به گزارش ماجرانیوز، در مقاطعی از سال گذشته از گوشه و کنار جهان خبر رسید که خودروسازان به دلیل کمبود جهانی ریزتراشه ناچار به کاهش تولید خود در خطوط مونتاژ شدهاند. این در حالی بود که برخی ریزتراشهسازان نیز علت تاخیر تولید را بهبود سریعتر از حد انتظار کسب و کارها و صنعت پس از […]
به گزارش ماجرانیوز، در مقاطعی از سال گذشته از گوشه و کنار جهان خبر رسید که خودروسازان به دلیل کمبود جهانی ریزتراشه ناچار به کاهش تولید خود در خطوط مونتاژ شدهاند. این در حالی بود که برخی ریزتراشهسازان نیز علت تاخیر تولید را بهبود سریعتر از حد انتظار کسب و کارها و صنعت پس از پاندمی کرونا و افزایش یک باره تقاضاها عنوان میکردند.
در هر حال، در آن ایام همین مشکل با سرایت به بازار خودروسازی کشورمان، مانعی اساسی بر سر راه تکمیل خودروهای داخلی شده بود و آنطور که آمارها نشان میداد تعداد خودروهای تجاری نشده و دارای نقص قطعه به بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه رسیده بود.
بحران ریزتراشهها (میکروچیپها) متاثر از پاندمی کرونا، در حالی همه خودروسازان بزرگ جهانی را رنج داد که این روزها و با بروز تنش در روابط چین و تایوان، نگرانیها در این زمینه افزایش یافته است.
آنطور که کارشناسان عنوان میکنند، عمده ریزتراشهها، میکروچیپها و چیپستها در دو کشور چین و تایوان تولید میشود و بیم آن میرود با افزایش تنشها بین این دو کشور خاور دور، تولید، عرضه و تامین آنها دچار مشکل شود.
نهضت داخلیسازی
در این زمینه، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ماجرانیوز بیان کرد: عمده چیپستها و ریزتراشهها در کشور چین و به مقدار کمتر در تایوان تولید میشود. اقتصاد و بخش تولید چین آنقدر بزرگ است که حتی با شعلهور شدن تنشهای احتمالی و بروز جنگ هم این صنعت دچار مشکل نشود.
آرش محبی نژاد، تحریمهای بینالمللی در سالهای گذشته را مثال زد و یادآور شد: فشارهای اقتصادی بینالمللی سبب شد تا نهضت داخلیسازی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل بگیرد و بسیاری قطعهسازان داخلی برای تامین نیازها، آستین همت بالا زده و به افزایش عمق ساخت داخل محصولات بپردازند.
این مقام صنفی تصریحکرد: هرچند شرکتهای زیادی در چین و تایوان مشغول تولید این قطعات حساس الکترونیکی هستند، اما بهتازگی صنایع دفاع کشورمان نیز در زمینه تولید برخی از این قطعات به یاری قطعهسازان و صنعت خودروسازی پرداخته است.
وی با اشاره به تلاشهای انجام شده در سالهای گذشته برای افزایش عمق ساخت داخل محصولات، تاکید کرد: مهندسان و صنعتگران ایرانی توان تولید بسیاری محصولات را دارند، اما آنچه مانع از تولید برخی اجزا و قطعات میشود، عدم صرفه اقتصادی است.
محبینژاد تصریحکرد: در صورت بروز بحران در این زمینه، شرکتها و مهندسان توانمند ایرانی آمادگی دارند در صورت نیاز، حتی حساسترین قطعات خودرویی را تولید کنند.
عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ “با احتساب نفت” و “بدون احتساب نفت” به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب به ۳۹۰۵.۱ و ۳۴۸۰.۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب با افزایش ۳.۲ و ۲.۵ درصدی همراه بوده است. همچنین رشد اقتصادی به قیمت بازار در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ در مقایسه با فصل اول سال قبل معادل ۴.۲ درصد افزایش یافته است.
بانک آینده طی تفاهمنامهای با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و در راستای حمایت از تولید و دانش فنی اشتغالآفرین و همچنین حفظ محیطزیست، جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش هزینههای انرژی، در ایجاد نیروگاه خورشیدی در استان هرمزگان، مشارکت نمود
جلسه هماهنگی هشتمین دوره قرعهکشی حسابهای قرضالحسنه پسانداز بانک سینا با حضور نماینده دادستان کل کشور، نمایندگان بازرسی و انفورماتیک بانک مرکزی جمهوری اسلامی، رئیس هیئت مدیره، قائم مقام و معاونان مدیرعامل بانک سینا و دیگر اعضای هیأت نظارت بر فرآیند قرعهکشی برگزار شد.
رئیس هیئتعامل صندوق توسعه ملی در نشست هیات مدیره بانک سینا با اشاره به اهمیت استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه محصولات خلاقانه و نوآورانه گفت: با توجه به همین موضوع، امسال در صندوق توسعه مالی سال هوش مصنوعی نامگذاری شده و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در صنعت بانکداری نیز اجتناب ناپذیر است.
دیدگاه بسته شده است.