بسته تمام دیجیتال بانک صادرات با کمپین‌های جذاب/تسهیل پرداخت تسهیلات با نئوبانک و سامانه توثیق

محصولات بانکداری دیجیتال بانک صادرات، برروی یک زیست بوم دیجیتال، جانمایی شده اند تا تمام نیاز‌های مشتریان را برطرف و آنها را از سایر اپلکیشن‌ها بی نیاز کنند. کمپین‌های جذابی هم برای استفاده از این محصولات طراحی شده اند

به گزارش ماجرانیوز، بازار بانکداری دیجیتال در کل جهان سالیانه ۱۲٫۳۲ درصد رشد می کند. در این شرایط، بانک صادرات درک خود از ابتکارات دیجیتال را نوسازی کرده است.

حجم بازار ابتکارات بانکداری دیجیتال به ۲۶٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ می رسد. بر همین اساس، بانک صادرات، در حال توسعه محصولات دیجیتال بر اساس «نقشه راه تحول دیجیتال» خود است.

این بانک، در حال تکمیل و اتصال پلتفرم های دیجیتال خود به یکدیگر است تا زنجیره ارزشی بزرگ و کاربردی را خلق کند.

بانک صادرات از سال ۱۳۹۸ نوسازی ابتکارات دیجیتال خود را با راه اندازی هلدینگ فناوری و نوآوری صاد، وارد فاز جدیدی کرد. به این ترتیب یک زیست بوم منسجم پی ریزی شد.

در درون این زیست بوم، محصولات متنوع و کاربردی قرار گرفته است؛ مانند بانک تحول دیجیتال سپهر (سپینو)، سامانه توثیق الکترونیک دارایی (ست)، چکنو، طرح طنین چکنو و سفته الکترونیک.

بانک تحول دیجیتال سپهر 

این روزها، تحول دیجیتال در بانکداری، بدون برخورداری از نئوبانک بی معناست. صادرات، یکی از اولین بانک هایی است که بر اساس یک زنجیزه ارزش متصل به فرهنگ دیجیتال، نئوبانکِ «سپینو» را خلق کرده است. این نئوبانک، بنیانی در دل بانکداری باز محسوب می شود که خدمات غیرحضوری را جانمایی می کند.

در نتیجه بدون خروج از نرم افزار و رجوع به نرم افزارهای دیگر، می توان فرایندهای مالی را با آن راه اندازی کرد؛ فرایندهایی مانند مدیریت چک (ثبت چک، تایید چک، انتقال چک، استعلام چک و تاریخچه چک).

نئوبانک از APIهای باز برای ارتباط با حساب‌های بانکی کاربران استفاده می‌کنند. از سویی دیگر، بانکداری باز، به افزایش نوآوری های داده محور نئوبانک کمک می کند؛ چرا که نئوبانک به انبوهی از داده ها از تعامل صاحب حساب با شخص ثالث، دسترسی پیدا می کند. در نتیجه امکان شخصی سازی و توسعه ویژگی های مبتنی بر داده وجود دارد.

همین حالا هم امکاناتی مانند افتتاح حساب فوری بدون کارمزد و موجودی، وام ۵۰ میلیون تومانی بدون ضامن، وام ۳۰۰ میلیون تومانی غیرحضوری، دریافت غیرحضوری کارت بانکی، استفاده از تخفیف های فروشگاهی، کارت به کارت، ارسال آنلاین هدیه نقدی، خرید اینترنت و… بر روی آن وجود دارد.

سامانه توثیق الکترونیک دارایی 

متقاضیان، به دنبال تسهیلات بدون ضامن هستند. این روزها ضامن رسمی و معتبر به سختی پیدا می شود اما تسهیلات خرد هم به سختی بدون ارائه ضامن، پرداخت می شوند.

قانون بودجه سال ۱۴۰۲ دولت را ملزم کرده بود که در راستای تسهیل توزیع تسهیلات خرد، زیرساخت های لازم را برای توثیق محیا کند. در سال جاری، توافقنامه تأسیس شرکت سامانه توثیق الکترونیکی در وزارت امور اقتصادی و دارایی امضا شد.

بر همین اساس، صادرات، سامانه «ست» را راه اندازی کرده است. با این امکان، وثیقه گذاری در کمتر از یک شبانه روز ممکن است؛ چرا که سامانه های وثیقه خواه مانند ست به سامانه مدیریت متمرکز وثایق متصل هستند.

