به گزارش ماجرانیوز، همزمان با ابلاغ مصوبه جدید به بیمهگران، رئیس کل بیمه مرکزی احتمال بازنگری در این مصوبه را مطرح کرده و از دولت خواسته تا اجازه دهد در برابر الزام شرکتهای بیمه به پرداخت خسارت افت ارزش خودرو، شرکتهای بیمه هم حق بیمه اضافهتری بگیرند. به گفته پرویز خوشکلام خسروشاهی، در صورت پرداخت خسارت افت ارزش خودروها بدون دریافت حق بیمه اضافهتر، دستکم ۳۰ هزار میلیارد تومان به شرکتهای بیمه هزینه تحمیل خواهد شد که آنها را در ایفای تعهداتشان به چالش میکشاند.
سوال اصلی اما این است که برای دریافت خسارت افت ارزش خودرو چه اقدامی باید انجام گیرد؟ اول لازم است بدانید که این خسارت مشمول همه نوع خودرو نمیشود و تنها به خودروهای سواری و سواری کار تعلق میگیرد البته نه همه آنها، بلکه فقط خودروهایی که سن آنها زیر ۱۰ سال باشد. در ضمن حداکثر مبلغ خسارت ۲۰ درصد ارزش خودرو معادل قاعده خودروهای متعارف خواهد بود. با این شرط و شروط بهتر است بدانیم که خسارت افت ارزش خودرو به راحتی و بر اساس ادعای فرد خسارت دیده صورت نمیگیرد. البته اگر دنبال دریافت خسارت واقعی هستید میتوانید از شرکتهای بیمه پوشش جبران خسارت افت قیمت، مازاد بر تعهدات مالی اجباری را به صورت اختیاری را خریداری کنید.
در دستور جدیدی که بیمه مرکزی صادر کرده، خسارتهای وارده به خودروهای سواری و سواری کار شامل ۳ نوع خسارت جزئی، متوسط و شدید میشود که منظور از خسارت جزئی، خسارتی است که در اثر حادثه دچار تغییر شکل نمیشود و نیازی به صافکاری نداشته ولیکن نیاز به ترمیم دارد. خسارت هایی که به دلیل حادثه قطعات خوردو دچار تغییر شکل و یا ریختگی رنگ میشود و نیاز به صافکاری و رنگآمیزی دارد، به عنوان خسارت متوسط قلمداد میشود. افزون بر اینها قطعات خودرو تصادفی که به دلیل حادثه نیاز به تعویض باشد، خسارت شدید حساب میآید.
سپر جلو و عقب، چراغها، جلو پنجره، آیینهها، شیشهها، شیشه سانروف و پانوراما، قفل دربها، لوازم تزئینی، تایرها و رینگ آنها، دستگیرهها، زهها، دیفیوژر، برفپاکنها، دوربینها، قطعات برقی، باتری، رادیاتور، حسگرها و قطعات داخلی اتاق وسیله نقلیه مشمول افت قیمت برای دریافت خسارت نمیشود.
علی اصغر عنایت رئیس کارگروه اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران میگوید: در حال حاضر هر خودرویی که تصادف کند، اگر تا ۱۰ سال سن داشته باشد میتواند خسارت افت قیمت دریافت کند و ماشینهایی که ارزششان از ۵۰ درصد ارزش دیه بیشتر است، مشمول خودروهای متعارف میشوند. او توضیح داد: چه خودرو متعارف و چه غیر متعارف باشد، نحوه محاسبه خسارت افت قیمت به این شکل است که خسارت بدنه ماشین و خسارت افت قیمت تعیین میشود. اگر خودرو بیمه بدنه دریافت کرده باشد، مابهالتفاوت افت قیمت را از بدنه دریافت میکند و ما آنها را تعقیب نمیکنیم.
