اعتبارسنجی، رکن تسهیل‌گر اقتصاد دیجیتال است

رضا قاسم‌پور مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران با اشاره به نقش و جایگاه ویژه اعتبارسنجی در توسعه اقتصاد دیجیتال، اظهارداشت: اعتبارسنجی، رکن تسهیل‌گر اقتصاد دیجیتال است و با توجه به نقش فین‌تک‌ها در نظام‌های پرداخت می‌تواند به رشد و توسعه فعالیت‌های مالی و اعتباری کمک کند.

به گزارش ماجرانیوز، رضا قاسم‌پور در‌ این‌باره گفت: ظهور گوشی‌های هوشمند و اینترنت، موج جدیدی از دیجیتالی‌شدن را به همراه دارد و در حال ایجاد تغییری شگرف در سیستم‌های مالی و نظام پرداخت می‌باشد.

وی افزود: توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور، تجارت از راه دور را آسان کرده و ردپای قابل بازرسی واضحی نیز بر جای می‌گذارد که به شفافیت بیشتر فضای کسب و کارها کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران اظهارداشت: شکل‌های مختلف پرداخت دیجیتالی می‌تواند مبنایی برای ارائه خدمات مالی گسترده‌تر شود و ظهور پلتفرم‌های پرداخت دیجیتال روندهای کُند بانکی، کارت‌های اعتباری و پول فیزیکی را کنار خواهند گذاشت.

وی ادامه داد: دریافت وام و یا خرید اعتباری تا همین چند سال گذشته، برای عموم مردم یک فرآیند سخت بود، به‌نحوی که متقاضیان بدون ضامن و در زمان کوتاه برای دریافت وام یا اعتبار خرید مورد نیاز خود با مشکلاتی مواجه می‌شدند.

قاسم‌پور تصریح کرد: با ورود فین‌تک‌ها و لندتک‌ها و با رشد اقتصاد دیجیتال در کشور، فرآیند دریافت اعتبار تغییر کرد و وام‌دهی و خرید اقساطی با شرایط ساده‌تر و سریع‌تر ارائه گردید.

وی افزود: فعالیت صنعت فین‌تک و زیرشاخه‌های آن مانند لندتک، در بازار جهانی ریشه عمیقی دارد و هدف اصلی آن تسهیل خرید کالا برای عموم جامعه است. در اقتصاد دیجیتال تلاش بر این است که موانع مسیر خرید اقساطی برای مشتریان برطرف شود و افراد بتوانند در کمترین زمان ممکن نسبت به خرید خود و یا تامین مالی آن اقدام نمایند.

رضا قاسم‌پور ضمن تاکید بر نقش اعتبارسنجی در این حزه بیان‌داشت: ایجاد اعتبار و اعتماد میان خریدار و فروشنده لازمه یک خرید اعتباری موفق به شمار می‌آید و لازم است این اعتبار توسط شخص سومی بین خریدار و فروشنده ایجاد شود.

وی افزود: اعتبارسنجی رویکردی است که با بکارگیری تکنیک‌ها و روش‌های پیشرفته و نوین آماری و استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی و قابلیت‌های یادگیری ماشین که مبتنی بر تاریخچه و حساب‌های اعتباری افراد است، سنجش توان بازپرداخت مشتریان، ریسک و خطر احتمالی اعطای تسهیلات را اندازه‌گیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران خاطرنشان کرد: کاهش و کنترل ریسک به عنـوان یکـی از عوامل مؤثر بر بهبود فرآیند اعطای اعتبار و همچنین معیاری برای عملکرد بهتر نهادهای مالی و اعتباری مطرح است و نقش اساسی در تداوم ارائه فعالیت‌های مالی و اعتباری دارد.

وی ادامه داد: اعتبارسنجی مشتریان روشی مطمئن و متداول برای افزایش کیفیت اعطای وام و مدیریت ریسک اعتباری در بازارهای مالی به شمار می‌رود. در واقع، توان بازپرداخت متقاضـیان اعتبار و تسـهیلات مالی و احتمـال عدم بازپرداخت اعتبارات دریافتی از سوی آنها توسط اعتبارسنجی ارزیابی می‌شود.

