ابتدای شهریور ماه بود که خبر رسید منوچهر شاهسواری از مدیرعاملی خانه سینما استعفا کرده؛ خبری که انتشار آن حکایت از علنی شدن یکسری اختلاف درون هیات مدیره داشت و حتی به استعفای رییس هیات مدیره هم منجر شد. با این حال پس از حاشیههای فراوان و یک بار لغو انتخابات در مردادماه، نهم شهریور […]
ابتدای شهریور ماه بود که خبر رسید منوچهر شاهسواری از مدیرعاملی خانه سینما استعفا کرده؛ خبری که انتشار آن حکایت از علنی شدن یکسری اختلاف درون هیات مدیره داشت و حتی به استعفای رییس هیات مدیره هم منجر شد. با این حال پس از حاشیههای فراوان و یک بار لغو انتخابات در مردادماه، نهم شهریور ۱۴۰۱ انتخابات خانه سینما برپا و هفت عضو اصلی و دو عضو علیالبدل این هیأت براساس تعداد آراء کسب شده، مشخص شدند.
در این دوره محمدمهدی عسگرپور که در حال حاضر مدیرعامل خانه هنرمندان ایران است، به عنوان رییس هیات مدیره برگزیده شد. او سابقه مدیرعاملی خانه سینما را در دوره پرتنش تعطیلی (سال ۱۳۸۸) و چالش با وزارت ارشاد برعهده داشت و از همان زمان تعیین هیات مدیره مهمترین پرسش این بود که چه کسی مدیرعامل خانه سنیما خواهد شد.
اگرچه خانه سینما طبق اساسنامه حدود ۹۰ روز برای انتخاب مدیرعامل فرصت داشت ولی با توجه به شرایط اجتماعی و ناآرامیهای اخیر کشور که سینما را هم تحت تاثیر قرار داد، انتخاب مدیر جدید با سختیهای دو چندانی روبرو شد. در این زمینه به طور رسمی و غیررسمی گفته میشد که در شرایط فعلی کمتر کسی حاضر به پذیرش این منصب است، آن هم اگر حضورش تایید شود. با این حال پس از گمانهزنیهای متعدد طلسم انتخاب مدیرعامل خانه سینما در آستانه سال نو شکسته شد و مرضیه برومند که بیش از چهار دهه فعالیت مستمر و پررنگ در سینما، تئاتر و تلویزیون داشته این بار بر مسند مهمترین نهاد صنفی هنری کشور تکیه زد.
به همین بهانه اسامی دیگر چهرههایی که سابقه مدیریت خانه سنیما را داشتند مرور میشود
براساس تاریخچه تشکیل خانه سینما که در سایت این نهاد صنفی منتشر شده، از سال ۱۳۶۸ که ضرورت ایجاد چنین نهاد نصفی مورد تاکید قرار گرفت، گروهی از هنرمندان مسئول تهیه و تدوین اساسنامه شدند که تا موقع راهاندازی رسمی خانه سینما که مهر سال ۱۳۷۱ اتفاق افتاد، حدود ۲۰ انجمن و کانون در ان عضو شدند. در این مدت منوچهر عسگری نسب دارای مدرک کارشناسی سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای زیبا و کارشناسی ارشد از آمریکا در مقام مدیریت خانه سینما قرار داشت.
در این دوره که اولین هیات مدیره انتخابی بر مسند کار مینشیند، خانه سینما صاحب مکان ثابتی میشود و محمد آقاجانی هم مدیریت خانه سینما را برعهده میگیرد. او که فارغ التحصیل فلسفه از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است سابقه فعالیت در فارابی، تلویزیون و شهرداری را هم داشته و در سایت خانه سینما از او به عنوان اولین مدیر عامل انتخابی توسط هیات مدیره منتخب خانه سینما یاد شده است که اتمام ساختمانهای خانه سینما، شروع نقش فعال خانه سینما در جایگاه صنفی و حقوقی، اصلاحات اساسنامه و ثبت آن در شورای فرهنگ عمومی و موسسه ثبت شرکتها را به انجام رسانده است.
در این دوره که با ترکیبی متفاوت از هیات مدیره همراه است، تورج منصوری دانش آموخته سینما از امریکا و مدیرفیلمبرداری و کارگردان، مدیر عامل خانه سینما میشود. پیگیری جدی برای بیمه شدن اعضای خانه سینما یکی از مهمترین اقداماتی است که در این دوره ثبت شده است.
