دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار فراخوان «سیزدهمین» دوره این رویداد سینمایی را در پنج بخش «رقابت اصلی جشنواره»، «جوایز مردمی»، «فیلم ما»، «اکران مردمی» و «قصه ما» اعلام کرد. در بخش «رقابت اصلی جشنواره» آثار دریافتی با قالبهای داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، تولیدات تلویزیونی، فیلم ما و فیلمنامه و در موضوعات «رویای ایرانی»، «نقد درون […]
دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار فراخوان «سیزدهمین» دوره این رویداد سینمایی را در پنج بخش «رقابت اصلی جشنواره»، «جوایز مردمی»، «فیلم ما»، «اکران مردمی» و «قصه ما» اعلام کرد.
در بخش «رقابت اصلی جشنواره» آثار دریافتی با قالبهای داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، تولیدات تلویزیونی، فیلم ما و فیلمنامه و در موضوعات «رویای ایرانی»، «نقد درون گفتمانی» «حافظه ملی»،«جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم»، «ملت قهرمان»، «نهضت جهانی مستضعفین» و «فتنه۸۸» با هم به رقابت میپردازند.
براساس این فراخوان، هنرمندان تا ۲۰ آبان ماه فرصت دارند نسبت به ثبتنام اثر خود در پایگاه جشنواره و تحویل اثرشان به دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.
در ادامه متن فراخوان این جشنواره میآید:
بسم الله الرحمن الرحیم
فراخوان سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار
جشنواره مردمی فیلم عمار، حاصل ادراک بیعدالتی رسانهای در نظام رسانهای کشور بود، از این رو تلاش کرد با صحنه آوردن هنرمندانی که عالم هنر را فرصتی برای رشد و تعالی انسان میدانند، صدای حنجرههای سانسور شده و سیمای جمهور مردمانی باشد که در سپهر رسانهای امروز ما، ضریب درخوری نمییابند.
جشنواره عمار وامدار بزرگمردی است که آنگونه که از مرادش آموخته بود، هنری را زیبا و پاک میدانست که کوبنده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بیدرد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد. حاج نادر طالبزاده که همواره به شاگردی مکتب روح الله مباهات میکرد، عمرش را وقف ترویج اسلام ناب محمدی و تربیت شاگردان و مجاهدینی کرد که با سلاح هنر به جنگ جبهه استکبار جهانی بروند. حاج نادر طالب زاده علمدار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بود و «عمار» رسالت خود میداند که در نبود علمدار، راه و رزمش را ادامه دهد.
دبیرخانه جشنواره آغاز «سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار» را در بخشهای ذیل اعلام میکند:
الف) جوایز مردمی
جشنواره مردمی فیلم عمار با هدف نزدیکسازی تولیدات سینمایی به زندگی و دغدغههای واقعی مردم، بخش «فراخوان جوایز مردمی» را از دوره نهم جشنواره آغاز کرده است. در بسیاری از شهرها و روستاهای کشورمان، سوژهها و ماجراهای واقعی وجود دارد که اغلب آنها از دید فیلمسازان پنهان مانده است. مخاطبان جشنواره عمار در طی این سالها، با معرفی سوژه و در نظر گرفتن هدایای مادی یا معنوی، سعی کردهاند فیلمسازان را از سوژههای بدیع و جذاب نقاط مختلف کشورمان مطلع کنند. از این رو جشنواره عمار تلاش میکند در رویدادهای دائمی فصلی، فرصتی را برای ضریب گرفتن و دیده شدن این سفارشهای مردمی فراهم نماید.
در این دوره نیز جشنواره از همه مخاطبان (تشکلهای مردمی، مؤسسات و افراد حقیقی) دعوت میکند موضوعات و دغدغههای مدنظر خود را در حوزه تولید آثار، در قالب فراخوان از سینماگران بخواهند و به فیلمسازانی که بهترین اثر را در این موضوعات تولید کردهاند هدیهای مادی (نقدی و غیرنقدی) یا معنوی اختصاص دهند. دبیرخانه جشنواره، فراخوان تفصیلی جوایز مردمی را در هفتههای آتی منتشر خواهد کرد.
ب)بخش رقابتی
قالبها:
داستانی (کوتاه، نیمهبلند، ویدئویی و سینمایی و سریال)
مستند
پویانمایی
نماهنگ
تولیدات تلویزیونی (برنامه تلویزیونی، گزارش خبری، موشنگرافیک، آیتم وکلیپ، تلویزیون اینترنتی و…)
فیلمنامه (طرح، سیناپس یا فیلم نامه کامل داستانی، سریال و پویانمایی، طرح فیلم نامه مستند)
موضوعات:
همه آثاری که دارای رویکردِ همسو با مبانی انقلاب اسلامی باشند در موضوعات اصلی و مورد نیاز جامعه میتوانند در بخش رقابتی شرکت کنند، ولی موضوعات ذیل به عنوان اولویتهای محتوایی جشنواره، پیشنهاد میشوند.