بهروز بستگانی، معاون مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی هم میگوید: سقف مالی پرداخت خسارت افت قیمت ۲۰درصد ارزش خودرو خواهد بود و مطابق فرمول محاسبه افت قیمت خودرو، خودروهای تا سن ۱۰ سال مشمول این قانون میشوند و این رقم حداکثر معادلگرانترین خودرو متعارف است و در خصوص وسایل نقلیهای که ارزش آنها کمتر از مبلغ مذکور است، ارزش معاملاتی بلافاصله قبل از وقوع حادثه با نظر موسسه بیمه، ارزیاب مستقل خسارت بیمه، کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضائیه لحاظ میشود.
به طور مثال یک لندکروز از ماشینی مثل پژو زیان میبیند. لندکروز اگر خسارت ببینند چون ارزشش از پژو بیشتر است، به اندازه یک خودرو پژو که اکنون سقف تعادلش ۸۰۰ میلیون تومان است، خسارت دریافت میکند. با این حساب اگر گلگیر لندکروز آسیب ببینند، ما به اندازه گلگیر پژو به ماشین خسارت دیده، غرامت پرداخت میکنیم. حال اگر کسی بیمه بدنه داشته باشد، لندکروز هرچقدر که خسارتش را از محل بیمه شخص ثالث پژو میگرفت، مازادش را از بیمه بدنه میگرفت و ما با این قانون مقصر حادثه که راننده پژو است را نمیتوانستیم تعقیب کنیم و از محل بیمه این خودرو، خسارت را بازیابی کنیم. اما اکنون که دیگر کسی بیمه بدنه ندارد، افت قیمت هم به همین نسبت گرفته میشود.
با اجرای دستور جدید، اگر شرکت بیمه تعمیر قطعات آسیب دیده بر اساس روش بازسازی بدنه خودرو بدون رنگشدگی را پرداخت کند، پرداخت خسارت افت قیمت بابت قطعات بازسازی شده نمیشود. همچنین شرکتهای بیمه وظیفه دارند ظرف ۱۵ روز کاری پس از دریافت مدارک نسبت به پرداخت خسارت اقدام کنند. البته خسارت افت قیمت خودروی آسیب دیده که هزینه بازسازی آن در اثر تصادف بیش از ۷۰ درصد ارزش معاملاتی خودرو قبل از بروز حادثه باشد، تعلق نمیگیرد. برای وسایل نقلیهای که در زمان وقوع حادثه ۵ سال یا کمتر از تاریخ تولید آنها گذشته باشد و به دلیل شدت حادثه نیاز به تعویض موتور باشد، قطعات خسارت دیده با ضریب تصادف ۵ محاسبه و پرداخت میشود.
یکی از مهمترین سوالها این است که پرداخت خسارت افت قطعات مشمول دریافت غرامت از شرکتهای بیمه بر اساس چه ضرایبی تعیین میشود؟ شورای عالی بیمه در یک جدول ضریب تصادف قطعات آسیبدیده وسایل نقلیه را به تفکیک نوع خسارت در ۱۷ قلم قطعه به شرح زیر تعیین کرده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مدیرعامل بانک ملت در سفر به استان یزد، از ۷ مجموعه تولیدی، صنعتی و معدنی بازدید و با مدیران عامل سه مجموعه بزرگ اقتصادی در راستای توسعه همکاری های بانکی و حمایت از تولید و اشتغال دیدار و گفت و گو کرد.
در آخرین روز معاملات هفته شاخص کل بورس حدود ۲۴ هزار واحد رشد کرد.
مطالبات معوق گندمکاران، که یکی از چندین چالش جدی برای دولت چهاردهم بود، طی دو فاز با موفقیت پرداخت شد.
بیمهگران در هشت ماهه امسال ۲۸۷.۵ همت حق بیمه از بیمه گذاران دریافت و حدود نیمی از دریافتی خود یعنی ۱۴۷ همت را به عنوان خسارت پرداخت کردند که نشان از سود عملکردی و جذابیت این بخش برای شرکتها است.