تراز بیمه پاسارگاد با زندگی اندوخته‌دار، سهم ۴۲ درصدی

بیمه پاسارگاد را بیش از هرعنوانی باید به نام زندگی خواند و برای سنجش موفقیت‌اش قبل از هر رشته بیمه‌ای به جاست درچند و چون رشته زندگی بود.

به گزارش ماجرانیوز، بیمه پاسارگاد را بیش از هرعنوانی باید به نام زندگی خواند و برای سنجش موفقیت‌اش قبل از هر رشته بیمه‌ای به جاست درچند و چون رشته زندگی بود. این شرکت بیمه‌ای که نام و نشانش دوران پرقدرت ایران باستان را یادآور می شود، هرچند در سال ۱۳۸۵به منظور ارائه خدمات بیمه‌های در زمینه بیمه‌های زندگی و غیرزندگی (به طور مستقیم و قبولی اتکائی) تاسیس شد، اما امروز به دلیل ارائه طرح‌های مختلف و فروش موفقیت آمیز، با بیمه زندگی اندوخته دار در اوج بوده و سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارد. رشد۳۳ درصدی سود ناخالص و سهم ۴۲ درصدی بیمه زندگی اندوخته دار در صورت مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، مشت نمونه خروار این شرکت بیمه ای است.

مکث در زندگی

بیمه پاسارگاد سال ۱۴۰۱، با سهم ۵/۵ درصدی از بازار صنعت بیمه توانست بین ۳۱ شرکت بیمه‌ای جایگاه چهارم را به خود اختصاص دهد، سهمی که با ۱۴ هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان حق بیمه تولیدی از کل ۲۷۹ هزار میلیار تومان صنعت بیمه در سال گذشته  به ۵/۱۴ درصد رسیده و تغییر چندانی نداشته است.

رونق بازار بیمه‌نامه‌های زندگی در شرایطی که درصد قابل توجهی از مردم نسبت به خرید بیمه‌های اجباری تعلل می‌کنند نه تنها هنر بلکه نشان دهنده توانایی این شرکت بیمه خوشنام در شکار فرصت‌های بالقوه است. فروش ۴ هزارو ۷۶۲ میلیارد تومان معادل ۴۸ درصد حق بیمه صادره در سال ۱۴۰۱ و ۶ هزارو۶۰ میلیارد تومان معادل ۴۲ درصد از کل حق بیمه صادره در سال ۱۴۰۲، حکایت از آن دارد که در میان ۱۶رشته بیمه‌ای دیگر تحقق درآمد بیشتر برعهده بیمه‌های زندگی اندوخته دار بوده است. این ارقام در حالی محقق شده که بر اساس ارقام خود اظهاری شرکت‌های بیمه در سنهاب متوسط این رقم در بازه زمانی مورد اشاره  ۱۴ درصد از کل حق بیمه تولیدی بوده است.

تراز درآمد و خسارت ثالث اجباری

اختلاف معنادار حق بیمه تولیدی زندگی اندوخته‌دار با خسارت پرداختی که از شناسایی درست ریسک حکایت دارد این منبع درآمد را قابل اتکاء کرده است، درست برخلاف ثالث اجباری. هرچند این رشته بیمه ای ۱۴ درصد حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۲ و معادل ۱۵ درصد حق بیمه تولیدی سال ۱۴۰۱ را از آن خود کرده ولیکن با سهم متوسط ۲۷ درصدی خسارت در این دوسال درآمد چندانی از این محل شناسایی نشده است.

مقایسه خسارت این دو رشته سهم دار در پرتفوی پاسارگاد نشان می‌دهد باز هم حفظ بنیان مالی با بیمه زندگی اندوخته دار بوده است.

۲ تا ۱۲ درصد

بیمه پاسارگاد در گزارش فعالیت سالانه خود از رشته‌های دیگر هم  روایت کرده است. درمان، حوادث سرنشین، بدنه خودرو، مسئولیت، باربری ، مهندسی و غیره با سهم ۲ تا ۱۲ درصدی در تولید حق بیمه و صفر تا ۲۲ درصدی خسارت پرداختی، هریک سهمی بر عهده دارند. ولیکن سیاستگذاران بیمه پاسارگاد با اعطای نقش اول و یا همان ستاره به بیمه‌های زندگی بیشترین سرمایه‌گذاری خود را بر روی این رشته بیمه ای کرده و با کارگردانی حرفه‌ای  به دنبال تصاحب سهم از بازار با بازی زندگی هستند.

دیگر ستاره ها

با گذر از عملکرد رشته‌های بیمه‌ای، صورت سود و زیان مقایسه‌ای بیمه پاسارگاد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد این شرکت بیمه‌ای در ردیف درآمد و رشد قابل توجهی داشته است.

رشد ۵۴ درصدی درآمد حق بیمه ناخالص، ۵۷ درصد رشد از محل درآمد سرمایه گذاری از محل منابع بیمه‌ای، ۵۴ درصد رشد سایر درآمدهای بیمه‌ای درکنار ۵۵ درصد رشد در حق بیمه خالص (سهم نگهداری)، دیگر ستاره های درخشان در آسمان عملکرد بیمه پاسارگاد هستند.

درحساب و کتاب ۱۴۰۲″بپاس” ، مهم آنکه با ۱۴ هزارو ۳۶۷ میلیارد تومان درآمد درمقابل ۹ هزارو ۴۸۷ میلیارد تومان خسارت پرداختی، ۴ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان دخل این شرکت نسبت به خرجش پیش افتاده، اتفاقی که نه تنها در برخی شرکت‌های بیمه بلکه بسیاری از بنگاه های اقتصادی برعکس است.