفرینی، نقش خانواده در آموزش درسی و ویژگیهای محیط آموزشی را از جمله چالشهای قابل طرح در فیلمهای آموزشی معرفی کرد.
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.