۱۰هزار قدم در روز برای خداحافظی با بیماری

محققان دانشگاه سیدنی استرالیا و دانشگاه جنوب دانمارک که توسط یک ایرانی هدایت می شود، دریافتند که 10 هزار قدم پیاده روی در روز خطر زوال عقل، بیماری قلبی، سرطان و مرگ و میر را کاهش می دهد. با این حال، یک پیاده روی قدرتی، مزایایی بالاتر و فراتر از تعداد مراحل تکمیل شده را نشان داد.

ماجرانیوز – زهرا خلجی: به گزارش سایتک دیلی،‌ دکتر متیو احمدی، محقق دانشگاه چارلز سیدنی و مرکز پرکینز و دانشکده پزشکی و بهداشت، می‌گوید: پیام اصلی و مهم این مطالعه این است که برای بهره بردن از مزایای سلامتی و پیشگیری از بیماری ها، افراد نه تنها می‌توانند به طور ایده‌آل ۱۰ هزار قدم در روز را هدف بگیرند، بلکه می‌توانند سریع‌تر هم راه بروند.

پروفسور بورجا دل پوزو کروز از دانشگاه جنوب دانمارک و محقق ارشد بهداشت در دانشگاه کادیز در این باره گفت: مطالعه ما نشان می دهد افرادی که فعالیت کمتری دارند، ۳۸۰۰ قدم در روز هم می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

امانوئل استاماتاکیس، نویسنده ارشد و پروفسور فعالیت بدنی، سبک زندگی و سلامت جمعیت در دانشگاه سیدنی نیز می‌گوید: «به لطف محبوبیت روزافزون ردیاب‌ها و اپلیکیشن‌های تناسب اندام، تعداد گام‌ها به راحتی قابل شمارش است و به طور گسترده توسط مردم برای ردیابی سطوح فعالیت استفاده می‌شود، اما به ندرت مردم به سرعت قدم‌های خود فکر می‌کنند. یافته‌های این مطالعات می‌تواند به اولین دستورالعمل‌های رسمی فعالیت بدنی مبتنی بر گام کمک کند و به توسعه برنامه‌های بهداشت عمومی مؤثر با هدف پیشگیری از بیماری‌های مزمن کمک کند. این تحقیق از داده‌های Biobank بریتانیا برای اتصال داده‌های شمارش گام از ۷۸۵۰۰ شرکت‌کننده بریتانیایی ۴۰ تا ۷۹ ساله با پیامدهای سلامتی ۷ سال بعد استفاده کرد. در طول هفت روز (حداقل ۳ روز، از جمله یک روز آخر هفته و نظارت در طول دوره های خواب)، شرکت کنندگان برای ردیابی فعالیت بدنی خود از شتاب سنج مچی استفاده کردند.

این اطلاعات از طریق تعدادی از منابع داده و ثبت احوال، مانند سوابق بستری در بیمارستان، سوابق مراقبت های اولیه و ثبت ابتلا به سرطان و مرگ، با سوابق سلامت شرکت کنندگان با تایید اخلاقی مرتبط شد. تنها افرادی که در ابتدای کارآزمایی سابقه زوال عقل، سرطان یا بیماری قلبی عروقی نداشتند و در دو سال اول سالم مانده بودند در پایان مورد ارزیابی قرار گرفتند. تنظیمات آماری نیز برای در نظر گرفتن عوامل مخدوش کننده مانند این واقعیت که کسانی که قدم های بیشتری راه می روند معمولا سریعتر حرکت می کنند، اعمال شد. محققان خاطرنشان کردند که مطالعات مشاهده ای هستند، به این معنی که نمی توانند علت و معلول مستقیم را نشان دهند، با این حال، به ارتباط قوی و ثابتی که در هر دو مطالعه در سطح جمعیت مشاهده می شود، توجه شده است. دکتر متیو احمدی گفت: «اندازه و دامنه این مطالعات با استفاده از ردیاب‌هایی که روی مچ دست قرار می گیرند مانند ساعت های هوشمند، قوی‌ترین شواهد تا به امروز را نشان می‌دهد که طبق آن ۱۰هزار قدم در روز نقطه مثبتی برای سلامتی است و راه رفتن سریع‌تر با فواید بیشتر همراه است. ادامه تحقیقات بیشتر با استفاده طولانی‌مدت از ردیاب‌ها، فواید سلامتی مرتبط با سطوح مشخص و شدت قدم زدن روزانه را روشن می‌کند.