به گزارش ماجرانیوز، پرویز خوشکلام خسروشاهی در این مراسم به ارائه تصویری اجمالی از رویکردی که مبنای عمل خود در بیمه مرکزی خواهد بود پرداخت و گفت: آنچه راهنمای عمل و هدف محوری نهاد ناظر در دوره مسوولیت خواهد بود افزایش معنیدار رضایت مردم از صنعت بیمه و بیمه مرکزی است.
وی افزود: بیمه مرکزی بطور کلی سه حوزه وظیفه نظارت،تعمیم و توسعه امر بیمه و بیمهگری اتکائی را بر عهده دارد که میان نظارت، تعمیم و توسعه و بیمهگری اتکائی در موارد زیادی همافزایی وجود دارد و بهبود در یکی به بهبود در بقیه هم منجر میشود اما مواردی نیز هست که بین آنها حداقل در کوتاهمدت تعارض پیش میآید. در این مواقع، نظارت را فدای بقیه نخواهیم کرد، لذا اولویت راهبردی ما نظارت خواهد بود.
رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به اولویتبندی نظارت گفت: تمرکز ما در نظارت، توانگری شرکتهای بیمه در ایفای تعهدات و رفتار آنها در بازار با مصرفکننده بیمه بخصوص در حوزه پرداخت خسارت خواهد بود.
خسروشاهی در ادامه بر کنترل توانگری مالی شرکت های بیمه تاکید کرد و گفت: اگر توانگری شرکتهای بیمه اعم از توانگری در برابر خسارتهای غیرمنتظره، مقوله ذخیرهگیری و نحوه مصرف آن بخصوص پرتفوی سرمایهگذاری و حد نگهداری ریسک بدرستی کنترل شود در پرداخت خسارت مشکلی پیش نخواهد آمد و اگر گریزی از پرداخت به موقع و منصفانه خسارت نیز نباشد بسیاری از ناهنجاریهای موجود در بازار بیمه که معمولا تلاش میشود با مقرراتگذاری با آن برخورد شود موضوعیت خود را از دست خواهد داد.
سکاندار نهاد ناظر راه کارآمد نمودن بیمهها را رقابت سالم و نه بیمهگری دستوری و تمرکزگرا دانست و گفت: برای به هم نزدیک کردن هدف بنگاه های بیمهای که حداکثر کردن منفعت صاحبان آن است و هدف نهاد ناظر که حداکثر کردن منفعت اجتماعی است، روشهای دستوری جوابگو نیست بلکه باید از انتقال ناکارآمدیهای بنگاه های بیمهای به بیمهشدهها و کل جامعه ممانعت به عمل آورد و مانع از سرایت بیماری آن به شرکتهای بیمه سالم و ایجاد بیثباتی در بازار بیمه شد.
وی در ادامه تصریح کرد: برای تحقق این مهم در زمینه نظارت سعی خواهیم کرد از فرآیندهای نظارتی نیمه الکترونیکی و الکترونیکی موجود حتیالامکان به فرآیندهای نظارتی هوشمند حرکت کنیم تا سرعت واکنش نهاد ناظر به تحولات بازار بصورت معنیداری افزایش یابد.
همچنین ارتباط دوسویه بیمه مرکزی و بیمهشدگان در زمینه اخذ، بررسی و پاسخگوئی به شکایات را ساده، روان و کمهزینه کنیم و به آموزش بیمهگذاران و بیمهشدگان و آشنایی آنان با حقوق خود در برابر بیمهگران اهتمام ورزیم.
وی افزود: مشارکت بخشی ذینفعان در فرآیند تدوین مقررات، استفاده از ظرفیت نهادهای صنفی و حرفهای و تخصصی در زمینه مقرراتگذاری و نظارت بصورت گسترده نیز از دیگر برنامه های نظارتی بیمه مرکزی خواهد بود.
رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اهمیت و جایگاه توسعه و تعمیم امر بیمه در دوره مسئولیت خود گفت: در این راستا در نظر داریم کیفیت ارائه خدمات توسط شرکتهای بیمه را در فرآیندهای پرداخت خسارت از جهت پرداخت آسان، به موقع و منصفانه خسارت باید ارتقا دهیم، جذابیت بیمههای زندگی را از طریق افزایش رقابتپذیری آن بالاتر ببریم.
وی در ادامه ارتقا آگاهی درباره مدیریت ریسک را در میان بیمهگذاران بالفعل و بالقوه، انجام پروژههای تحول و نوآوری در صنعت بیمه با مدیریت و تولیگری شرکتهای بیمه را از دیگر برنامه های این حوزه اعلام کرد و گفت: بیمه مرکزی در این خصوص صرفاً نقش تسهیلگری و کمک به رفع موانع در نظام اجرایی و تقنینی و قضائی کشور را دنبال خواهد کرد.