در دوره چهارم که سیفالله داد، ابوالحسن داودی، داود رشیدی، یونس صباحی، محمدرضا موئینی، حسن قلیزاده و حمید رضا آشتیانیپور اعضای هیات مدیره بودند، احمدرضا درویش مدیرعامل خانه سینما شد. او دانش آموخته گرافیک و معماری از دانشگاه هنر است که فیلمهای سینمایی متعددی را کارگردانی کرده است. از اتفاقهای مهم ثبت شده در این دوره راهاندازی جشن خانه سینما است.
بعد از انتخابات این دوره، یدالله صمدی که به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره انتخاب شده بود، به سمت مدیرعاملی هم برگزیده شد. مرحوم صمدی کار خود را با دستیاری کارگردان در سینما و تلویزیون آغاز کرده بود و بعد فیلمهای سینمایی متعدد و نیز سریال ساخت.
در این دوره از فعالیت هیات مدیره که شامل تورج منصوری، فرشته طائرپور، کمال تبریزی، نورالدین زرین کلک، جهانگیر الماسی، بهرام دهقانی، فواد نور و علی معلم بود، منوچهر محمدی مدیرعامل خانه سینما شد. او دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران است که در سالهای اول انقلاب کار خود را با تهیهکنندگی مجموعههای تلویزیونی آغاز کرد و بعد فیلمهای زیادی را در سینما ساخت.
در این دوره بعد از برگزاری انتخابات هیات مدیره، ابوالحسن داودی به عنوان مدیرعامل انتخاب شد. او دانش آموخته کارگردانی از مدرسه عالی سینما و تلویزیون است و فیلمهای مختلفی در این سالها ساخته است. پیگیری تشکیل شورای صنفی نمایش در خانه سینما از اقدامات ثبت شده مرتبط با این دوره است.
در این دوره سید ضیاء هاشمی که بیشتر سابقه تهیهکنندگی و پخش داشت، مدیرعامل خانه سینما میشود. او تقریبا یک دهه بعد به یکی از موافقان انحلال این خانه سینما تبدیل شد و خواستار تشکیل دم و دستگاهی دیگر برای اصناف سینمایی بود.
نهمین مدیرعامل خانه سینما رضا میرکریمی بود. او دانش آموخته گرافیک از دانشگاه هنر است که فیلمهای زیادی را کارگرانی کرده است و چند سال سابقه دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر را نیز برعهده داشته است.
این دوره از فعالیت خانه سینما، با توجه به شرایط سیاسی خاص آن سالها آغازگر یکسری اختلافها با مدیریت دولتی سینما بود که در نهایت به تعلیق فعالیت خانه سینما و تعطیلی آن منجر شد و البته با تغییر دولت و بازگشایی خانه سینما شرایط تغییر کرد تا برحاشیهترین دوره فعالیت خانه سینما به روزهای جدید ختم شود.
محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل این دوره خانه سینما بود که او علاوه بر کارگردانی، سابقه مدیریت در بنیاد سینمایی فارابی، تلویزیون و دبیری جشنوارههای فیلم فجر، جهانی فجر و کودک و نوجوان اصفهان را هم در پرونده کاری خود دارد. او در حال حاضر مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رییس هیات مدیره فعلی خانه سینما است.
در این دوره سیدرضا میرکریمی دوباره مدیر عامل خانه سینما شد اما پس از مدتی استعفا کرد. طبق گفته این فیلمساز تمرکز بر جشنواره جهانی فیلم فجر که دبیر آن بود و صرف وقت برای نگارش یک فیلمنامه دلایل این استعفا عنوان شدند.
و در نهایت قرعه دوازدهمین مدیر عامل خانه سینما به نام منوچهر شاهسواری خورد که فارغ التحصیل سینما از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است و سابقه دستیاری کارگردان، تهیهکنندگی زیادی دارد.
شاهسواری در این چند سال با حاشیههای زیادی مواجه بود. برخی او را اهل مدارا و سازشگر با دولت میدانستند و برخی معتقدند در دوران او کارهای زیاد و قابل توجهی برای سینما انجام شده است.
۲۵۹۲۴۷
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.