پیش‌نیاز جشنواره کودکِ خوب، تولید آثار باکیفیت است

مجید صدیقی با بیان اینکه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رویدادی بین سازمانی است که فرصت مغتنمی را برای هر دو سازمان برگزارکننده فراهم می‌کند، اظهار کرد: سازمان سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، با برگزاری این جشنواره فرصت ارزشمندی را برای استفاده و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی اصفهان به دست می‌آورند. او […]

مجید صدیقی با بیان اینکه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رویدادی بین سازمانی است که فرصت مغتنمی را برای هر دو سازمان برگزارکننده فراهم می‌کند، اظهار کرد: سازمان سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، با برگزاری این جشنواره فرصت ارزشمندی را برای استفاده و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی اصفهان به دست می‌آورند.

او ادامه داد: مسلماً برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در استان‌های دیگر با برگزاری آن در اصفهان تفاوت بسیاری دارد و این جشنواره در استان‌های دیگر غنا و رنگ و بوی اصفهان را نخواهد داشت؛ به همین دلیل مسئولین نباید از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری و اجتماعی اصفهان غافل شوند.

این کارگردان افزود: ارتقاء ظرفیت گردشگری اصفهان و شناساندن اصفهان به سایر شهرهای فرهنگی در داخل و خارج از کشور، می‌تواند از آورده‌های این جشنواره برای اصفهان باشد و در طول سال‌های گذشته به‌تبع مدیریت‌های مختلف در دو سازمان برگزارکننده و رویکردهای آن‌ها، کیفیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از نوساناتی برخوردار بوده و دوره‌هایی با رنگ و آب و غنای بیشتر و دوره‌هایی با غنای کمتر برگزارشده است.

صدیقی با بیان اینکه ذیل رابطه تعاملیِ بخش‌های مختلف، برگزاری جشنواره تأثیراتی را بر فضای فیلم‌سازی گذاشته و یکی از آن‌ها پرداختن فیلم‌سازان اصفهانی به حوزه سینمای کودک بوده است، گفت: در ادوار پیشین جشنواره، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تشکیل کارگروه تولید، باعث تولید فیلم‌های کوتاه توسط فیلم‌سازان اصفهانی شد که قسمت اعظم آن علاوه بر نمایش در جشنواره در رویدادهای هنری داخلی و خارجی شرت کرده و درخشیدند.

این کارگردان افزود: این فضا باعث شد که سینمای کودک و نوجوان جزو دغدغه‌های فیلم‌سازان اصفهانی شده و در ۳ یا ۴ سالی که این حمایت به‌صورت مستمر و پررنگ انجام می‌شد، حضور و فعالیت سینماگران اصفهانی در این بخش از سینما یعنی کودک و نوجوان، پرشور باشد و این دغدغه‎مندی و این فعالیت یکی از آورده‌های جشنواره برای اصفهان بوده است.

او تصریح کرد: متأسفانه در یک یا ۲ سال اخیر، پرداختن به سینمای کودک با بی‌اعتنایی و یکنواختی مواجه شده است، درحالی‌که این رویکرد و توجه، اتفاق خوبی بود و توانست چرخ‌های ازکارافتاده فیلم‌سازی در اصفهان را به راه بیندازد و به آن گرما و حرارتی ببخشد.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه امیدواریم مراجع ذی‌ربط و سازمان‌های مسئول، این دغدغه و نیاز را مجدداً احساس کنند، گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان باید طبق هر آنچه در آیین‌نامه و اساسنامه آمده به‌طور استاندارد برگزار شود و تنها برای اشتغال به لفظ و صرف برگزاری جشنواره به هر شکل و صورت نباشد، بلکه با شکل و کیفیتی درست برگزار شود و برای این هدف به مقدمات و پیش‌نیازهایی نیاز دارد.

صدیقی با تأکید بر اینکه پیش‌نیاز برگزاری جشنواره‌ای باکیفیت، وجود آثار باکیفیت است، اضافه کرد: مادامی‌که ما در حوزه کودک و نوجوان تولیدات باکیفیت نداشته باشیم، جشنواره خوبی نخواهیم داشت. هرچقدر هم جشنواره به لحاظ اجرایی قوی باشد، اما درصورتی‌که ویترین آن از فیلم‌ها و آثار خوب خالی باشد، کیفیتی نخواهد داشت. اگرچه این رابطه دوسویه است و شکل اجرا و نحوه برگزاری هم مهم است، اما مهم‌ترین پارامتری که کیفیت برگزاری جشنواره را تضمین می‌کند علاوه بر شکل برگزاری، آثار خوب و قوی است؛ بنابراین حمایت از سینماگران برای تولید آثار خوب برای حضور در جشنواره، کیفیت آن را ارتقاء می‌‎دهد.

او ابراز امیدواری کرد: مسئولین استان به استعداد و دغدغه جوانان اصفهانی برای تولید آثار خوب در حوزه سینمای کودک توجه و از آن‌ها حمایت کنند تا به‌تبع تولید آثار باکیفیت، جشنواره‌ای غنی را در اصفهان شاهد باشیم.

۵۷۲۴۵