۱۰ درصد ساختمان های تهران نمای کامپوزیت غیرایمن دارند/ آتش‌نشانی با مالکان می‌جنگد تا زنده بمانند!

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در همایش فناوری‌های مهندسی ایمنی که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، تاکید کرد: ما امروز با برخی از مالکان و دستگاه‌ها می‌جنگیم تا زنده بمانند و آسیب نبینند,نباید اینطور باشد و همه باید، خودشان دغدغه ایمنی داشته باشند.

به گزارش ماجرانیوز، قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، با اشاره به حادثه تلخ متروپل گفت: پس از بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که بسیاری از پیوست‌ها تنها با تعدادی خال‌جوش انجام شده، که این جای تعجب دارد. اگر این ساختمان افتتاح می‌شد قطعا یک فاجعه بزرگ‌تری رخ می‌داد. از این رو ما در حوزه مهندسی در کشور حرف برای گفتن داریم چراکه نباید این اتفاق رخ دهد. حتی نیاز به مهندسی هم نبود بلکه اگر ذره‌ای وجدان وجود داشت نباید چنین واقعه تلخی رخ می‌داد.یک لحظه فکر کنید که اسکلت ساختمان پلاسکو عایق مقاومت حریق داشت، قطعا دو ساعت دوام می‌آورد و ۱۶ آتش نشان شهید نمی‌شدند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران با تاکید بر این که موضوع نماهای ساختمان‌ها مهم است‌، افزود: از حدود ۵۴ هزار ساختمان در تهران، چیزی نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصد از نمای کامپوزیت استفاده شده است. نمای کامپوزیت دو ویژگی دارد؛ ظرف ۳ تا ۴ دقیقه به علت اشتعال بالایی که دارد به طور کل از بین می‌رود؛ اما در عین حال نیز سریع می‌توان آن را خاموش کرد. اما به محض اینکه اعلام حریق می‌شود آتش‌نشانان ما ظرف ۳ تا ۴دقیقه به محل می‌رسند اما وقتی می‌رسند هیج چیزی از خانه باقی نمانده و این ناشی از ناایمنی ساختمان‌هاست.

محمدی با اشاره به این که ما در منبعی از مواد منفجره داریم زندگی‌ می‌کنیم، تاکید کرد: اگر نمای ساختمان بیمارستان گاندی غیر کامپوزیت بود، تنها یک اتاق دچار حریق می‌شد و کل تجهیزات از بین نمی‌رفت و خسارت چندصد میلیاردی به وجود نمی‌آمد، در این بین نیز لازم به ذکر است که ۹ جنین و نوزاد و ۹۳ بیمار که در اتاق‌های مختلف بستری بودند را آتش‌نشانان در بیمارستان گاندی نجات دادند‌.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران تاکید کرد: ما امروز با برخی از مالکان و دستگاه‌ها می‌جنگیم تا زنده بمانند و آسیب نبینند,نباید اینطور باشد و همه خودشان دغدغه ایمنی داشته باشند، اما واقعیت این است که برخی با ما می‌جنگند و طوری در برابر ایمن‌سازی مقاومت دارند که انگار در یک جنگیم. ما می‌گوییم یک دهم یا حتی یک صدم هزینه‌ای را که قرار است برای بازسازی پس ازحادثه هزینه کنید،  برای اقدامات پیشگیرانه هزینه کنید تا کم‌تر آسیب ببینید.