حجم تجاری ایران و اروپا از چهار میلیارد یورو عبور کرد

تجارت بین ایران و اتحادیه اروپا از ژانویه تا نوامبر 2023، هم چالش‌ها و هم تحولات مثبتی را منعکس می‌کند؛ از کاهش 12 درصدی حجم تجارت در 11 ماه ابتدایی 2023 گرفته، تا افزایش شش درصدی در نوامبر 2023.

به گزارش ماجرانیوز به نقل از یورو استات، حجم کل معاملات میان ایران و اروپا از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۴٫۸ میلیارد یورو) ۱۲ درصد کاهش داشته است. از این میزان صادرات اروپا سه میلیارد و ۵۰۰ هزار یورو بوده که نشان‌دهنده کاهش نه درصدی نسبت به سال قبل است. صادرات ایران با کاهش چشم‌گیرتری از ۳۸۲ میلیون یورو در پارسال به ۷۳۶ میلیون یورو رسید که کاهش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در بازه زمانی ذکر شده، بیشترین گروه کالایی صادر شده از مقصد اروپا به ایران خودرو و ماشین‌آلات صنعتی با یک میلیارد و ۲۴۱ میلیون یورو بوده و در مقابل، بیشترین صادرات ایران به اروپا دام و مواد غذایی با ۲۲۵ میلیون یورو بوده است.

اما نوامبر ۲۰۲۳ آمار و ارقام ترازهای مثبت‎تری را نشان می‌دهند. در این ماه حجم کل تجارت میان ایران و اتحادیه اروپا ۴۵۴ میلیون یورو بوده، که به نسبت پارسال (۴۷۷ میلیون یورو)، شش درصد افزایش داشته است. صادرات اروپا هم به ایران ۱۰ درصد افزایش داشته و از ۳۳۶ میلیون یورو در سال قبل به ۳۷۰ میلیون یورو رسید. صادرات ایران به اروپا اما همچنان روند کاهشی دارد. در این ماه ایران ۸۴ میلیون یورو صادرات به اروپا داشته که نشان از کاهش نه درصدی به نسبت پارسال دارد. رشد مثبت مشاهده شده در نوامبر ۲۰۲۳ نشان دهنده بهبود بالقوه و انعطاف‌پذیری در روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا است. افزایش صادرات اروپا در این ماه می‌تواند نشان دهنده بهبود شرایط اقتصادی یا تغییر در تقاضای بازار باشد.

آلمان برترین شریک تجاری ایران در اروپا به شمار می‌آید و ایتالیا، هلند، بلژیک و فرانسه در رده‌های بعدی قرار دارند.