مرتضی شعبانی فیلمبردار، کارگردان و تهیه کننده عرصه سینمای مستند است که فعالیت رسمی خود را سال ۱۳۶۵ به عنوان دستیار فیلمبردار در مستند «روایت فتح» ساخته شهید مرتضی آوینی شروع کرد. در کارنامه او مستندهای پل، زنانی با گوشواره های باروتی، قلب عقیق، دروازه شرق، خط تماس، کویرس وطن کوچک من، صبحی دیگر، ابوزینب […]
مرتضی شعبانی فیلمبردار، کارگردان و تهیه کننده عرصه سینمای مستند است که فعالیت رسمی خود را سال ۱۳۶۵ به عنوان دستیار فیلمبردار در مستند «روایت فتح» ساخته شهید مرتضی آوینی شروع کرد. در کارنامه او مستندهای پل، زنانی با گوشواره های باروتی، قلب عقیق، دروازه شرق، خط تماس، کویرس وطن کوچک من، صبحی دیگر، ابوزینب و موج مرده دیده می شود.
شعبانی با تاکید بر این که فیلم های دفاع مقدس همچنان مورد توجه هستند، گفت:«به نظر من نباید این تصور وجود داشته باشد که فیلمهای دفاع مقدس مخاطب ندارد. اگر به پشت سر نگاه کنیم، می توان پی برد فیلمهای دفاع مقدس همواره مخاطب داشتهاند؛ مانند فیلمهای «افق»، «آژانس شیشهای»، «لیلی با من است»، «دیده بان»، «مهاجر» و… . این آثار در زمان خودشان جزو فیلمهای پر مخاطب سینمای ما بودند. ولی متاسفانه در کنار آن، فیلمهای ضعیف هم وجود داشته است که شاید همین آثار باعث شدند ، احساس شود فیلمهای دفاع مقدس چندان مخاطب ندارند.»
وی تصریح کرد: «هر گاه فیلم ها و سریال های دفاع مقدس دارای استاندارد لازم بودند، مخاطب داشته اند. در تلویزیون ، زندگی شهید بابایی (شوق پرواز) ، زندگی شهید شیرودی (سیمرغ) ، زندگی شهید باقری ( مجموعه مستند آخرین روزهای زمستان) از جمله سریالهای پرمخاطب هستند که محتوا و ساختاری درست دارند. موفقیت فیلم ها و سریال های جدید نشان می دهد ، موضوع دفاع مقدس همچنان برای مخاطب دارای جذابیت است، به شرط آن که آثار ساخته شده، دارای کیفیت باشند. استقبال از فیلم «ایستاده در غبار» دلیل روشنی بر این ادعا است.»
شعبانی با اشاره به ساخت فیلم شهید بروجردی بیان کرد: «قطعا داستان زندگی شخصیتی مانند شهید بروجردی هم میتواند جزو فیلمهای پرمخاطب این دوران باشد. به نظرم پرداختن به زندگی فرماندهان جنگ را هیچ گاه نباید فراموش کرد، چون آن ها تاریخ و قهرمانان ما هستند. ما باید از قهرمانان واقعیمان بگوییم و مردم و جوانان را با آنها آشنا کنیم.»
این مستندساز درباره نحوه روایت زندگی چهره های شاخص دوران دفاع مقدس اظهار کرد:« رفتار، منش و سبک زندگی سرداران بزرگی مانند شهید بروجردی میتواند برای مردم و بویژه نسل جدید الگو باشد. این سبک زندگی میتواند شامل زندگی اجتماعی و خصوصی و یا زندگی در دوران دفاع مقدس باشد. درکل به نظر من سبک زندگی این بزرگواران همیشه قابل الگوبرداری و توجه است.»
وی با تأکید بر لزوم بیان واقعی زندگی شهدا و فرماندهان دفاع مقدس عنوان کرد: «باید به زندگی شهدا پرداخت بدون اینکه بخواهیم آنها را بزرگ کنیم. شهدای دفاع مقدس و قهرمانان انقلاب ما بزرگ هستند و ما نیازی به اغراق نداریم. به نظر من آنچه به فیلمهای دفاع مقدس ضربه میزند مقدس کردن این آدمهاست و بهقول معروف روی طاقچه گذاشتن این شخصیتها. اگر شخصیت واقعی آنها را بدون اغراق نشان دهیم بزرگترین خدمت را کردهایم.»
این مستندساز همچنین گفت: «مرور آثار تولید شده با موضوع دفاع مقدس نشان میدهد فیلمهایی که به واقعیت نزدیکتر هستند، مردم را بیشتر جذب کرده اند. نمونه متاخر آن فیلم «منصور» در ارتباط با زندگی شهید ستاری است که اثر موفقی بود.»
مرتضی شعبانی در پایان بیان کرد:« امیدوارم حالا که بالاخره فیلمی درباره شهید محمد بروجردی ساخته شده است، نتیجهای مطلوب درباره این فرمانده شاخص به همراه داشته باشد.»
«غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا محصول جدید سازمان هنری رسانه ای اوج است که احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی او با نگاهی به دورهای کوتاه از زندگی و تلاش این فرمانده برای ایجاد اتحاد در غرب کشور را به تصویر می کشد.
۵۵۵۵
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.