مجوز نخستین صندوق های قابل معامله بیت کوین صادر شد

کمیسیون بورس و اوراق بهادار اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که ETF بیت کوین بلک راک را تأیید می کند، که به 11 صندوق اجازه می دهد تا از روز پنجشنبه معاملات خود را آغاز کنند.

به گزارش ماجرانیوز، این یک حرکت مهم است که بیش از یک دهه از ساخت آن می گذرد. برای برخی، این لحظه ای در نظر گرفته می شود که ارز دیجیتال مشروعیت پیدا می کند و به جریان اصلی تبدیل می شود. در قالب ETF، بیت کوین اکنون آسان تر معامله می شود و ارتباط نزدیک تری با نهادهای تحت نظارت دارد.

این نشان‌دهنده فصل جدیدی برای ارزهای دیجیتال است که در سال‌های اخیر با جنجال‌هایی همراه بوده است. با این حال، سوال بزرگ برای سرمایه گذاران این است که چگونه ETF بیت کوین بر بازار تأثیر می گذارد؟

واکنش های اولیه بازار روی بیت کوین/دلار پس از اعلام این خبر، کاهش قیمت بیت کوین به زیر ۴۵۵۰۰ دلار بود، و پس از آن قیمت بالای ۴۶۵۰۰ دلار رسید. این می تواند یک حرکت “شایعه را بخر، واقعیت را بفروش” از بازارها باشد. در هفته‌های اخیر پیش‌بینی‌های زیادی وجود داشت که SEC تأییدیه ETF بیت‌کوین را می‌دهد، از جمله یک توییت جعلی در روز سه‌شنبه در X که می‌گفت تأییدیه صادر شده است. بیت کوین از اکتبر سال گذشته تا کنون نزدیک به ۷۰ درصد افزایش یافته است، بنابراین بسیاری از اخبار خوب در مورد وضعیت ETF ممکن است قبلاً قیمت گذاری شده باشند.

چند ماه طول می کشد تا ببینیم ETF بیت کوین چگونه بر بازار کریپتو تاثیر می گذارد و خریداران چه کسانی هستند. SEC در بیانیه مطبوعاتی خود کاملاً مشخص کرد که این اقدام برای تأیید اولین ETF بیت کوین به این معنی نیست که SEC بیت کوین را تأیید می کند. با این حال، SEC تجارت بیت کوین را برای افراد عادی آسان تر کرده است، خواه آن را تأیید کنند یا نه. به راحتی می توان فرض کرد که تقاضای زیادی برای این ETF از سوی افراد وجود دارد، اگر بیت کوین را در گوگل تایپ کنید، ۷۱۵,۰۰۰,۰۰۰ نتیجه به دست می آید. موسسات همچنین می توانند اکنون که SEC یک ETF را تایید کرده است، بیت کوین را نگه دارند.

برخی استدلال می کنند که ETF می تواند بیت کوین را در آینده ناپایدار کند. اگر موسسات مقدار بیت کوین مشخصی را در پرتفوی خود داشته باشند، ممکن است در صورت بالا رفتن قیمت، مجبور به فروش شوند و اگر قیمت خیلی پایین آمد مجبور به خرید شوند تا اهداف خود را حفظ کنند. این می تواند تاثیر نوسانات قیمت بیت کوین را کاهش دهد.

به طور کلی، این روز بزرگی برای بیت کوین و به طور کلی بازارهای مالی است، زیرا یک طبقه دارایی جدید به نیروهای تنظیم بازار مالی وابسته است. جالب است که ببینیم این چگونه توسعه می یابد و آیا منجر به دیوانگی در خرید می شود.