مهسا بهادری: «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیهکنندگی محمود بابایی،«بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه کنندگی فتح الله جعفری جوزانی «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیهکنندگی رسول صدرعاملی،«روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیهکنندگی مجید رضابالا، «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیهکنندگی […]
مهسا بهادری: «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیهکنندگی محمود بابایی،«بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و تهیه کنندگی فتح الله جعفری جوزانی «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیهکنندگی رسول صدرعاملی،«روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیهکنندگی مجید رضابالا، «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیهکنندگی سیدحامد حسینی، «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگر نژاد و تهیهکنندگی ابراهیم اصغری، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزهای و تهیهکنندگی سیدصابر امامی، «کتچرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیهکنندگی کامران حجازی، «گلهای باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیهکنندگی سعید سعدی و«هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیهکنندگی علی آشتیانیپور به ترتیب حروف الفبا عناوین فیلمهایی است که نهاد ملی سینمای ایران را در فجر چهل و یکم نمایندگی میکنند.
این فیلمها با حضور بازیگران و عواملی تهیه شدهاند که هریک از آنها پیش از این سوابق حرفهای و هنری درخشانی را در کارنامه کاری خود به ثبت رساندهاند. همچنین آثار فارابی در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر از حضور هنرمندان جوانی بهره میبرد که یا برای اولین بار به سینما معرفی شدهاند یا از ظرفیتهای تئاتر به مدیوم سینما معرفی شدهاند. بنیاد سینمایی فارابی در این دوره از جشنواره، نگاه ویژهای به کارگردانان فیلم اولی داشته و سه فیلم از تولیدات باشگاه فیلم اولی این نهاد ملی سینمای ایران در جشنواره حضور دارند. در این گزارش سیمرغداران فیلمهای فارابی در فجر چهل و یکم مرور شدهاند. این گزارش همچنین با توجه به هر فیلم کارنامه کاری برخی از عوامل اصلی تولید آن را از منظر کسب سیمرغ در دورههای پیشین جشنواره فیلم فجر بازنگری کرده است.
«بعد از رفتن» اولین فیلم بلند سینمایی رضا نجاتی و محصول باشگاه فیلم اولیهای بنیاد سینمایی فارابی است. فیلمی که کارگردان آن خود پیش از این برای فیلم کوتاه «ارفاق» از چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر سیمرغ بلورین را از آن خود کرده بود.
آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این پروژه نیز در دوره چهلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را برای «برف آخر» دریافت کرده بود.
آرش آقابیک مدیر جلوههای میدانی «بعد از رفتن» از دیگر سیمرغداران حاضر در دوره چهل و یکم است. او در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای فیلمهای «رگ خواب»، «یک روز بخصوص» و «خفهگی» سیمرغ گرفته بود.
محمد برادران مدیر جلوههای بصری برای فیلم «خروج»، مسعود سخاوت دوست طراح موسیقی برای فیلم «موقعیت مهدی» و عماد خدابخش تدوینگر برای فیلم «بی همه چیز» پیش از این سیمرغ جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داده بودند.
پوریا رحیمی سام بازیگر «بعد از رفتن» نیز برای فیلم «زالاوا» سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد و سارا بهرامی دیگر بازیگر این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «دارکوب» را دریافت کرده بودند. همچنین کیومرث پوراحمد نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینمای ایران که خود کارگردانی فیلم «پرونده باز است» از آثار جشنواره فجر چهل و یکم را برعهده داشته است، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم «خواهران غریب» دریافت کرده است.
بدین ترتیب ۹ سینماگری که در تهیه و تولید «بعد از رفتن» مشارکت داشتهاند، از سیمرغ داران آثار فارابی در فجر چهل و یکم هستند.
«سینما متروپل» عنوان یکی از تولیدات فارابی در جشنواره چهل و یکم فجر است؛ فیلمی به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر که پیش از این فیلمهای شاخصی از جمله «ملکه»، «سرو زیر آب» و… را او شاهد بودهایم. این هنرمند متولد ۱۳۴۱ و پیشکسوتترین کارگردان در میان فیلمسازان آثار فارابی در این دوره از جشنواره است. از میان عوامل این اثر سینمایی، سیدحامد حسینی تهیه کننده آن پیش از این برای فیلم «سرو زیر آب» در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر، سیمرغ گرفته بود.
علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری این اثر نیز برای دو فیلم «پری» و «سرو زیر آب» و عباس رستگار پور صدابردار برای فیلمهای «درخت جان» و «گبه» عنوان سیمرغ دار جشنواره فیلم فجر را کسب کرده بودند.
اما محسن روزبهانی مدیر جلوههای ویژه میدانی «سینما متروپل» را باید دارنده بیشترین تعداد سیمرغ در تمامی ادوار برگزاری جشنواره فیلم فجر دانست. او کسب ۱۱ سیمرغ بلورین را برای فیلمهای «سجاده آتش»، «سرزمین خورشید»، «دوئل»، «شهرآشوب»، «قاعده بازی»، «شب واقعه»، «۳۳ روز»، «روزهای زندگی»، «استرداد»، «تنگه ابوقریب» و «روز صفر» را در کارنامه حرفهای خود به ثبت رسانده است.