پرویز خوشکلام خسروشاهی همچنین بر ارائه مشاورههای حرفهای مورد نیاز به اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی فعالیت در صنعت بیمه قبل از شروع به فعالیت تاکید کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه های حوزه اتکایی پرداخت و گفت:در زمینه اتکائی نیز سعی خواهیم کرد، از قبولی اتکائی اختیاری در مواردی که ظرفیت قبول اتکائی در خارج از بیمه مرکزی وجود دارد خودداری کنیم و فعالیت بخش اتکائی بیمه مرکزی بر اساس اصول اقتصادی، مالی و فنی حرفه بیمهگری در عین وفاداری به فلسفه وجودی آن یعنی کمک به نظارت بیمه مرکزی و قبول ریسکهای اتکائی پسماند انجام پذیرد و حتی مشابه سایر شرکتهای بیمه تحت نظارت فنی و مالی فعالیت نماید.
همچنین هر گونه اقدام اصلاحی، با جلب مشارکت ذینفعان و بصورت تدریجی خواهد بود. در فضای پرتنش هیچ اقدامی حتی اگر بهترین باشد، به نتیجه نمیرسد.
وی افزود: معیار ما در اختلافات و تعارضها، حق و انصاف خواهد بود و معیار تشخیص حق، عرف و قراردادها و معیار تشحیص انصاف، عدم تبعیض است.
یکی از نتایج مهم رویکردی که مطرح شد تحقق برنامههای ارائهشده از سوی وزیر اقتصاد در جریان اخذ رأی اعتماد از مجلس خواهد بود.
وی در پایان گفت: از تکتک اعضای خانواده بزرگ صنعت بیمه اعم از پیشکسوتان، روسای کل پیشین بیمه مرکزی، همکاران شرکتهای بیمه و بیمه مرکزی، نمایندگان و کارگزاران بیمه، ارزیابان خسارت، انجمنهای صنفی و حرفهای حوزه بیمه، روزنامهنگاران عزیز بخصوص رسانههای زحمتکش و فهیم حوزه بیمه و همه علاقمندان و ذینفعان صنعت بیمه تقاضا دارم تا با همه اختلاف دیدگاهها و سلایق و بعضاً گلهها، کنار هم باشیم و کمک کنند تا صنعت بیمه از حاشیهها دور بماند، پوستاندازی کند و بسوی صنعتی امروزی و پیشرو حرکت کرده و در نهایت رضایت مردم را جلب نماید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سهامی بیمه ایران با حضور سید علی مدنی زاده وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و در این نشست، عملکرد چند ماه اخیر بزرگترین شرکت بیمهای کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
عملکرد مطلوب بانک مسکن در طرح نهضت ملیطرح نهضت ملی مسکن با هدف خانهدار کردن اقشار کمدرآمد و متوسط آغاز شد، اما سهم ناچیز بانکها در پرداخت تسهیلات، عملاً بار اصلی تأمین مالی را بر عهده بانک مسکن گذاشته است. این بانک با وجود محدودیت منابع، بیشترین تسهیلات را به متقاضیان اختصاص داده و نقش محوری در پیشبرد پروژهها داشته است، با این حال کارشناسان و نمایندگان مجلس تأکید میکنند که بدون ورود جدی دیگر بانکها، تحقق اهداف این طرح ملی با دشواریهای بیشتری روبهرو خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تشریح آخرین وضعیت متغیرهای اقتصادی کشور و برنامه های سیاستگذار پولی گفت: علائم بازگشت در متغیرهای کلان اقتصادی نشان از بازیابی اقتصاد و بازگشت به شرایط باثبات دارد و در نیمه دوم سال امیدواریم شاهد وضعیت اقتصادی باثبات و مثبت در متغیرهای کلان در اقتصاد کشور باشیم. وی همچنین از برنامه بانک مرکزی برای توزیع عادلانه تسهیلات و تامین مالی بین مناطق و استان های کشور بر مبنای آمایش سرزمین و نقشه توسعه صنعتی خبر داد.
دولت برنامه دارد که کالابرگ الکترونیک هرماه به هفت دهک درآمدی اختصاص یابد؛ موضوع اصلی اما، تأمین اعتبار این طرح است که با توجه به کسری بودجه بالا و همچنین چالشهایی که برای تأمین منابع یارانه نقدی ماهانه وجود دارد، میتواند به مانعی برای کالابرگ ماهانه تبدیل شود.
شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.