توضیحات عجیب وزیر صنعت درباره ایمنی خودروها/ آمار کشته‌های تصادفات به یک درصد کاهش یافت

به گزارش . ماجرانیوز، سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به سوال حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا پاسخ داد، این نماینده از وزیر پرسید که «برابر گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای اخیر ۵۹ خودرو در شهرستان بهبهان، ایربگ هیچ کدام از ۵۹ خوردو تصادفی باز نشده […]

به گزارش . ماجرانیوز، سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به سوال حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا پاسخ داد، این نماینده از وزیر پرسید که «برابر گزارش رئیس پلیس راهور کشور در تصادف زنجیره ای اخیر ۵۹ خودرو در شهرستان بهبهان، ایربگ هیچ کدام از ۵۹ خوردو تصادفی باز نشده است، در این رابطه چه برخوردی با خودروسازان انجام گرفته است؟ آیا اراده‌ای برای برخورد با سازندگان ارابه های مرگ در وزارت صنعت وجود دارد؟»

وی توضیح داد: در ابتدا لازم است این خبر خوب را بگویم که از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ تعداد کشته‌ها در تصادفات به یک چهارم رسیده است طبق آمار مرکز آمار در سال ۱۳۹۹ در هر ۱۰۰ تصادف، ۴.۴ فوتی و این عدد در سال ۱۴۰۰ یه یک رسیده است. البته که یک نفر کشته و فوتی تصادفات هم زیاد است.

وی ادامه داد: با وجود این‌که ۷۰ درصد از وسائل نقلیه افزایش پیدا کرده است اما شاهد کاهش تعداد فوتی‌های تصادفات هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تصادفات عوامل مختلفی دارد، گفت: علت ۴۹ درصد از تصادفات عامل انسانی، ۳۶ درصد جاده و ۱۵ درصد خودرو است؛ در طول ۱۰ سال گذشته کارهایی از جمله ترمز ضد قفل یا ای بی اس انجام شده است. زمانی که در ستاد تبصره ۱۳ بودم خودم پیگیر تصویب الزام ترمز ضد قفل بودم که این از سال ۱۳۹۰ اجباری شد و از سال ۱۳۹۳ هم کیسه هوا اجباری شده و به تدریج در طول ۱۰ سال اقداماتی صورت گرفت.

فاطمی امین با بیان این‌که به سمت کاهش کشته‌های ناشی از تصادفات حرکت می‌کنیم، به موضوع تصادف جاده بهبهان – رامهرمز اشاره و اظهار کرد: در دی‌ماه سال گذشته مه غلیظی در جاده بهبهان – رامهرمز به صورت ناگهانی ایجاد شد و ۵۸ خودرو تصادف کردند اولین خودرو کامیونی بود که با یک دستگاه النترا تصادف کرد و کیسه هوای آن خودروی خارجی باز نشد. در این حادثه ناگوار از ۵۸ خودرو، ۳۸ خودرو سواری بوده است که فقط ۱۰ تا از آنها فقط کیسه هوا داشتند.

وی یادآور شد: بلافاصله بعد از این تصادف به همراه آقای مظلومی نماینده بهبهان سفری به آن منطقه داشته و از آن توقفگاه خودروهای تصادفی بازدیدی کردیم در حضور دادستان تاکید کردم که هیچ خودرویی خارج نشود و وضعیت ایمنی و کیسه هوای خودروها بررسی شود. گزارش تهیه شد و در کمیسیون ایمنی راه‌های وزارت راه‌ مورد رسیدگی قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در همان زمان سردار اشتری رئیس وقت نیروی انتظامی مکاتبه‌ای داشته و هشت موضوع را مطرح کردم یک محور آن مربوط به ایمنی بود که آن موارد را اجرایی کردیم.

فاطمی امین توضیح داد: ما در یک سال گذشته در ۶ محور متمرکز بر بهبود کیفیت و ایمنی اقداماتی را انجام دادیم اولین محور اصلاح بن‌سازها و پلت‌فرم‌ها است. ما خودروهایی با پلت‌فرم‌های قدیمی داریم که به‌روز نیستند و ایمنی لازم را ندارند. باید حرکت جدی برای تغییر پلت‌فرم صورت گیرد که این کار انجام شده است. اقدام دیگر الزامی کردن استانداردهای ایمنی است که با همکاری با سازمان ملی استاندارد اتفاقات خوبی را رقم زدیم که از جمله آن محافظت از عابر پیاده است.

وی ادامه داد: ایجاد مراکز آزمون در کشور کاری است که باید انجام شود متاسفانه زیرساخت کافی برای مراکز آزمون نداریم و باید خودروها برای آزمون به کشورهای دیگر روند در نتیجه تا یک سال این پروسه طول می‌کشد. بحث بعدی شبیه‌سازی‌های تصادف، کنترل کیفیت در حین تولید و همچنین استفاده از فناوری نوین در اتصال‌پذیری است که می‌تواند پیشگیری قبل از تصادف کند.

۲۲۳۲۲۵