نام عباس بلوندی طراح صحنه و لباس برای فیلم «سرو زیر آب» نیز دیگر سیمرغ دار فیلم سینمایی «سینما متروپل» در میان عوامل پشت صحنه این اثر دیده میشود.
رضا کیانیان از بازیگران «سینما متروپل» است که پیش از این سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم «آژانس شیشهای» و بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای«خانه ای روی آب» به خود اختصاص داده بود.
مهتاب نصیرپور نیز برای «به نام پدر» و «فرزند خاک» سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن و پریوش نظریه برای فیلم «پدر» سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرده بودند.
فیلم سینمایی «کاپیتان» را میتوان از آثار ژانر کودک و نوجوان بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فجر ۴۱ دانست. این فیلم دارای گروهی از بازیگران کودک و نوجوان با هنرمندی پانتهآ پناهیها و پژمان بازغی است. مهرداد میرکیانی چهرهپرداز این فیلم سینمایی پیش از این برای فیلمهای «خون بازی»، «به نام پدر» و «قدمگاه» عنوان سیمرغ دار جشنواره بینالمللی فیلم فجر را کسب کرده بود.
«روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی که با سومین فیلم بلند خود در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در ترکیب عوامل و بازیگران خود، هنرمندانی با کارنامه هنری دارای سیمرغ از این رویداد را یدک می کشد. کارگردان این فیلم پیش از این سیمرغ جشنواره جهانی فیلم فجر برای فیلم «صحنه زنی» را به خود اختصاص داده است. همچنین کارن همایونفر طراح موسیقی و آهنگساز نیز از جمله سیمرغداران این اثر سینمایی است که پیش از این برای فیلمهای «به وقت شام»، «جرم»، «زادبوم» سیمرغ بلورین بهترین موسیقی را از آن کرده بود.
محمدرضا دلپاک را نیز میتوان به لحاظ تعداد سیمرغهای کسب کرده، دومین هنرمند سیمرغدار آثار فارابی در جشنواره فیلم فجر ۴۱ دانست. او برای صداگذاری ۱۰ فیلم «برلین ۷-»، «تولد یک پروانه»، «قاعده بازی»، «سفر به فردا»، «رنگ خدا»، «خرس»، «درباره الی»، «زمان میایستد»، «باران» و «لانتوری» یکی از رکورداران سیمرغهای جشنواره فجر است.
علی مصفا برای فیلمهای «پری» سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد و برای فیلم«پله آخر» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرده است. آزاده صمدی بازیگر سومین فیلم علیرضا صمدی نیز تجربه کسب سیمرغ جشنواره فیلم فجر را قبلا با دریافت این جایزه برای فیلم «آفریقا» در بخش فیلمهای ویدئویی دوره بیست و نهم فجر از آن خود کرده بود.
«گلهای باوارده» را باید فیلمی برگرفته از واقعیت و اثری درباره تاریخ معاصر قلمداد کرد که نامش در فهرست فیلمهای فارابی در فجر چهل و یکم دیده میشود. این فیلم به کارگردانی مهرداد خوشبخت نیز در میان عوامل و بازیگران خود چهرههای سیمرغ داری را دربرمیگیرد. از جمله سعید سعدی تهیه کننده و مدیرتولید این اثر که پیش از این برای فیلمهای «در میان ابرها»، «تردید» و «مغزهای کوچک زنگ زده» جوایز بهترین فیلم و سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرده بود.
ایمان کرمیان که مسئولیت جلوههای ویژه میدانی این اثر را برعهده دارد، پیشتر برای فیلمهای «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «تک تیرانداز» سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی را دریافت کرده بود.
سیدعلیرضا علویان صداگذار سینمای ایران از رکورد داران دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر است. او برای فیلمهای «آناهیتا»، «خروج»، «بدون تاریخ بدون امضا»، «به وقت شام»، «مغزهای کوچک زنگ زده» به تنهایی و دو فیلم «علفزار» و «بدون قرار قبلی» به طور مشترک موفق به کسب ۶ سیمرغ بلورین از این رویداد شده است.
سهراب خسروی تدوینگر برای فیلم «تابستان داغ»، بهزاد عبدی آهنگسار و طراح موسیقی برای فیلمهای «آل» و «مزار شریف» و نادر سلیمانی بازیگر برای فیلم «ضد» نیز از جمله هنرمندانی هستند که عنوان دارنده سیمرغ از رویداد فجر فیلم را در کارنامه حرفهای و هنری خود یدک میکشند.
«کتچرمی» از تولیدات باشگاه فیلم اولیهای بنیاد سینمایی فارابی است که در ترکیب عوامل و بازیگران خود از تجربه حضور سیمرغ داران جشنواره فیلم فجر در ادوار گذشته بهره میبرد. امید صالحی عکاس این فیلم پیش از این برای «روزهای زندگی» سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است.
آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی نیز سال گذشته برای فیلم «برف آخر» سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرد. آرش آقابیک مدیر جلوههای میدانی نیز که پیش از این برای فیلمهای «رگ خواب» و «یک روز به خصوص» به تنهایی و فیلم «خفهگی» به طور مشترک سیمرغ گرفته بود، در این اثر مسئولیت طراحی جلوههای ویژه میدانی را برعهده دارد.
عماد خدابخش تدوینگر برای فیلم «بی همه چیز»، آرش قاسمی برای «شنای پروانه»، بامداد افشار برای طراحی موسیقی «پوست» به تنهایی و «موقعیت مهدی» به طور مشترک با مسعود سخاوت دوست، کسب سیمرغ بلورین را در کارنامه خود ثبت کردند.
«شماره ۱۰» از جمله فیلمهایی است که با سرمایه گذاری بنیاد سینمایی فارابی به فجر چهل و یکم رسیده است و داستانی برگرفته از واقعیت دارد. مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی حسن پویا و از پیشکسوتان سینماست که پیش از این برای فیلم «چشم شیطان» سیمرغ گرفته است.
محمدرضا شجاعی مدیر هنری و طراح صحنه «شماره ۱۰» نیز کسب سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس برای فیلم «ایستاده در غبار» و سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را برای «ماجرای نیمروز؛ رد خون» در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.
آرش قاسمی صداگذار سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری برای فیلم «شنای پروانه» و مسعود سخاوت دوست آهنگساز «شماره ۱۰» پیش از این برای فیلم «موقعیت مهدی» سیمرغ بلورین طراحی موسیقی را دریافت کرده بود.
«هوک» دومین فیلم حسین ریگی و مربوط به اقلیم سیستان و بلوچستان و از آثار نوجوانانه بنیاد سینمایی فارابی در فجر چهل و یکم است. این فیلم نیز با حضور محمود سماک باشی صدابردار پیشکسوت سینما که پیش از این برای فیلمهای «جدایی نادر از سیمین» و «مسافران» سیمرغ جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده بود، شامل فهرست فیلمهایی میشود که از تجربه و حضور عوامل و هنرمندان سیمرغ دار در تهیه و تولید خود بهره برده اند.
نخستین فیلم بلند آرمان خوانساریان که محصول باشگاه فیلم اولیهای فارابی است، نیز در کارنامه کاری عواملش سیمرغهایی را به ثبت رسانده است. آرش آقابیک مدیر جلوههای ویژه میدانی این اثر سینمایی پیش از این برای فیلم های «رگ خواب» و «یک روز به خصوص» و «خفه گی» به طور مشترک سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است. همچنین رسول صدرعاملی فیلمساز و تهیه کننده پیشکسوت سینما نیز که تهیه کنندگی «جنگل پرتقال» را نیز برعهده دارد، برای کارگردانی «من ترانه ۱۵ سال دارم»، تهیه کنندگی «شنای پروانه» و فیلمنامه «من ترانه ۱۵ سال دارم» به طور مشترک با زنده یاد کامبوزیا پرتوی سیمرغ فجر را دریافت کرده است. محمد نجاریان تدوینگر این اثر نیز برای «عرق سرد»، امیرحسین قاسمی صداگذار آن برای فیلم «یدو»، کریستف رضاعی برای طراحی موسیقی فیلم «نگار» و سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» عنوان سیمرغداران حاضر در «جنگل پرتقال» و آثار راه یافته بنیاد سینمایی فارابی به چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر را یدک میکشند.
۵۷۲۴۵
وایزر به عنوان عرضه کننده سیستم امنیتی هوشمند وسایل نقلیه در رویدادی که در هتل بینالمللی اسپیناس ، دوشنبه 28 آبانماه برگزار شد، از اولین گزارش جامع ادراک امنیت جامعه ایران در برابر سرقت وسایل نقلیه رونمایی کرد.
مدیر عامل کرمان موتور با اشاره به اختلال در تولید خودرو به دنبال قطعی مکرر برق، از برنامه جبرانی افزایش تولید در نیمه دوم سال خبر داد.
ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۴۹۰ میلیون دلار واردات داشته که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که تولیدات این شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد افت داشته است. این مورد برای سایپا هم صدق میکند؛ سایپا که در سال ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد به تولیدات خود افزوده، با وارداتی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۲۰ درصد ارز بیشتری نسبت به ۱۴۰۱ مصرف کرده است!
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵.۴۵ میلیارد دلار ارز برای تولید ۱.۲۰ میلیون دستگاه خودروی سواری و وانت استفاده شده است؛ ارقامی که نشان میدهند هر خودروی تولیدی در ایران در این سال، به طور متوسط به حدود ۴،۹۰۰ دلار ارز نیاز داشته است.
دیدگاه بسته شده است.