رضا قاسم‌پور بیان داشت: در اقتصاد دیجیتال، تمامی کسب و کارهای مالی و اعتباری به دلیل ماهیت فعالیت خود با انواع ریسک‌های اعتباری، بازار، دارایی‌ها، عملیاتی، نقدینگی و ریسک نرخ بهره مواجه هستند و تلاش می‌کنند تا این ریسـک‌ها را شناسایی و مدیریت نمایند.

وی افزود: با ورود به گستره متنوع خدمات پیچیده مالی و اعتبـاری، مبحـث اعتبارسنجی در تصمیم‌گیری‌های کلان و بلندمدت و نیز در مدیریت روزمره فعالیت‌های مالی و اعتباری مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران اظهارداشت: اگر نهادهای مالی در شناسایی اعطای وام به مشتریان دچار مشکل شوند، زیان بالایی را متوجه خود خواهند نمود. مطالبات معوق و غیرجاری، سـبب مسدود شـدن منـابع محدود مالی می‌شود و سودآوری آتی را با مشکلاتی رو به رو می‌کند؛ از این رو با استفاده از اعتبارسنجی افراد، می‌توان میزان خوش‌حسابی آن‌ها را ارزیابی نمود.

وی در ادامه گفت: با توجه به نرخ بالای ورشکستگی بـه دلیل افزایش رقابت و رکود اقتصاد جهانی، پیاده‌سازی نظام جامع اعتبارسنجی در صنعت مالی کشور و تطبیق آن با استانداردهای جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

قاسم‌پور تصریح کرد: بانک‌ها، بیمه‌ها، لندتک‌ها و تمامی کسب و کارهای اعتباری و اقساطی با استفاده از اعتبارسنجی ریسک وام دادن و بازپرداخت آن را کم و نیاز به ضمانت ضامن را نیز کاهش می‌دهند.

وی افزود: هر چه امتیاز افراد در اعتبارسنجی بالاتر باشد، آن فرد بیشتر مستعد دریافت وام یا دیگر تسهیلات بوده و نرخ نکول نیز کاهش می‌یابد. با وجود اعتبارسنجی، افرادی که شایستگی بیشتری برای بازپرداخت وام دارند، آن را دریافت کرده و نهادهای مالی و اعتباری نیز ضرر نخواهند کرد.

مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران بین داشت: در اعتبارسنجی، سابقه اعتباری و میزان خوش‌حسابی فرد بررسی خواهد شد؛ بنابراین هر چه مشتریان قسط‌ها را به موقع بپردازد و رفتار مالی مناسبی را از خود نشان دهند، شانس بیشتری برای دریافت تسهیلات و خدمات اعتباری خواهند داشت.

وی تاکید کرد: مهم ترین عامل برای اعتبارسنجی مالی، گذشته‌ی فرد است و در مدل جدید اعتبارسنجی علاوه بر شاخص‌های بانکی، سایر شاخص‌های بیمه‌ای، مالیاتی، گمرکی و غیره نیز تاثیرگذار است.

رضا قاسم‌پور اظهارداشت: اعتبارسنجی با الگویی واحد و به صورت آنلاین برای همه انجام می‌شود. علاوه بر این، اطلاع از اعتبار نیز به راحتی با کد ملی یا شماره موبایل قابل پیگیری است. در چنین شرایطی افرادی که سابقه خوبی داشته باشند به راحتی وام و دیگر خدمات اعتباری را دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: به کمک اعتبار سنجی آنلاین می‌توان جامعه بزرگی را بدون محدودیت تحت پوشش قرار داد و امکان ایجاد فیلتر برای افزودن اطلاعات بیشتر وجود دارد. در ضمن رضایت مشتریان خوش حساب را نیز به همراه دارد.