خوراکی هایی که با کلیه شما دوست هستند

بیماری کلیوی می تواند زندگی انسان را در معرض خطر قرار دهد، از این رو، باید اقدامات لازم را برای مراقبت از کلیه ها و پاکسازی آنها انجام دهید. کلیه ها اندام هایی داخلی هستند و به آنها دسترسی مستقیم نداریم، اما مصرف برخی مواد غذایی می تواند به پاکسازی آنها کمک کند.

متاجرانیوز – زهرا خلجی: کلیه ها در بدن مانند فیلترهای هستند که از شر تمام چیزهایی که نمی خواهید در بدنتان خلاص می شوند. این دو اندام لوبیایی شکل خون را فیلتر کرده و سموم و مایعات اضافی را از بین می برند. در کنار دفع سموم بدن، سطح پتاسیم و سدیم را نیز کنترل می کنند. در عین حال، آنها هورمون هایی تولید می کنند که به تنظیم همه چیز از فشار خون گرفته تا استحکام استخوان کمک می کند. کلیه های انسان کارهای زیادی انجام می دهند. تقریباً از هر هفت بزرگسال آمریکایی یک نفر مبتلا به بیماری مزمن کلیوی است که می تواند باعث تجمع مواد زائد و مایعات در بدن شود. بدتر از آن، اکثر افراد مبتلا بیماری های کلیوی نمی دانند که به آن مبتلا هستند.

عادات غذایی نادرست خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش می دهد. اما وقتی بهترین غذاها را برای کلیه های خود می خورید، عکس آن می تواند صادق باشد. از آنجایی که برخی غذاها برای کلیه ها مفید هستند، آنچه می خورید می تواند به محافظت از سلامت کلیه شما کمک کند.

بهترین غذاها برای سلامت کلیه ها

ماهی چرب

ماهی پروتئین تولید می کند و وقتی ماهی های چرب مانند ماهی تن، سالمون یا قزل آلا را انتخاب می کنید، اسیدهای چرب امگا ۳ نیز دریافت می کنید. طبق گفته کارشناسان، چربی های امگا ۳ ممکن است به کاهش سطح چربی (تری گلیسیرید) در خون کمک کند و همچنین ممکن است فشار خون را کاهش دهد. اگر به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستید، ممکن است لازم باشد سطح فسفر و پتاسیم ماهی را که انتخاب می کنید، تحت نظر داشته باشید. بنیاد ملی کلیه نموداری دارد که می‌توانید از آن برای تعیین سطح ماهی‌های خاص استفاده کنید. اگرچه، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

کلم

این سبزی سرشار از مواد مغذی است. کلم در کنار اینکه پتاسیم و سدیم کمی دارد، حاوی فیبر، ویتامین C و K و غیره است. به علاوه، کلم همه کاره است. شما می توانید از آن در سالاد و خوارک استفاده کنید، از سوی دیگر می توانید از آن به عنوان بسته بندی برای تاکو، ساندویچ و غیره نیز استفاده کنید.

فلفل دلمه ای

مانند کلم، فلفل دلمه ای حاوی مقدار زیادی مواد مغذی خوب با سطوح پایین پتاسیم است. با خوردن آنها ویتامین های B6، B9، C و K به علاوه فیبر دریافت می کنید. آنتی اکسیدان هم دارد. می توانید آن ها را برش بزنید و با دیپ بخورید یا تفت دهید و به شام ​​اضافه کنید.

کرنبری

کرنبری یا زغال اخته به پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند. در حالی که عفونت ها معمولاً در مثانه می مانند، می توانند تا کلیه شما حرکت کنند و مشکلات کلیوی را بدتر کنند. خوشبختانه، مصرف منظم کرن بری می تواند به شما در جلوگیری از این وضعیت ناخوشایند کمک کند. به علاوه، زغال اخته دارای آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند و می تواند سلامت قلب و گوارش شما را تقویت کند. به نظر می رسد، این توت های تارت فقط برای میز شکرگزاری نیستند.

بلوبری

ما در مورد برخی از بهترین غذاها برای کلیه ها صحبت کرده ایم، اما می توانید یک قدم جلوتر بروید. سوال این است: چه غذاهایی به ترمیم کلیه ها کمک می کند؟ بلوبری. بلوبری با سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها و بارهای ویتامین C و فیبر، همه چیز سالم است. آنها همچنین می توانند به کاهش التهاب و حمایت از سلامت استخوان کمک کنند و برخی از مشکلاتی را که می توانند به بیماری مزمن کلیه منجر شود، معکوس کنند.

سبزی های تیره و برگ دار

دلایل زیادی برای روی آوردن به سبزی های تیره و برگ دار مانند اسفناج یا کلم پیچ وجود دارد. آنها مواد مغذی زیادی را ارائه می کنند که می توانند به شما در دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی و همچنین مزایای تقویت کننده سیستم ایمنی کمک کنند. البته توجه داشته باشید که سبزی ها می توانند مقدار مناسبی پتاسیم داشته باشند. اگر به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستید، قبل از افزودن بیشتر این موارد به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب سالم است و می تواند سلامت کلی شما را تقویت کند. مطالعه ای در دانشگاه هاروارد نشان داد که روغن زیتون ممکن است سطح کلسترول و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، زوال عقل و برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

سیر

یکی دیگر از مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان و ضد التهاب، سیر حاوی ترکیب خاصی به نام آلیسین است. برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، آلیسین – یک ترکیب فعال موجود در سیر – به اندازه یک داروی تجویزی برای محافظت از سلامت کلیه موثر است. اگر به دنبال بهترین غذاها برای کلیه های خود هستید، سیر باید در اولیت باشد.

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ به طور خاص برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند توصیه می شود. آنها راهی برای افزایش سطح پروتئین در اختیار شما قرار می دهند که می تواند در بهبود بیماری مزمن کلیه مناسب باشد، به خصوص اگر تحت دیالیز هستید.