محمد میرکیانی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان، پژوهشگر و نویسنده پویانمایی «قصه ما مثل شد» در برنامه «سینما فرهنگ» رادیو فرهنگ درباره تفاوت سینمای مستند و داستانی گفت: بین آثار تصویری که در دنیا تولید میشود، سینمای داستانی مخاطبان گستردهتری دارد. اما سینمای مستند به دلایلی نسبت به سینمای داستانی ارزشهای بیچون و چرایی دارد. […]
محمد میرکیانی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان، پژوهشگر و نویسنده پویانمایی «قصه ما مثل شد» در برنامه «سینما فرهنگ» رادیو فرهنگ درباره تفاوت سینمای مستند و داستانی گفت: بین آثار تصویری که در دنیا تولید میشود، سینمای داستانی مخاطبان گستردهتری دارد. اما سینمای مستند به دلایلی نسبت به سینمای داستانی ارزشهای بیچون و چرایی دارد. چون ارتباط مخاطب با موضوع بیواسطه است.
میرکیانی ادامه داد: در سینمای داستانی عناصری دخیل هستند و تلاش میکنند جاذبههای تصویری ایجاد کنند تا مخاطب را جذب کنند. در سینمای مستند شما بدون واسطه با موضوع درگیر میشوید. فرقی نمیکند موضوع درباره طبیعت، اجتماع، سیاست و فرهنگ باشد.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان افزود: به همین دلیل، فضای تفکر، اندیشه و تلاش در جهت شناخت پدیدههای زندگی را خیلی راحتتر میتوان در سینمای مستند مشاهده کرد. سینمای مستند سینمای فاخری است که میتواند جریان اندیشه را در ذهن ما تقویت کند.
به گفته میرکیانی، روزگاری بود که علاقهمندان به سینمای مستند باید به سالن سینما مراجعه میکردند یا از طریق تلویزیون تولیدات سینمای مستند را میدیدند. اما در این دو دهه اتفاقاتی افتاده و مخاطبان میتوانند با کمترین امکانات تصویری به صورت مجازی محصولات سینمای مستند را ببینند. فضای مجازی کمک کرد که علاقهمندان نسبت به سینمای مستند فعالتر باشند و برای پیدا کردن مخاطب با کمترین مشکلی روبه رو شوند.
پیش از این مینو خانی، کارگردان و نویسنده درباره برگزاری جشنواره «سینما حقیقت» گفته بود، آنقدر که سینما و سینمای مستند جذابیت دارد که جوانان جستجوگر و فعال را به دور خود فرا میخواند. انگار آنها را میطلبد تا با سوژههای ناب مواجه شوند و قابهای زیبا را به تصویر بکشند و ثبت کنند! آنقدر که فضای جوانان فعال است که مرا به وجد میآورد.
اسلامزاده، مستندساز هم درباره سینمای مستند گفته بود، قبلاً مستندسازان برای فضاهایی که در ذهنشان بود، فیلم میساختند و این فیلمها هم در سطح جهان خوب دیده میشد. مستندسازانی که فضاهای طبیعی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به تصویر میکشیدند و ساخت مستندهای پرتره درباره شخصیتهای برجسته سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را به عهده داشتند، نگاه عموم را به سینمای مستند تغییر دادند. این تغییر را باید مدیون پیشکسوتان سینمای مستند بود.
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.