دستاورد‌های بزرگ بانک مرکزی با دیپلماسی فعال ارزی

یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم که با تغییر سیاست مثبت همراه بود، حوزه دیپلماسی ارزی و اقتصادی است.

به گزارش ماجرانیوز، بانک مرکزی در یکسال گذشته با اتخاذ سیاست دیپلماسی فعال ارزی همگام با دولت، بر توسعه روابط با کشور‌های دوست و همسایه تمرکز و موفقیت‌های خوبی در این زمینه کسب کرد.

نتایج این سیاست با عملکرد بانک مرکزی در ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم قابل قیاس نیست؛ چراکه برنامه دیپلماسی کشور در آن سال‌ها معطل برجام ماند و با خروج آمریکا از برجام، تمام تلاش‌ها نافرجام شد.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با توجه به اهداف تعریف شده و مدون خود در سیاست دیپلماسی ارزی، در سال ۱۴۰۲ سفر به کشور‌های مختلف منطقه و دنیا را با نگاه تقویت و توسعه همکاری‌های پولی و بانکی آغاز کرد تا بتواند از ظرفیت‌های مشترک اقتصادی ایران با کشور‌های دوست و همسایه نهایت استفاده را ببرد.

فارغ از تمامی اقدامات بانک مرکزی در روند دیپلماسی ارزی، سفر فرزین به واشنگتن در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ و دیدار با مقام‌های صندوق بین‌المللی پول اهمیت و انعکاس دو چندانی داشت.

بسیاری از کارشناس تأکید می‌کنند منابع ارزی آزادشده در کنار سایر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، مقدمات ثبات نرخ و کنترل بهتر بازار ارز را فراهم خواهد کرد