به گزارش ماجرانیوز«شهریار افندیزاده» معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی روز پنجشنبه در نشست مشترک با «دیمیتری ازبروف»، دبیر دولت و معاون وزیر حملونقل فدراسیون روسیه از تهیه نقشه راه منظم و زمانبندی شده با محورهای استانداردسازی فرآیندهای عبور و مرور مرزی برای کاهش زمان جابجایی کالا بین دو کشور و رفع موانع موجود در […]
به گزارش ماجرانیوز«شهریار افندیزاده» معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی روز پنجشنبه در نشست مشترک با «دیمیتری ازبروف»، دبیر دولت و معاون وزیر حملونقل فدراسیون روسیه از تهیه نقشه راه منظم و زمانبندی شده با محورهای استانداردسازی فرآیندهای عبور و مرور مرزی برای کاهش زمان جابجایی کالا بین دو کشور و رفع موانع موجود در این مسیر خبر داد.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت و ظرفیت بالای حملونقل جادهای برای ترانزیت گفت: از این روش حملونقل میتوان بین سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه استفاده کرد و همچنین میتوان از مسیرهایی مثل قزاقستان و ترکمنستان نیز کالا را منتقل کرد.
وی تاکید کرد: بنابراین باید از همه ظرفیتهای حمل ونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی ضمن شناسایی اولویتها در تجارت کالا استفاده کرد که لازمه آن هماهنگی و یکپارچگی میان دو کشور است.
افندیزاده تاکید کرد: باید بدنبال استفاده از سامانههای پیشرفته الکترونیکی و دیجیتالی کردن ترانزیت بود و نباید کامیونها در مرزها متوقف شوند.
وی بر بررسی و اعلام نظرات تکمیلی روسیه درباره نقشه راه ارائه شده تاکید کرد.
این مقام مسئول درباره توافقنامه سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز گفت: هر سه کشور آمادگی برگزاری جلسه مشترک را در مسکو دارند.
افندیزاده خاطر نشان کرد: مسیر فعلی ما از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه فعلا ظرفیت محدودی دارد و زمان جابجایی کالا از طریق جاده طولانی است که امیدوارم با هماهنگی هر سه کشور این مشکل برطرف شود.
معاون حملونقل وزارت راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: نامه برقی کردن پروژه گرمسار_ اینچهبرون آماده و ارسال شده است که این موضوع چند سال میان دو کشور مطرح بود.
وی افزود: از آنجایی که در این موافقتنامه اخذ وام مطرح است و وزارت اقتصاد دو کشور باید با هم تفاهم کنند، وزارت اقتصاد ایران موافقت خود را به روسیه ارسال کرده است.
افندیزاده بر عملیاتی شدن هرچه سریعتر این پروژه و اجرای موافقتنامهها تاکید کرد و گفت: اجرای این پروژه نیازمند طراحی یک مسیر است و پیشنهاد میکنیم با توجه به دشت بودن مسیر اینچهبرون و سهولت کار، پروژه برقی کردن، از اینچهبرون آغاز شود.
وی افزود: ۴۶۰ کیلومتر میان اینچهبرون و گرمسار، منطقه ورسک قرار دارد که کوهستانی است و پیشنهاد میشود در منطقه ورسک طراحی مشترکی صورت گیرد.
افندیزاده در ادامه به موضوع ریلی کردن رشت به آستارا اشاره کرد که سالهای زیادی است بین جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه مطرح است.
وی با اشاره به اینکه موضوع تملک زمینها بر عهده ایران است، گفت: این پروژه برای ایران و کریدور شمال_ جنوب اولویت دارد.
افندیزاده خاطر نشان کرد: پس از بازدید کارشناسان روسیه از منطقه میتوانیم فوری موافقتنامهای در خصوص طراحی، احداث و بهرهبرداری این پروژه داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از این نشست به توافق دو کشور مبنی بر جابجایی ۱۰ میلیون کالای ترانزیت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد میشود در کنار جلسه سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، یک کارگروه مشترک ترانزیت هم داشته باشیم که دومین جلسه خود را برگزار کند.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: طی جلساتی که با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و امارات داشتیم، از تمایل همه کشورها برای ایفای نقش در کریدور شمال_ جنوب مطلع شدیم، بنابراین علاوه بر مسیر جمهوری آذربایجان، میتوانیم مسیر ترکمنستان را هم فعال کنیم.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دو کشور توان زیادی در حوزه حملونقل جادهای دارند و اگر بتوانیم قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان را در این زمینه فعال کنیم، ظرفیت بسیار زیادی در ترانزیت ایجاد خواهد شد.