راه اندازی ست، می تواند وثایق را برای دریافت کنندگان تسهیلات بانک صادرات، منعطف کند. اینگونه وثایق، می توانند اشکال متنوعی را به خود بگیرند؛ مانند سهام بورسی. با این روش، امکان افزایش و کاهش وثیقه به صورت برخط وجود دارد.

علاوه بر سهام، می توان قرارداد بیمه عمر، صندوق های سرمایه گذاری، مسکن، خودرو و سایر محصولات الکترونیک بانک صادرات را به عنوان وثیقه ارائه داد؛ از قبیل چکنو و برات الکترونیکی. به بیان دیگر، هر سندی که دارای امکان ارزش گذاری باشد را می توان به عنوان وثیقه به بانک صادرات ارائه داد.

سفته الکترونیکِ بانک صادرات هم می تواند، وثیقه مناسبی برای دریافت تسهیلات بانک صادرات باشد. بانک صادرات، به تدریج با حذف سفته و چک کاغذی از وثایق تسهیلات، انواع الکترونیک آنها را رایج می کند تا امنیت، نظارت و شفافیت در کنارهم مستقر شوند.

چکنو

صدور چک های الکترونیک امن دیجیتال، با چکنو در بین ابزارهای مالی قابل معامله، باب شد. بانک صادرات در نقشه راه تحول دیجیتال برای چکنو برنامه داشت و می خواست که آن را به یک ابزار کاربردی برای متقاضیان تسهیلات خرد به عنوان ابزار وثیقه گذاری جا بیندازد.

چکنو برخی دردسرهای دیگر را هم برطرف کرد؛ چرا که نیازی به ثبت در سامانه صیادی ندارد و گیرندگان چک برای نقد کردن آن نیازی به امضای دیجیتال ندارند.

چکنو از همان ابتدا یک تحول در ابزارهای دیجیتال محسوب می شد؛ چه اینکه در زمان ورودش به فهرست ابزارهای مالی قابل معامله، اولین چک امن دیجیتال نظام بانکی کشور لقب گرفت.

در همین حال، چکنو امنیت نظارتی های متمرکز بانکی و قضایی را بر روی چک ها بالا می برد و خیال دریافت کننده را از بابت اجرای استانداردهای صدور چک و انتقال آن به حساب، بالا می برد.

چکنو را می توان به عنوان وثیقه تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ارائه داد؛ تسهیلاتی که از طریق نئوبانک سپینو به شکل غیرحضوری قابل دریافت است.

طرح طنین چکنو 

برندینگ برای چکنو، نیاز داشت که بانک صادرات طرح های کاربردی را برای مشتریان راه اندازی کند. این طرح از پاییز امسال کلید خورد و به مدت یک سال ادامه دارد. طنین چک‌نو، برای مشتریان حقیقی است که حساب جاری با دسته چک فعال یا غیر فعال دارند.

در این طرح، مشتریان حقیقی می توانند چکنو را فعال کنند و با انجام عملیات بر روی هر برگه چک و واگذاری چک‌های سایر بانک‌ها نزد بانک صادرات ایران، امتیاز دریافت کنند.

امتیازات قابل تبدیل به تسهیلات هستند. سه دوره چهار ماهه، برای این تسهیلات در نظر گرفته شده است. در چهار ماهه اول، تسهیلات ۱۰، ۵۰، ۱۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است. در چهار ماهه دوم، تسهیلات ۱۵، ۵۵، ۱۷۵ و ۴۰۰ میلیون تومانی تعریف شده است.

در پله سوم یا همان چهار ماهه سوم، تسهیلات به ۲۰، ۶۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش می یابند. بانک صادرات این امکان را پیش بینی کرده است که مشتریانی که برنده نشده اند، بتوانند از امتیازات خود در تمام دوره های یاد شده، استفاده کنند.

در پایان این دوره هم ۴ جایزه نقدی برای ۴ شرکت کننده در طرح در نظر گرفته شده است. این جوایز به ۱۰، ۵۰، ۵۰۰ میلیون به نفرات چهارم تا دوم و ۱ میلیارد تومان برای نفر اول می رسند.