آمار اولیه تجارت ایران و آلمان در نوامبر ۲۰۲۳ منتشر شد

در حالی که صادرات آلمان در نوامبر 2023 در مقایسه با ماه مشابه سال قبل پنج درصد کاهش داشته، صادرات آلمان به ایران در این ماه افزایش 1.6 درصدی داشته است.

به گزارش ماجرانیوز، اداره فدرال آمار آلمان گزارش اولیه تجارت خارجی این کشور در نوامبر ۲۰۲۳ را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، آلمان در نوامبر ۲۰۲۳ نزدیک ۱۰۲ میلیون یورو صادرات به ایران داشته است که در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۲ که حجم صادرات ۱۰۰ میلیون یورو بوده، ۱٫۶ درصد افزایش داشته است. در طرف مقابل در این ماه صادرات ایران به آلمان نزدیک ۲۰ میلیون یورو بوده که در مقایسه با حجم صادرات در ماه مشابه سال گذشته (۲۵ میلیون یورو) ۲۳ درصد کاهش داشته است.

اما از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، حجم صادرات آلمان به ایران یک میلیارد و ۸۹ میلیون یورو بوده که در مقایسه با یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون یورو در بازه مشابه سال گذشته، ۲۶ درصد کاهش داشته است. صادرات ایران هم در این بازه زمانی ۲۰ درصد کاهش داشته و از ۲۷۸ میلیون یورو در ۲۰۲۲ به ۲۲۱ میلیون یورو در ۲۰۲۳ رسیده است.

آلمان از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، ۱۴۴۸ میلیارد یورو صادرات به کل دنیا داشته که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱٫۳ درصد کاهش داشته است. واردات آلمان نیز در این بازه زمانی نزدیک ۱۰ درصد کاهش داشته است (از ۱۳۹۰ میلیارد یورو به ۱۲۵۶ میلیارد یورو).

جزئیات کامل تجارت ایران و آلمان در نوامبر ۲۰۲۳ به زودی بر روی صفحه آمار و ارقام تجاری در وبسایت اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان قرار خواهد گرفت.