رویای ایرانی
۱-الگوهای مطلوب و تمدنی پیشرفت در اجتماع، اقتصاد، سیاست و علم
۲-الگونگاری تجربههای موفق پژوهشکدهها و شرکتهای دانشبنیان
۳-نقش رسانههای جمعی در پیشرفت
۴-روایت پیشرفت در عرصههای کلان و راهبردی (هستهای، فضایی، نانو بیوتکنولوژی،پزشکی و…)
۴-معرفی نمونههای موفق مدیریت جهادی
۵-روایت موفقیتها و قهرمانیهای ورزش کشور
۶-روایت پیشرفت در حوزهی فنآوریهای نرم و فرهنگی
نقد درون گفتمانی
۱-نظارت و مطالبهگری مردمی بهترین روش مبارزه با بیعدالتی و فساد
۲-شفافیت ابزاری برای تحقق نظارت مردمی
۳-رویکرد حل مسئله در نقد ناکارآمدی دستگاهها
۴-ظرفیتهای جامعه ایرانی برای عبور از چالشها
۵-چالشهای جریان نقد درون گفتمانی
۶-نقش تعارض منافع در ایجاد ناکارآمدی
۷-نقش سازمانهای فرهنگی (صداوسیما، سازمان تبلیغات و…) در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی
حافظه ملی
۱-تاریخ فرهنگی-اجتماعی انقلاب اسلامی (آثار، چهرهها، مراکز، وقایع و جریانها)
۲-بازنمایی مقاومت فرهنگی در مقاطع مختلف تاریخی (کشف حجاب رضاخانی، ممنوعیت روضه خوانی و…)
۳-یادآوری مقاومت و ایثارگری ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس (جبهه و پشت جبهه)
۴-جریانشناسی اشرافیت سیاسی و زیادهخواهی جریان غربگرا در سیاست، فرهنگ و اجتماع
۵-جنایات آمریکا در ایران، آمریکا و جهان
۶-نقش استعمار و استکبار در پسرفت جوامع اسلامی
۷-نقش فرهنگ عامه در تقابل تاریخی با استعمار
فتنه ۸۸
۱-نقش فتنه ۸۸ در شکلدهی تحریمهای استکبار
۲-سانسور و تحریف فتنه ۸۸ در رسانههای جهانی و داخلی
۳-جریانشناسی حضور اشرافیت در فتنه ۸۸
۴-واکاوی ریشههای اجتماعی-فرهنگی و رسانهای فتنه ۸۸
نهضت جهانی مستضعفین
۱-تحولات فلسطین و الهامبخشی قدس در مبارزات امت اسلامی
۲- نقش حاج قاسم سلیمانی در شکلگیری جنبشهای مقاومت در جهان اسلام
۳-دستاوردها و چالشهای محور مقاومت در لبنان، عراق، سوریه، یمن و …
۴-رویشهای جدید در جبهه جهانی مستضعفین در غرب آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین، قفقاز و …
۵-روایت شخصیت و مجاهدتهای حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس
۶-افغانستان؛ از جنایات آمریکا تا فرصتها و تهدیدهای پس از اشغال
۷-تاثیرات اربعین حسینی بر آینده امت اسلامی
۸-روایت بازتابهای جهانی سرود «سلام فرمانده»
جنگ اقتصادی
۱-الگوهای سبک زندگی دینی در اقتصاد (قرضالحسنه، وقف، تعاون و …)
۲-عناصر و مراکز پیشرو در کماثرسازی و بیاثرسازی تحریمهای اقتصادی
۳-الگوهای موفق بومی در عرصه اقتصاد
۴-فرصتهای منطقهای و جهانی در شرایط جنگ اقتصادی
۵-نقش ناکارآمدی ساختاری در ضعف اقتصادی
۶-نقش مردم در تحول وضعیت اقتصادی
۷-روایت قهرمانان جنگ اقتصادی
۸-روستا و ظرفیتهای اقتصاد ایران
ملت قهرمان
۱-قهرمانان زندگی خانوادگی، اجتماعی و سیاسی در جامعه امروز ایران
۲-روایت قهرمانیها و تعاون اجتماعی شکل گرفته در امدادرسانی حوادث (مبارزه با ویروس کرونا، سیل، زلزله، حادثه متروپل و…)
۳-روایت امید و خودباوری و عبور از محدودیتها برای رسیدن به منافع جمعی
جنگ نرم
۱-ظرفیتشناسی و بررسی تجربههای موفق مساجد انقلابی در تاریخ معاصر ایران
