قرار است سامانه «سینماتیکت» که سال گذشته مسئولیت تخلف صورت گرفته در فرآیند انتشار پیش از موعد لیست برگزیدگان جشنواره چهلم فیلم فجر را پذیرفته بود، امسال از فرآیند بلیتفروشی جشنواره کنار گذاشته شود. سال گذشته و در دقایق ابتدایی برگزاری آئین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که ناگهان فهرست نامزدهای نهایی جشنواره بدون […]
قرار است سامانه «سینماتیکت» که سال گذشته مسئولیت تخلف صورت گرفته در فرآیند انتشار پیش از موعد لیست برگزیدگان جشنواره چهلم فیلم فجر را پذیرفته بود، امسال از فرآیند بلیتفروشی جشنواره کنار گذاشته شود.
سال گذشته و در دقایق ابتدایی برگزاری آئین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که ناگهان فهرست نامزدهای نهایی جشنواره بدون اطلاع هیأت داوران در فضای مجازی منتشر شد و اینگونه «لو رفتن» یکی از مهمترین اسناد خبری جشنواره تبدیل به یک حاشیه جدی برای این رویداد شد.
مسعود نقاشزاده در مقام دبیر جشنواره و محمد خزاعی در مقام رئیس سازمان سینمایی، بلافاصله وعده پیگیری این اتفاق را در جهت حفظ حقوق هیأت داوران و نیز جلوگیری از تکرار دادند.
حدود دو هفته بعد از برگزاری مراسم اختتامیه بود که سایت «سینماتیکت» با انتشار بیانیهای مسئولیت افشای لیست برگزیدگان جشنواره فیلم فجر را پذیرفت و درباره سکوت دو هفتهای خود در این زمینه اعلام کرد: به هر حال پس از سکوت این مدت، لازم بود با متنی صریح و صمیمی و بدون هیچ فشار حاکمیتی و امنیتی یا رسانهای در این خصوص توضیحاتی ارائه دهیم و سهم بزرگ خود را در این حادثه تبیین کنیم و امید داریم کاربران و مردم عزیزمان، اهالی هنر و مسئولان فرهنگی، این خطای غیرعمدی و انسانی را درک کرده و پوزش ما را بپذیرند.
دو روز بعد از انتشار رسمی این بیانیه اما یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی خبر داد که پرونده «سینما تیکت» از طریق معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حراست سازمان سینمایی در حال پیگیری است و نتایج آن بهزودی اعلام خواهد شد. عشیری تأکید کرد: صرف عذرخواهی مسئولان سایت سینماتیکت و قبول مسئولیت آن هم دو هفته بعد از اتفاق کافی نیست.
بعدها اعلام شد که با تصمیم سازمان سینمایی، سینماتیکت از سامانه سمفا حذف خواهد شد و این به معنای آن بود که این سایت بلیتفروشی، بهصورت تنبیهی قرار است از گردونه اقتصادی اکران سینمای ایران کنار گذاشته شود، اتفاقی که البته در عمل رخ نداد.
فروردین ماه امسال رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران درباره تخلف سینماتیکت و اینکه چرا باوجود اینکه اعلام شد این سایت از سامانه سمفا خارج شده اما همچنان در حال بلیت فروشی است، توضیح داد: ما از همکاران سینماتیکت دعوت کردیم تا جلسهای با هم داشته باشیم اما آنها حاضر نشدند همکارشان را که برگزیدگان جشنواره را لو داده بود، معرفی کنند. طبیعتاً سازمان سینمایی بر اساس درخواست خود سینماگران و هنرمندان مجبور بود با این اتفاق برخورد کند.
خزاعی تأکید کرده بود: در حال حاضر زیرساختهای مربوط به خروج سینماتیکت از سمفا در حال انجام است که در اسرع وقت و بعد از اعلام تاریخ اجرایی شدن این اقدام، سینماتیکت حداقل تا مدتی جزو سمفا نخواهد بود.
این اتفاق اما رخ نداد و سینماتیکت در تمام طول سال جاری همچنان در چرخه بلیتفروشی سینمای ایران حضوری فعال داشت و اتفاقاً در مقاطعی مانند فروش بلیت برای اکران بازیهای فوتبال جامجهانی در سالنهای سینما، بهعنوان یکی از سامانههای مرجع معرفی شد.
حالا و در آستانه برگزاری جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، شنیدهها حکایت از تصمیم سازمان سینمایی برای کنار گذاشتن «سینماتیکت» از چرخه بلیتفروشی این رویداد دارد.
بر این اساس بلیتفروشی جشنواره فیلم فجر از طریق سه سامانه «گیشه هفت»، «ایرانتیک» و «آیتیکت» (سامانهای که به تازگی از سوی سازمان سینمایی رونمایی شده است) صورت خواهد گرفت و با تصمیم سازمان سینمایی «سینماتیکت» از این فرآیند کنار گذاشته خواهد شد.
البته به احتمال زیاد، بلیتفروشی حضوری برای مخاطبان علاقهمند به تماشای فیلمهای جشنواره در سینماهای مردمی هم برقرار خواهد بود و بلیتفروشی به عرضه اینترنتی محدود نخواهد شد.
باید دید آیا رویکرد تنبیهی سازمان سینمایی در مواجهه با تخلف یک سایت، جلوی تکرار این اتفاق در دورههای آتی را خواهد گرفت یا خیر؟
۵۷۲۴۵
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.