اقتصادسبز در صدر برترین صنایع جهان قرار گرفت

براساس تحلیل‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری، اقتصاد سبز[۱]، رتبه دوم را در میان برترین صنایع با عملکرد بسیار مطلوب کسب نمود. این ارزیابی از سال ۲۰۰۸ تاکنون را بررسی می‌نماید.

به گزارش ماجرانیوز، براساس تحلیل‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری، اقتصاد سبز[۱]، رتبه دوم را در میان برترین صنایع با عملکرد بسیار مطلوب کسب نمود. این ارزیابی از سال ۲۰۰۸ تاکنون را بررسی می‌نماید.

بر اساس مطالعه گروه بورس لندن[۲]، با عنوان «سرمایه‌گذاری در اقتصاد سبز ۲۰۲۴: رشد در چشم‌اندازی ترک‌خورده»[۳]، صنعت اقتصاد سبز، با سرمایه‌گذاری بازاری ۲/۷ هزار میلیارد دلار تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۴، همگام با فناوری است و این موضوع نشان می‌دهد که رشد بلندمدت اقتصاد سبز با نرخ رشد مرکب سالانه ۸/۱۳ درصد، از بازار سهام[۴] فراتر رفته است.

در طبقه دارایی‌ها با درآمد ثابت[۵]، بازار اوراق قرضه سبز[۶]، تاب‌‎آوری خاصی از خود نشان داده است، به طوری که طی سال ۲۰۲۳، علارغم نرخ‌های بالای بهره، ۵۴۰ میلیارد دلار از این نوع اوراق منتشر شد.

این تحلیل که اقتصاد سبز را با عنوان «صنایعی متنوع و گسترده با زنجیره‌های ارزش جهانی» توصیف می‌کند، می‌‌نویسد، بهره‌وری انرژی[۷]، بزرگ‌ترین بخش است که ۴۶ درصد از اقتصاد سبز و ۳۰ درصد از عواید اوراق قرضه سبز را تشکیل می‌دهد.

ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد سبز جهان را داراست که ۶۰ درصد از سرمایه بازار را به خود اختصاص داده است، پس از آن تایوان با ۶ درصد و چین با ۵ درصد قرار دارند.

این تحلیل پیش‌بینی می‌کند که رشد «بی‌سابقه» فناوری‌های دیجیتال، به‌ویژه هوش مصنوعی و مراکز داده، ممکن است به محرک جدیدی برای رشد و توسعه بیشتر مبدل شوند. همچنین، این بررسی، غول‌های فناوری را به عنوان خریداران اصلی انرژی تجدیدپذیر[۸] معرفی می‌نماید.

بهبود بهره‌وری انرژی، احتمالاً یکی دیگر از زمینه‌های «رشد بالقوه سریع» است، به ویژه در مواردی همچون تراشه‌ها، سرورها، سیستم‌های خنک‌کننده، مراکز داده‌های بزرگ و مدیریت تقاضای انرژی.

[۱] Green Economy

[۲] London Stock Exchange Group

[۳] Investing in the green economy 2024: Growing in a fractured landscape

[۴] Equity

[۵] Fixed-income asset

[۶] Green bond

[۷] Energy efficiency

[۸] Renewable power