به گزارش ماجرانیوز«شهریار افندیزاده» معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی روز پنجشنبه در نشست مشترک با «دیمیتری ازبروف»، دبیر دولت و معاون وزیر حملونقل فدراسیون روسیه از تهیه نقشه راه منظم و زمانبندی شده با محورهای استانداردسازی فرآیندهای عبور و مرور مرزی برای کاهش زمان جابجایی کالا بین دو کشور و رفع موانع موجود در […]
به گزارش ماجرانیوز«شهریار افندیزاده» معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی روز پنجشنبه در نشست مشترک با «دیمیتری ازبروف»، دبیر دولت و معاون وزیر حملونقل فدراسیون روسیه از تهیه نقشه راه منظم و زمانبندی شده با محورهای استانداردسازی فرآیندهای عبور و مرور مرزی برای کاهش زمان جابجایی کالا بین دو کشور و رفع موانع موجود در این مسیر خبر داد.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت و ظرفیت بالای حملونقل جادهای برای ترانزیت گفت: از این روش حملونقل میتوان بین سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه استفاده کرد و همچنین میتوان از مسیرهایی مثل قزاقستان و ترکمنستان نیز کالا را منتقل کرد.
وی تاکید کرد: بنابراین باید از همه ظرفیتهای حمل ونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی ضمن شناسایی اولویتها در تجارت کالا استفاده کرد که لازمه آن هماهنگی و یکپارچگی میان دو کشور است.
افندیزاده تاکید کرد: باید بدنبال استفاده از سامانههای پیشرفته الکترونیکی و دیجیتالی کردن ترانزیت بود و نباید کامیونها در مرزها متوقف شوند.
وی بر بررسی و اعلام نظرات تکمیلی روسیه درباره نقشه راه ارائه شده تاکید کرد.
این مقام مسئول درباره توافقنامه سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز گفت: هر سه کشور آمادگی برگزاری جلسه مشترک را در مسکو دارند.
افندیزاده خاطر نشان کرد: مسیر فعلی ما از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه فعلا ظرفیت محدودی دارد و زمان جابجایی کالا از طریق جاده طولانی است که امیدوارم با هماهنگی هر سه کشور این مشکل برطرف شود.
معاون حملونقل وزارت راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: نامه برقی کردن پروژه گرمسار_ اینچهبرون آماده و ارسال شده است که این موضوع چند سال میان دو کشور مطرح بود.
وی افزود: از آنجایی که در این موافقتنامه اخذ وام مطرح است و وزارت اقتصاد دو کشور باید با هم تفاهم کنند، وزارت اقتصاد ایران موافقت خود را به روسیه ارسال کرده است.
افندیزاده بر عملیاتی شدن هرچه سریعتر این پروژه و اجرای موافقتنامهها تاکید کرد و گفت: اجرای این پروژه نیازمند طراحی یک مسیر است و پیشنهاد میکنیم با توجه به دشت بودن مسیر اینچهبرون و سهولت کار، پروژه برقی کردن، از اینچهبرون آغاز شود.
وی افزود: ۴۶۰ کیلومتر میان اینچهبرون و گرمسار، منطقه ورسک قرار دارد که کوهستانی است و پیشنهاد میشود در منطقه ورسک طراحی مشترکی صورت گیرد.
افندیزاده در ادامه به موضوع ریلی کردن رشت به آستارا اشاره کرد که سالهای زیادی است بین جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه مطرح است.
وی با اشاره به اینکه موضوع تملک زمینها بر عهده ایران است، گفت: این پروژه برای ایران و کریدور شمال_ جنوب اولویت دارد.
افندیزاده خاطر نشان کرد: پس از بازدید کارشناسان روسیه از منطقه میتوانیم فوری موافقتنامهای در خصوص طراحی، احداث و بهرهبرداری این پروژه داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از این نشست به توافق دو کشور مبنی بر جابجایی ۱۰ میلیون کالای ترانزیت اشاره کرد و گفت: پیشنهاد میشود در کنار جلسه سه جانبه میان ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، یک کارگروه مشترک ترانزیت هم داشته باشیم که دومین جلسه خود را برگزار کند.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: طی جلساتی که با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و امارات داشتیم، از تمایل همه کشورها برای ایفای نقش در کریدور شمال_ جنوب مطلع شدیم، بنابراین علاوه بر مسیر جمهوری آذربایجان، میتوانیم مسیر ترکمنستان را هم فعال کنیم.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: دو کشور توان زیادی در حوزه حملونقل جادهای دارند و اگر بتوانیم قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان را در این زمینه فعال کنیم، ظرفیت بسیار زیادی در ترانزیت ایجاد خواهد شد.
افندیزاده همچنین به موافقتنامه عشق آباد اشاره کرد و گفت: این توافقنامه شامل کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و عمان و ایران است و قطر و هندوستان نیز قرار است به این موافقتنامه اضافه شوند، بنابراین از آن سمت هم میتوانیم توافقنامه چندجانبه داشته باشیم چرا که همه کشورها علاقمندند در این توافقنامه شرکت کنند و در آینده می توانیم کریدورهای زیادی بین دو کشور داشته باشیم.
وی در ادامه گفت: درخواست داریم تا روسیه زمانبندی و حجم بارهایی مثل زغالسنگ و کودهای شیمیایی را اعلام کند تا برنامهریزیهای لازم برای حمل و نقل جادهای انجام شود.
افندیزاده با اشاره به ضرورت ایجاد توافقاتی درباره حملونقل ترکیبی گفت: ایران از طریق دریا به شکل مستقیم با روسیه ارتباط دارد و بنادر این کشور نیز ظرفیت بالایی برای بارگیری و تخلیه کالا دارند.
وی افزود: بندر امیر آباد به شبکه ریلی متصل است و بندر کاسپین هم تا پایان سال به شبکه ریلی مجهز میشود، یعنی مسیر ریلی پروژه کاسپین به رشت تکمیل میشود.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ایران از توسعه و اضافه شدن واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی استقبال میکند چرا که تامین و توسعه ناوگان ریلی در زمینه لکوموتیو، واگن و کشتیهای رو رو، علاوه بر توسعه زیرساختها و برطرف کردن موانع، در افزایش ترانزیت هم موثر است.
در ادامه این جلسه ازبروف، دبیر دولت- معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه نیز از افزایش همکاریها در زمینه توسعه روابط حملونقلی و افزایش ترانزیت میان دو کشور استقبال و آمادگی خود را برای مشارکت در کریدور شمال_ جنوب اعلام کرد.
بانک ملت در راستای تکمیل سبد محصولات خود، طرح گردونه را مبتنی بر قرعه کشی و بر اساس مانده حساب طراحی و ارائه کرد.
بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته آخر آبان ماه، با افزایش ۰.۶ درصدی به بالاترین میزان خود از ابتدای سال جاری تا امروز رسید.
بانک کشاورزی در هشت ماهه نخست سال 1403 با پرداخت بالغ بر 19 هزار میلیارد ریال تسهیلات کشت گلخانه ای، نقش موثری در مدیریت چالش های اقلیمی و کنترل خرد اقلیم در جهت افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور داشته است.
زیما، پلتفرم تخصصی تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) است که با مجوز فرابورس و تحت نظارت کارگزاری بانک صادرات، تجربهای شفاف و حرفهای را برای تأمین مالی ارائه میدهد.
دیدگاه بسته شده است.