۲- حرکتهای آتشبه اختیار و خودجوش مردمی در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و…
۳- مواجهه جریانات متحجر و مقدسنما با انقلاب اسلامی از شروع نهضت امام خمینی (ره) تاکنون
۴- هویت زن انقلاب اسلامی و چالشهای جریان غربگرا با آن
۵- تجربه زیسته و الگوی خانواده ایرانی اسلامی
۶- ظرفیتهای جبهه فرهنگی و هنر انقلاب در مواجهه با جنگ نرم (روایت واکنش و استقبال جامعه ایرانی در سرود «سلام فرمانده» و…)
۷- بازنمایی تعارضها و معیارهای دوگانه غرب و جریان غربزده در مواجهه با جنگ روسیه و اکراین و موارد مشابه
ج) بخش «فیلمِ ما» (نهضت مردمی تولید محتوا)
در این بخش، عموم مردم (بهخصوص نوجوانان) میتوانند با هر نوع دوربین تصویربرداری یا تلفن همراه از سوژههای محیط زندگی خود فیلم بسازند و در رقابت شرکت کنند. جهت تولید یک اثر بهتر، علاقهمندان میتوانند از جزوه آموزشی آماده شده به این منظور کمک بگیرند. دبیرخانه جشنواره در این بخش، فراخوان تفصیلی با موضوعات اختصاصی را منتشر خواهد کرد.
د) اکران مردمی
تاکنون فیلمهای جشنواره عمار در محلهای مختلفی مثل مسجد، مدرسه، دانشگاه، سینما، فرهنگسرا، خانه شهید، پارک، هیئت، پایگاه بسیج و… اکران شده است. همچنین امکان برگزاری اکران جمعی مجازی برای مراکز و فعالان فرهنگی فراهم است. دبیرخانه جشنواره برای سیزدهمین دوره از کسانی که علاقهمند به اکران فیلمهای جشنواره در محافل و مراکز مرتبط خود هستند دعوت میکند تا از طریق تارنمای جشنواره، در بخش اکران مردمی ثبتنام کنند.
ه) قصه ما
فیلمسازان، مسئلههای مردم را در قالب «سوژهها و ماجراهای قابل تبدیل به فیلم» پیگیری میکنند. دبیرخانه جشنواره، از عموم مردم دعوت میکند سوژههای خود را در گنجینه سوژههای مردمی ثبت کنند و به سینماگران پیشنهاد دهند. دبیرخانه جشنواره به بهترین سوژههای پیشنهادی جوایزی اختصاص میدهد. علاقمندان می توانند برای جزییات بیشتر به بخش «قصه ما» در تارنمای جشنواره رجوع نمایند.
مقررات عمومی
۱ – برای شرکت در جشنواره، ثبت نام اثر در پایگاه جشنواره و ارسال اصل آثار به دبیرخانه الزامی است.
۲ – آثار ثبتنامی، نباید در دورههای پیشین جشنواره شرکت کرده باشند.
۳ – فیلمهای ارسالی به دبیرخانه باید دارای فرمت ( H.264، حداقل ابعاد ۱۹۲۰*۱۰۸۰) باشند.
۴ – اخذ تأییدیه از تهیهکننده جهت شرکت اثر در جشنواره بر عهده ثبتنامکننده است.
۵ – دبیرخانه جشنواره با حساسیت نسبت به حفظ آثار، در اکران عمومی آنها در دیماه و بهمنماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور مختار است. همچنین در صورت اعلام رضایت فیلمساز در فرم ثبتنام، دبیرخانه امکان اکران مردمی آثار را در طول سال داراست.
۷- قوانین اختصاصی هر بخش از جشنواره بصورت کامل، در صفحه اول فرم ثبتنام اثر قرار داده شده است.
زمانبندی
ثبتنام و تحویل اثر: از ۳۰ شهریورماه تا ۲۰ آبانماه ۱۴۰۱
اکران مرکزی آثار بخش مسابقه در سینما فلسطین تهران به صورت حضوری و اکران برخط آثار منتخب در بسترهای اکران مجازی: دیماه ۱۴۰۱
اکرانهای مردمی فیلمهای منتخب (در همه شهرها و روستاهای کشور بصورت حضوری و مجازی): از آذر ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.