در سینمای ایران، محدود تلاشهایی صورت گرفته است تا گوشههایی از زندگی خبرنگاران به تصویر کشیده شود. تلاشهایی که عمده آنها، به ظاهر کاری فعالان این صنف پرداخته و هنوز هیچ فیلمی نتوانسته به شکلی دقیق، وارد حرفه خبرنگاری شده و یک تصویرنگاری دقیق و موشکافانه از آنها ارائه دهد. به همین دلیل، تمامی آثاری […]
در سینمای ایران، محدود تلاشهایی صورت گرفته است تا گوشههایی از زندگی خبرنگاران به تصویر کشیده شود. تلاشهایی که عمده آنها، به ظاهر کاری فعالان این صنف پرداخته و هنوز هیچ فیلمی نتوانسته به شکلی دقیق، وارد حرفه خبرنگاری شده و یک تصویرنگاری دقیق و موشکافانه از آنها ارائه دهد.
به همین دلیل، تمامی آثاری که با محوریت خبرنگاران ساخته شدهاند، در یک روایتگری کلی، آن مفهوم کلی که از ژورنالیسم در فهم عموم وجود دارد را به تصویر کشیدهاند و هنوز فشردگی و جزءنگری خاصی از زندگی روزنامهنگاران و محیط کار آنان به دنیای سینما راه پیدا نکرده است.
در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به ۷ فیلمی که به شکل ویژهتری، خبرنگاران و حیطه کاری آنان را به عنوان محور، وارد جریان داستانی خود کردهاند.
یکی از نخستین تلاشهای سینمای ایران برای تصویرگری حرفهای زندگی یک خبرنگار، در سال ۶۷ و با فیلمی از مسعود کیمیایی رقم خورد. مرحوم هادی اسلامی، در این فیلم، یکی از بهترین بازیهای کارنامه خود را ارائه میدهد و تصویر خبرنگاری را به ثبت میرساند که برای برملاشدن حقیقت، جان خود را فدا میکند.
سامان مقدم در آخرین سال دهه ۷۰، در پارتی، داستان روزنامهنگاری را به تصویر میکشد که بابت انتشار مطلبی، به زندان میافتد و دوستان او در تکاپو برای آزاد کردنش، دست به اقدامات زیادی میزنند. فیلم البته به دلیل برخی ارجاعات سیاسی، دشواریهای بسیاری را در مسیر تولید و نمایش، متحمل میشود.
فیلم علی وزیری در سال ۹۰، روایت دیگر و بهروزتری از زندگی خبرنگاران را به ثبت میرساند. یک سطر واقعیت، داستان زوجی مطبوعاتی است که در سودای مهاجرت به سر میبرند. فیلم، به نوع جذب خبرنگاران توسط رسانههای معاند خارجی میپردازد. فیلمی که علاوه بر این ماجرا، به موضوعاتی چون بحران انتشار و فروش نشریات نیز پرداخته و توانسته به زعم خود، تصویرگری جدیدی از دنیای روزنامهنگاری در ایران داشته باشد.
ساخته داریوش مهرجویی، داستان یک عکاس مطبوعاتی با بازی حامد بهداد است که در زندگی شخصی خود، دچار یک مشکل میشود و از برههای تلاش میکند تا با تغییر سبک زندگی خود، شغل دیگری را امتحان کند. شغلی که توسط همکاری مطبوعاتی او با بازی طناز طباطبایی رسانهای شده و جریان عجیبی را در جامعه به راه میاندازد.
فیلم امنیتی کمال تبریزی، داستان یک زوج جوان را به تصویر میکشد که هر دوی آنها در حوزه خبر شاغل هستند اما مرد با بازی میلاد کیمرام، خبرنگار روزنامه است و همسر او، مینا ساداتی، اخباری را برای سازمان مجاهدین خلق میبرد. اخباری که عمده آنها برگرفته از یافتههای همسر خبرنگارش است.
آخرین ساخته سینمایی همایون اسعدیان به سال ۹۴ و فیلم یک روز بخصوص برمیگردد. فیلم، داستان خبرنگاری است که به دلیل مشکلی که در زندگی شخصیاش رخ میدهد، بر سر یک دوراهی حساس قرار میگیرد. این فیلم به نسبت دیگر آثار، دوربین خود را وارد تحریریه کرده و از این حیث، رکورددار است.
فیلم مهدی صباغزاده در سال ۹۵، در امتداد تصویرگری مصائب روزنامهنگاری، داستان پدر و دختری را به ثبت میرساند که هر دو به موازات یکدیگر، فعالیت ژورنالیستی دارند به نحوی که این فعالیت به آنها اجازه نداده بهخاطر شرایط همدیگر، هیچگاه ازدواج کنند.
در این میان فیلمهایی نیز هستند که بدون اینکه خبرنگاران و حرفه آنها را در محوریت قرار دهند، از حضور آنها به نحو ثانویه در فیلم بهره بردهاند که از مهمترین آنها میتوان به «کلوزآپ»، «قرمز»، «میم مثل مادر»، «پسر آدم، دختر حوا»، «خیابانهای آرام و مارموز» اشاره کرد.
۵۷۲۴۵
معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین با اشاره به اینکه بانک کارآفرین حامی چهارمین دوره مسابقات رباتیک و برنامهنویسی دانش آموزی "کیدکدشریف۲۰۲۵" است، این حضور را مقدمهای بر حضور بانک کارآفرین در حمایت از نوجوانان و استعدادهای دیجیتال خواند و گفت: بستههای تشویقی و حمایتی ویژه برای شرکتکنندگان برتر چهارمین دوره مسابقات رباتیک و برنامه نویسی دانش آموزی طراحی شده است که شامل دسترسی به منابع فناوری، مشاوره مسیر شغلی، جذب استعدادهای برتر و حمایت از ایدههای نوآورانه در مراحل اولیه خواهد بود.
مشاور عالی و مدیرکل حوزه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت مطالبات درمانی بازنشستگان در سال ۱۴۰۳، تا پایان اردیبهشتماه خبر داد و گفت: با تدابیر اتخاذ شده، پرداخت کسورات بازنشستگان به مراکز طرف قرارداد به زیر یک ماه خواهد رسید و هزینههای بیماران خاص نیز با کمترین فاصله زمانی پرداخت میشود.
سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بررسی مدارک و مستندات ارائه شده از سوی بیمه اتکایی ایران معین، مجوز افزایش سرمایه 84 درصدی این شرکت را صادر کرد.
بانک صادرات ایران در سال 1403 با اختصاص بیش از 58 هزار میلیارد ریال وام قرضالحسنه، بیش از 69000 فقره وام فرزندآوری پرداخت کرد.
دیدگاه بسته شده است.