“به گزارش خبرنگار اقتصادی ماجرانیوز، «مجید عشقی» در آیین عرضه خودرو در بورس کالا با تاکید بر اینکه بورس کالا یکی از ارکان بسیار مهم بازار سرمایه و اقتصاد کشور است، افزود: بالغ بر ۱۰ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی GDP کشور محصول هایی است که در بورس کالا عرضه و معامله میشود که […]
“به گزارش خبرنگار اقتصادی ماجرانیوز، «مجید عشقی» در آیین عرضه خودرو در بورس کالا با تاکید بر اینکه بورس کالا یکی از ارکان بسیار مهم بازار سرمایه و اقتصاد کشور است، افزود: بالغ بر ۱۰ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی GDP کشور محصول هایی است که در بورس کالا عرضه و معامله میشود که این عدد بر فعالیت های اقتصادی از جنبه های مختلف تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه یکی از کارهای بزرگی که در چند سال اخیر پیگیری شده، تکمیل زنجیره این محصولها است، گفت: زمانی که همه زنجیرههای ارزش در بورس کالا عرضه نمیشود و در سازوکارهای دیگری، قیمتگذاری صورت میگیرد که باعث میشود حجم سرمایهگذاری در زنجیره متناسب نباشد و در نتیجه کمبودهایی در برخی محصولها اتفاق بیفتد و با مشکل جدی مواجه شویم.
عشقی خاطرنشان کرد: در بورس کالا توجه ویژهای به این امر داریم و تمایل داریم سیاستگذاران کمک کنند زنجیرهها تکمیل شود و قیمتگذاری منصفانه در تمام زنجیره انجام شود.
وی با تاکید این نکته که رابطه تنگاتنگی میان بورس کالا و بازار سرمایه و اوراق بهادار وجود دارد، اظهار کرد: یکی از موفقیتهای بورس کالا این بوده که معاملات کالای شرکتهای پذیرفته شده در بازار سهام را رقم زده و سبب شده فروش شرکتهای بورسی منصفانه شده و با قیمت واقعی نزدیک شود. چراکه بخشی از مشکلات ناشی از قیمتگذاریها و عدم رعایت انصاف در فروش شرکتها بوده و بورس کالا کمکز یادی به بازار سهام کرده است.
مشکل صنعت خودروسازی فقط قیمتگذاری نیست
عشقی عنوان کرد: صنعت خودروسازی از سالهایی دور مورد توجه دولتها بوده و قیمتگذاری به دلیل شرایط خاص این صنعت پر رنگ بوده و به نحوی سرکوب شده بود و همواره دو خودروساز بزرگ زیان زیادی داشتند و اگر این فرآیند ادامه یابد، این عدد بیشتر و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم خواهد شد. دوره وصول قطعهسازان در حال افزایش است و شبکه بانکی هم قادر به پوشش آن نیست، لذا این فرآیند قابل تداوم نیست.
وی تاکید کرد: مشکل صنعت خودروسازی فقط بحث قیمتگذاری نیست و یکی از مشکلات اساسی قیمتگذاری است، اما حکمرانی و موضوعهای ناشی از تحریمها و تامین قطعات باید اصلاح شود. در جلسه شورایعالی بورس و ستاد اقتصادی دولت تاکید شده که وزارت صمت به تعهدات خود پایبند باشد و امیدواریم در این مسیر حرکت کنیم.
به گفته رییس سازمان بورس، در بحث منطق عرضه خودرو در بورس کالا احکام دایمی تاکید دارد که محصولهایی که در بورس کالا عرضه میشود باید از شمول قیمتگذاری خارج شوند و امیدواریم عرضهها را در سایر کلاسها هم داشته باشیم و به شفافیتی که دنبال آن هستیم کمک کنیم.
وی گفت: از خودروهایی شروع کردیم که حساسیتی در آنها وجود ندارد. خودروهایی که قبلاً هم مشمول قیمتگذاری نبودند. نتایج حاصل از عرضه ما را مصمم کرد با همین فرمان جلو برویم و برای عرضههای دیگر برنامهریزیهایی داشته باشیم. متناسب با تقاضا عرضهها تداوم یابد و قیمتهای منصفانه کشف شود.
رییس سازمان بورس بیان کرد: تامین مالی خودروسازان هم در دستور کار است. عرصه خودرو در بورس کالا قدم اول و محکمی بود که برداشتیم و با قدرت ادامه خواهیم داد و از تمام افرادی که همکاری کردند تشکر میکنم.
وی در خاتمه اظهار کرد: بحثهای حاکمیت شرکتی در این صنعت با جدیت دنبال خواهد شد و یکی از مطالبات ما از وزارت صمت و سیاستگذار این است که در واگذاری این خودروسازها حاکمیت شرکتی را در نظر داشته باشد.
بانک ملت در راستای تکمیل سبد محصولات خود، طرح گردونه را مبتنی بر قرعه کشی و بر اساس مانده حساب طراحی و ارائه کرد.
بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته آخر آبان ماه، با افزایش ۰.۶ درصدی به بالاترین میزان خود از ابتدای سال جاری تا امروز رسید.
بانک کشاورزی در هشت ماهه نخست سال 1403 با پرداخت بالغ بر 19 هزار میلیارد ریال تسهیلات کشت گلخانه ای، نقش موثری در مدیریت چالش های اقلیمی و کنترل خرد اقلیم در جهت افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور داشته است.
زیما، پلتفرم تخصصی تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) است که با مجوز فرابورس و تحت نظارت کارگزاری بانک صادرات، تجربهای شفاف و حرفهای را برای تأمین مالی ارائه میدهد.
دیدگاه بسته شده است.