اپل بالاخره راضی به افزودن پورت USB-C شد

بالاخره شرکت اپل مجبور شد که پورت USB-C را به گوشی‌های خود اضافه کند.

ماجرانیوز – زهرا خلجی: اپل می گوید که پورت USB-C را در نهایت به گوشی‌های آیفون اضافه خواهد کرد. اوایل ماه گذشته میلادی، اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن تمام گوشی‌ها و تبلت‌های فروخته شده در اتحادیه اروپا باید تا سال ۲۰۲۴ از پورت‌های شارژ USB-C استفاده کنند.

به گزارش ویرد، این اقدامی است که پیامدهای زیادی برای شرکتی مانند اپل دارد که آیفون‌هایی با طراحی فیزیکی یکسان می‌فروشد. در هر منطقه ای از جهان و همه آن آیفون‌ ها در حال حاضر از کانکتور لایتنینگ اختصاصی اپل برای شارژ و اتصال لوازم جانبی استفاده می‌کنند. این هفته بالاخره اپل تایید کرد که پورت های USB-C را به آیفون اضافه می کند. گرگ جوسویاک، معاون ارشد بازاریابی جهانی اپل، در گفت و گو با خبرنگار وال استریت ژورنال، جوآنا استرن، تایید کرد که پورت‌های USB-C در دسترس هستند. جوسویاک گفت: «شرکت‌ها باید کاری را که قانون‌گذار الزام کرده انجام دهند. بدیهی است که ما باید رعایت کنیم. ما هیچ انتخابی نداریم.»

کاملا مشخص است که اپل از این حکم راضی نیست. این تغییری است که شرکت سال ها در برابر آن مقاومت کرده است. اصول تجاری اپل این است که تک تک خط تولید خود را کنترل کند. به همین دلیل است که این شرکت از تراشه های اینتل به سیلیکون اختصاصی خود تغییر داده و خدمات استریم خود را چهار برابر کرده است. هدف این است که مشتریان را همیشه زیر گنبد اپل نگه دارند. داشتن یک شارژر اختصاصی در آیفون هم بخش دیگری از این استراتژی بود. این یعنی کاربران آیفون باید سیم‌های شارژ را مستقیماً از اپل دریافت کنند، نه اینکه این پول را به هر سازنده دیگری از سیم‌های USB-C ببرند. البته، اپل به احتمال زیاد از مرگ کابل لایتنینگ آسیب مالی زیادی نخواهد دید.

حالا که قرار است سال آینده همه‌چیز بر روی USB-C عرضه شود، شاید حتی با خوشحالی کانکتور جدید را به عنوان راهی برای کاهش ضایعات اضافی الکترونیکی در رویداد معرفی آیفون پر زرق و برق بعدی خود بازاریابی کند. با این حال، این تغییر اجباری نشان می‌دهد که این شرکت تا چه حد در حفظ محصولات خود مصر است.

هنوز در مورد سرنوشت پورت های لایتنینگ در Apple Pencil، Magic Trackpad و سایر لوازم جانبی اپل که در حال حاضر به کانکتور متکی هستند، خبری نیست.