مسئول پژوهش و نوآوری شرکت بیمه پارسیان:

عامل مشتری، محور اصلی هر نوآوری و تحول در صنعت بیمه است

شرکت بیمه پارسیان در بیست و هفتمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی الکامپ ۱۴۰۳، با معرفی و ارایه بخشی از محصولات و دستاوردهای نوین خود به عموم مردم به‌ویژه متخصصان و علاقه‌مندان به صنعت بیمه، حضوری فعال و اثربخش را از خود بر جای گذاشت.

به گزارش ماجرانیوز، شرکت بیمه پارسیان در بیست و هفتمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی الکامپ ۱۴۰۳، با معرفی و ارایه بخشی از محصولات و دستاوردهای نوین خود به عموم مردم به‌ویژه متخصصان و علاقه‌مندان به صنعت بیمه، حضوری فعال و اثربخش را از خود بر جای گذاشت.

همزمان با برگزاری این نمایشگاه، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اقدامی مبتکرانه، نخستین دوره از رویدادی با عنوان «رویداد تخصصی ایران اینشورتک ۲۰۲۴» که به صورت حرفه‌ای به دنیای نوآوری و فناوری در صنعت بیمه می‌پرداخت را با مجموعه‌ای از سخنرانی‌های تخصصی از سوی اهالی این صنعت برگزار نمود. در همین راستا، با محسن منوچهری، مسئول حوزه‌های پژوهش و نوآوری شرکت بیمه پارسیان که یکی از سخنرانان این رویداد با ارایه‌ای تحت عنوان «بررسی رفتار مشتری در طراحی محصولات نوین بیمه‌ای و به‌کارگیری فناوری» بود، گفت‌و‌گویی پیرامون آنچه در این ارایه گفته شد، ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید:

منوچهری با اشاره به اصل «قدرت مشتریان» از اصول تبیین‌شده در مدل رقابتی پورتر که بسیاری از سازمان‌ها از آن به‌منظور تحلیل صنعت و نیز تدوین استراتژی‌های راهبردی خود استفاده می‌نمایند، تصریح کرد: استمرار حیات و تداوم فعالیت این کسب‌و‌کارها در گرو وجود مشتری است بدین‌معنی که یک سازمان تا زمانی زنده و واجد ارزش است و تولید محصول و ارایه خدمت از سوی آن دارای توجیه می‌باشد که از این عامل حیاتی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه در تمامی صنایع، به دلیل تکثر بازیگران در صحنه، بازار رقابتی به‌گونه‌ای شکل می‌گیرد که هر کسب‌و‌کاری اصولی‌تر در مسیر جلب نظر و تمایل مشتری برآید به توفیق بیشتری دست پیدا خواهد کرد ادامه داد: یکی از اصول مهم که هر سازمان خواهان پیشرفت و تعالی باید به آن توجه نماید، شناخت مشتریان به کمک تحلیل رفتار آنان در بازار می‌باشد. شناختی که با بررسی الگوهای خرید، تعاملات مشتریان با کسب‌و‌کارها، انتظارات و نیازها و نیز اولویت‌های آنان شکل می‌گیرد و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا محصولات یا خدماتی ارایه دهند که دقیقاً مطابق با نیاز بازار هدف و مبتنی بر خواست آن باشد و در چنین فضایی است که بهبود تجربه مشتریان پدید آمده و از هدررفت منابع به موجب ارایه محصولات و خدمات غیرهدفمند و غیرکاربردی برای جامعه جلوگیری می‌شود.

این کارشناس حوزه نوآوری در بیمه، مؤلفه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و روان‌شناختی را بر نوع رفتار مشتری اثرگذار دانست و با تصریح به اینکه سازمان‌های موفق در دنیا به استمرار در حال رصد بازار، شناخت مشتریان و نیازهای آنان می‌باشند، گفت: در عصر جدید که به دلیل رشد فزاینده و متنوع انواع فناوری‌ها، به عصر دیجیتال خوانده می‌شود، روش تحلیل رفتار مشتریان از شیوه سنتی به مدرن بدل شده است، به‌گونه‌ای که امروزه کسب‌و‌کارها با بهره‌گیری از انواع ابزارهای هوش مصنوعی بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر می‌توانند الگوهای رفتاری مشتریان را در بازار هدف شناسایی کرده و برای آن برنامه‌ریزی نمایند. از سویی تحلیل بدست‌آمده می‌تواند سازمان‌ها را در شناسایی نقاط قوت و ضعف‌شان یاری دهد که این خود زمینه رشد کارایی و ارایه محصولات و خدمات همیشه کاربردی و بهینه از سوی سازمان، سرآمدی و ارتقای برند سازمان در جامعه، کاهش هزینه‌های عملیاتی تحقیق و توسعه و نیز افزایش انگیزه و رضایت کارکنان در آن را فراهم خواهد آورد.

منوچهری در جایی از سخن خود با اشاره به اینکه سازمان‌ها می‌بایست در راه‌اندازی کسب‌و‌کار جدید و طراحی و توسعه محصولات و خدمات نوین از ابتدای کار یعنی ارایه ایده تا آخرین مرحله یعنی ورود آن به بازار، مطابق اصول حرفه‌ای فنی و مدیریتی، مسیر راه را زیر نظر داشته و کمی و کاستی‌ها را به درستی بشناسند و در راستای رفع آنها گام بردارند، تصریح کرد: مدل‌های کسب‌و‌کاری از ابزارهای مناسبی می‌باشند که به سازمان‌ها این میدان را می‌دهند بتوانند تمامی مؤلفه‌های مؤثر بر معرفی یک محصول یا خدمت جدید به جامعه را یک‌جا ببینند و برای هر یک طرح‌ریزی و برنامه مدونی ترسیم نمایند. یکی از این مؤلفه‌ها بخش مشتریان است. در واقع این مهم‌ترین بخشی‌ست که موجب شکل‌گیری سایر مؤلفه‌ها نیز شده و به واسطه آن است که هر فعالیت استمرار می‌یابد. حال آنکه تحلیل رفتار مشتری در طراحی محصولات و خدمات نوین، به قدری اهمیت دارد که اگر به درستی صورت نپذیرد می‌تواند موجب عدم موفقیت و حتی حذف آن سازمان از بازار رقابتی گردد.

وی در پایان با ابراز امیدواری به اینکه بازیگران اصلی صنعت بیمه، فعالانه‌تر، سریع‌تر و با شیوه‌های اصولی‌ در مسیر نوآوری و طراحی کاربردی‌ محصولات و خدمات نوین بیمه‌ای قدم بردارند خاطر نشان کرد: البته دمیدن روح نوآوری در این صنعت نیز بدون شناخت صحیح مشتریان و انتظارات‌شان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

اساساً عامل مشتری، محور اصلی هر نوآوری و تحول در صنایع به‌ویژه صنعت بیمه است. از این‌رو تنها با شناخت صحیح نیازهای بازار و نیز توانمندی بیمه‌گران در تعامل فناورانه با جامعه هدف است که مسیر قطار نوآوری در صنعت بیمه، ریل‌گذاری شده و امکان بروز و ظهور تحول از نوع دیجیتال در این صنعت هم‌تراز با سایر صنایع پدید خواهد آمد.