افندیزاده همچنین به موافقتنامه عشق آباد اشاره کرد و گفت: این توافقنامه شامل کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و عمان و ایران است و قطر و هندوستان نیز قرار است به این موافقتنامه اضافه شوند، بنابراین از آن سمت هم میتوانیم توافقنامه چندجانبه داشته باشیم چرا که همه کشورها علاقمندند در این توافقنامه شرکت کنند و در آینده می توانیم کریدورهای زیادی بین دو کشور داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: درخواست داریم تا روسیه زمانبندی و حجم بارهایی مثل زغالسنگ و کودهای شیمیایی را اعلام کند تا برنامهریزیهای لازم برای حمل و نقل جادهای انجام شود.
افندیزاده با اشاره به ضرورت ایجاد توافقاتی درباره حملونقل ترکیبی گفت: ایران از طریق دریا به شکل مستقیم با روسیه ارتباط دارد و بنادر این کشور نیز ظرفیت بالایی برای بارگیری و تخلیه کالا دارند.
وی افزود: بندر امیر آباد به شبکه ریلی متصل است و بندر کاسپین هم تا پایان سال به شبکه ریلی مجهز میشود، یعنی مسیر ریلی پروژه کاسپین به رشت تکمیل میشود.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ایران از توسعه و اضافه شدن واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی استقبال میکند چرا که تامین و توسعه ناوگان ریلی در زمینه لکوموتیو، واگن و کشتیهای رو رو، علاوه بر توسعه زیرساختها و برطرف کردن موانع، در افزایش ترانزیت هم موثر است.
در ادامه این جلسه ازبروف، دبیر دولت- معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه نیز از افزایش همکاریها در زمینه توسعه روابط حملونقلی و افزایش ترانزیت میان دو کشور استقبال و آمادگی خود را برای مشارکت در کریدور شمال_ جنوب اعلام کرد.
معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین با اشاره به اینکه بانک کارآفرین حامی چهارمین دوره مسابقات رباتیک و برنامهنویسی دانش آموزی "کیدکدشریف۲۰۲۵" است، این حضور را مقدمهای بر حضور بانک کارآفرین در حمایت از نوجوانان و استعدادهای دیجیتال خواند و گفت: بستههای تشویقی و حمایتی ویژه برای شرکتکنندگان برتر چهارمین دوره مسابقات رباتیک و برنامه نویسی دانش آموزی طراحی شده است که شامل دسترسی به منابع فناوری، مشاوره مسیر شغلی، جذب استعدادهای برتر و حمایت از ایدههای نوآورانه در مراحل اولیه خواهد بود.
بانک صادرات ایران در سال 1403 با اختصاص بیش از 58 هزار میلیارد ریال وام قرضالحسنه، بیش از 69000 فقره وام فرزندآوری پرداخت کرد.
بانک ملی ایران در راستای اجرای سیاستهای کلان اقتصادی و تحقق تکالیف مقرر در ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقاء نظام مالی کشور، در سال ۱۴۰۳ گامی بلند در مسیر شفافسازی، چابکسازی و افزایش بهرهوری داراییهای خود برداشت و موفق شد با برگزاری ۹۷ دوره مزایده در بستر سامانه تدارکات الکترونیک دولت، تمامی اموال تملیکی و مازاد قابل واگذاری خود را عرضه کند.
مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: موفقیتهای بانک صادرات ایران در مسیر بازگشت به جایگاه شایسته خود در اقتصاد کشور سرعت بیشتری به خود گرفته و امروز دستاوردهای آن با تلاش تمامی کارکنان بانک و شرکتهای تابعه، قابل دفاع است. ضمن اینکه باید از مسیر فعالیتهای سالهای گذشته و زحمات مدیران و کارکنان و پیشکسوتان بانک نیز دفاع کرد.
دیدگاه بسته شده است.