پیش‌بینی خسارت ۸ هزار میلیارد ریالی به پالایشگاه بیرجند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود بر اثر حریق مخازن مینی پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بیش از هفت تا هشت هزار میلیارد ریال خسارت به این واحد وارد شده باشد.

به گزارش ماجرانیوز، علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در گفت و گو با بخش خبری شبکه خاوران اظهار کرد: کارگرانی که در این واحد مشغول بکار بودند به تعداد بیش از ۱۲۰ نفر، با هماهنگی ستاد مدیریت بحران، تامین اجتماعی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا زمانیکه این واحد مجدد به فعالیت برگرد از بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده تا در اولین فرصت وارد کار شده و با رفع نواقص در کمترین زمان ممکن شرایط سرمایه‌گذاری را با مشارکت مالک فراهم کند.

جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۵ مخزن میعانات در این حادثه منفجر شد که اشتعال زیادی داشت، اظهار کرد: این حادثه تلفات کانی و انسانی نداشته است.

وی تصریح کرد: تعداد ۲۲ مخزن در این مجموعه قرار داشته که ۱۸ مخزن حاوی میعانات گازی و مواد سوختی بوده و این مخازن دچار حریق شده است.

عباس زاده عنوان کرد: با هشدارهای داده شده، از سرایت آتش به سایر واحدهای تولیدی و اقتصادی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی جلوگیری شد.

وی افزود: بر اساس گزارشی که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد این آتش‌سوزی و دود غلیظ ناشی از آن هیچ‌ مسمومیتی برای مردم ندارد بنابراین از این بابت هیچ جای نگرانی نیست.

جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی تصریح کرد: هنوز بطور کارشناسی دقیق نمی‌توان علت حادثه را اعلام کرد، با توجه به اینکه این واحد تولیدی جزو واحدهای مهم استان بوده و تقریبا نزدیک یکسال است که افتتاح شده احتمال اینکه مباحثی غیر از یک اتفاق در حین کار رخ داده باشد فعلا متصور نیست اما همه احتمالات باید بررسی شود.

وی اظهار کرد: نکته بسیار مهمی که باید در این بحران‌ها از آن‌ درس بگیریم اینکه باید توجه لازم برای استانداردسازی امکانات و وسایل و تمهیدات لازم و ایمنی برای شرایط بحرانی در واحدهای تولیدی را رعایت کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: در استان از لحاظ آمادگی‌ نیروهای امدادی اعم از هلال احمر، انتظامی و آتشنشانی وضعیت خوب بود، به موقع وارد عمل شدند و نوع تصمیم‌گیری و مدیریت صحنه به خوبی انجام شد لذا با کمترین میزان تلفات به‌ویژه انسانی مواجه بودیم که قابل قدردانی است.

گفتنی ست، نشست مدیریت بحران آتش سوزی مینی پالایشگاه هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند امروز با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در این منطقه برگزار شد.

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در کیلومتر ۹ محور بیرجند – اسدیه است و تا مرکز استان حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.